• MoaElis

    Hur mycket SSD?

    Jag ska köpa en ny dator och fungerar på om det räcker att köpa en med 128 SSD, eller om jag ska köpa den för 800 kr mer med 256SSD. Jag vill ju kunna ha bilder och så på datorn. Vad är det vanliga att ha? 800 kr mer är ju ändå rätt mycket.

  • Svar på tråden Hur mycket SSD?
  • Carambolan

    Hur mycket bilder lagrar du idag?

    För tio år sedan var det "the more the merrier" som gällde, men med dagens molntjänster och streaming av film och musik tycker jag att 128 gb räcker gott och väl.

  • MoaElis

    Jag vet inte hur mycket SSD jag har på den här datorn. Men det är 8 GB, som nästan är fullt. Dock har jag haft den i minst 4 år och jag borde rena bort en hel del foton, osv. 

  • Carambolan

    Du har 8 gb SSD idag? Då antar jag att du också har en till hårddisk som är större och som inte är SSD? Kör du windows kan du gå in på "den här datorn" och se alla diskar där, hur stora de är och hur mycket lagringsutrymme det finns. Alternativt högerklicka på dina bildmappar och gå in på egenskaper, så ser du hur mycket som finns i just den mappen.

  • Aniiee
    Carambolan skrev 2016-06-20 15:11:19 följande:

    Hur mycket bilder lagrar du idag?

    För tio år sedan var det "the more the merrier" som gällde, men med dagens molntjänster och streaming av film och musik tycker jag att 128 gb räcker gott och väl.


    Hehe, jag har 6 TB (förvisso inte SSD...), och jag behöver mer =P Räcker inte på långa vägar. Skulle behöva minst dubbla.

    TS, köp den med mindre hårddisk och lägg de 800 kr mer på en extern hårddisk istället, där du kan lagra grejer. 800 pix får man rätt mycket extern för idag.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Demmpa

    På den lokala hårddisken i en dator ska man aldrig spara sådant man vill spara länge, utan sånt sparar man på extern hårddisk eller t.o.m. på en NAS (nätverkshårddisk), allra helst ska man lagra sakerna på två olika enheter som förvaras på två olika adresser, där kommer NASarna till sinna fulla rätt.

  • MoaElis

    Jag är inte jätteteknisk det det gäller sådant, tänker att det blir smidigare med en dator som har ett stort minne. Men jag vet inte, 128 SSD kanske är det dem flesta har och sedan var  256 ssd lite i överkant. Jag tänkte bara om 128 SSD var mindre än "normalt" för att få datorn billigare, men det kan ju lika väl vara tvärt om.

  • gahadas

    Tycker 128 är i underkant. Jag har fyllt upp 400+120+120+120 GB SSD i min dator men då lagrar jag mest spel där.
    För bilder borde det räcka med 128 tycker man, om du inte har väldigt många stora bilder. Men för att vara säker skulle jag köpa snäppet större. 

  • MoaElis

    Nu fick jag ännu svårare att bestämma mig. 800 kr kan jag få rätt mycket annat för så det lockar lite mer att ta den billigare samtidigt vill en ju inte att minnet ska ta slut. Det vore ju bra att veta vad jag hade på min nuvarande, men jag antar att det inte är ssd eftersom det inte står och då blir det ju svårt att jämföra.

Svar på tråden Hur mycket SSD?