Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Er fru / man

Giovanna skrev 2016-06-20 20:20:45 följande:

Nej, det är inget jag anser. Jag är öppen för människor av olika slag, vi har alla våra funktionsvarianter.

Du har inga preferenser alls?
  • Anonym (Nyfiken)
    Hen skrev 2016-06-21 00:37:14 följande:

Ja. 

Om inte personligheten förändrades. Det är den jag älskar. 

Om hen blev kraftigt brännskadad då?
  • Anonym (Nyfiken)
    Hen skrev 2016-06-21 00:48:06 följande:

Tyvärr tenderar ju personligheten att förändras vid stora trauman. Inte helt ovanligt att personen blir självömkande och bitter, och ja tyvärr. Jag kan älska en funktionshindrad men inte en med de personlighetsdragen. 

Jag tycker ändå att det låter vettigt. Att om hen t ex är med om en trafikolycka så kan hen veta att du älskar henom ändå, helt oavsett.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (...) skrev 2016-06-21 05:50:55 följande:

Nu har jag ju aldrig varit i situationen men det skulle givetvis vara en kris för båda. I ett sådant fall ska han kunna få assistans via LSS. Förhoppningsvis kan vi tillsammans hitta en mening med livet igen.

Varför undrar du ts?

Nyfiken bara, helt enkelt.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.,.,) skrev 2016-06-21 11:06:20 följande:

En bekants man blev sjuk och sängliggande, hon stannade. Hans personlighet ändrades dock med tiden, på slutet låg han bara i sin säng och skrek på henne och deras barn att de skulle göra saker åt honom, eller vara tystare och sluta störa. Tillslut dog han. Hon berättade då skamset att hon var väldigt lättad att han dött. För henne och deras barn hade mannen hon älskat dött flera år tidigare och kvar var bara monstret på övervåningen.

I det fallet hade jag inte velat vara kvar.

Om min man däremot var rullstolsbunden men i övrigt samma glada, humoristiska underbara människa hade jag utan tvekan stannat.

Men visst finns det en gräns där jag hade lämnat.

Vid brännskada då?
  • Anonym (Nyfiken)
    zooägaren skrev 2016-06-21 11:46:51 följande:

Först: Rullstolsburen. Inte bunden. Ytterst få är bundna i sina rullstolar.

Min man har ett funktionshinder som bland annat gör honom rullstolsburen.

Jag är inte kär i hans ben, utan personligheten! Så ja, ett fysiskt funktionshinder spelar mig ingen roll. Det är personligheten som gör allt!

Sen var det någon som skrev om LSS och personlig assistans. Det är svårt, mycket svårt att få assistans godkänd nu. Reglerna för vem som är godkänd för att få assistans är stenhårda och helt oflexibla. Kan du föra en sked från tallriken till munnen själv så får du troligast inte assistans. Spelar ingen roll att du inte kan laga mat eller ta fram mat ut skåpen, bara du kan äta själv..

Assistans bestäms efter "grundläggande behov", dvs äta, gå på toaletten och sköta din hygien. Kan du utföra dom momenten själv så får du inte assistans.

Observera att andas inte är ett grundläggande behov enligt gällande regler!

Livet hen lever är väl ganska bundet (läs; knutet) till sin rullstol, därav namnet?

Tycker du förresten inte att det vore väldigt mentalt krävande att behöva praktiskt ta hand om ens egen man?
  • Anonym (Nyfiken)
    Giovanna skrev 2016-06-21 12:12:06 följande:

Preferenser? Menar du vilken funktionsnedsättning jag skulle föredra att min tänkta partner (har ingen fru/man) skulle ådra sig? Frågan ter sig rätt oklar/märklig så jag vet inte vad jag ska svara på det.

Nej, jag menar typ en gräns där du känner att du ändå vill lämna henne / honom.
  • Anonym (Nyfiken)
    Giovanna skrev 2016-06-21 12:14:08 följande:

Vad fick dig att starta tråden? Var det något särskilt du tänkte på?

Nope, bara allmänt nyfiken på vad folk här på forumet tycker.
  • Anonym (Nyfiken)
    zooägaren skrev 2016-06-22 07:29:53 följande:

Nej? Inte ett dugg bundet. Rullstolsbunden är ett hittepåord.

Det är klart att jag får hjälpa min man mer än vad jag hade fått göra om han var gående. Men det gör mig ingenting och är inte ett dugg mentalt krävande.

Du försöker ställa väldigt ledande frågor, vad är det egentligen du vill få fram med denna tråd?

www.familjeliv.se/forum/thread/51463085-rullstolsburen-eller-rullstolsbunden

Tycker jag inte, jag är bara förvånad över svaren. Kanske är lite cynisk och inte tror på äkta kärlek, eller nåt.
  • Anonym (Nyfiken)
    zooägaren skrev 2016-06-22 10:47:06 följande:

vad ville du ha sagt med länken? att jag har rätt i att rullstolsburen är rätt ordval? 

Vad är det som är förvånande?

Att den diskussionen kan tas där istället. Om du har rätt eller fel låter jag vara osagt.

Att folk med sådan lätthet stannar, jag var kanske cynisk och inte trodde så gott om folk.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.,.,) skrev 2016-06-22 23:14:55 följande:

Vet ej om personlighetsförändringen berodde på sjukdomen eller något annat.

Men oavsett anledning så hade jag inte kunnat stanna kvar hos min man om han förändrades psykiskt såväl som fysiskt. Vad är så kvar av mannen jag älskade tänker jag då.

Hans kärlek till dig?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.,.,) skrev 2016-06-24 23:57:38 följande:

Vette sjutton om jag vill ha kärlek av någon som gått och blivit elak, psykisk ostabil och kanske till och med våldsam, oavsett orsaken bakom förändringen.

Där värderar jag min egen och framförallt mina barns lycka framför min hypotetiskt personlighetsförändrade mans lycka.

Du känner ingen empati för honom i det läget?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (.,.,) skrev 2016-06-28 05:38:40 följande:

Nu har ju inte detta hänt på riktigt utan jag gissar bara.

Det beror nog på hur mycket skada den nya personligheten hinner med innan jag lämnar.

Får han inte en dubbel kris om han dels blir handikappad och dels blir lämnad av sin älskling?
Svar på tråden Er fru / man