• MoaElis

Hur mycket SSD?

Jag ska köpa en ny dator och fungerar på om det räcker att köpa en med 128 SSD, eller om jag ska köpa den för 800 kr mer med 256SSD. Jag vill ju kunna ha bilder och så på datorn. Vad är det vanliga att ha? 800 kr mer är ju ändå rätt mycket.

• Svar på tråden Hur mycket SSD?
  • MoaElis

Jag vet inte hur mycket SSD jag har på den här datorn. Men det är 8 GB, som nästan är fullt. Dock har jag haft den i minst 4 år och jag borde rena bort en hel del foton, osv. 

• MoaElis

Jag är inte jätteteknisk det det gäller sådant, tänker att det blir smidigare med en dator som har ett stort minne. Men jag vet inte, 128 SSD kanske är det dem flesta har och sedan var  256 ssd lite i överkant. Jag tänkte bara om 128 SSD var mindre än "normalt" för att få datorn billigare, men det kan ju lika väl vara tvärt om.

• MoaElis

Nu fick jag ännu svårare att bestämma mig. 800 kr kan jag få rätt mycket annat för så det lockar lite mer att ta den billigare samtidigt vill en ju inte att minnet ska ta slut. Det vore ju bra att veta vad jag hade på min nuvarande, men jag antar att det inte är ssd eftersom det inte står och då blir det ju svårt att jämföra.

• MoaElis
    sportpappa skrev 2016-06-23 08:33:07 följande:
    Utrymmet är samma oavsett om det är SSD eller inte. Det får plats exakt lika mycket. Skillnaden är hastigheten. Det går mycket snabbare med SSD. Så du kan absolut jämföra utrymmet mellan din gamla hårddisk och den nya.
    Okej. Jag förstår dock inte hur? Det jag hittar är att jag har installerat minne (raw) 8,00 GB. Det är nästan fullt, men då har jag väldigt mycket på den här datorn. Om 128 SSD är ungefär som på min dator nu borde det räcka.
  • MoaElis

Okej, då hittade jag att det var 28,9 GB ledigt av 680 GB.
    Det är väl inte det samma som 680 SSD? Jag menar om jag ska kunna jämföra.

• MoaElis

Så för att få en dator med lika stort minne som den här behöver jag köpa en med 680 SSD? eftersom jag har 680 GB på den här. Då känns plötsligt 128 SSD otroligt lite, även 256. Med tanke på att jag nästan använt 680 GB. Jag har i och för sig en del onödiga program installerade.

• MoaElis

Okej. Jag har dock ingen aning om hur man gör det eller hur en sådan fungerar. Det kanske inte är så komplicerat? Kan man ha alla foton på datorn då eller för man över dem på hårddisken på något sätt? Noll koll.

• MoaElis

Det är en laptop. Ja jag misstänkte att det kan vara lite komplicerat, låter på vissa som att det bara är något att sätta in i datorn.

Den datorn jag har nu var det kanske extrapris på (minns inte) eftersom jag köpte den för ca 5 tusen och den har så otroligt stort minne, insåg jag nu, om jag jämför med andra jag hittar. Det kanske är svårt att hitta. Jag känner inte att jag vill lägga över 5 tusen på den. Den jag har hittat kostar 4290, den med dubbelt minne några hundra mer.

• MoaElis
    sportpappa skrev 2016-06-24 17:08:46 följande:

Vad är anledningen till att du ska ha en dator SSD? Är det bara för att du hittat en som passar i pris? Om du inte har något annat argument så tycker jag att du ska kolla om du kan hitta en med vanlig HDD till rätt pris och sikta då på minst 1 TB.

Det var en slump att det var SSD. Men jag har några andra krav än priset också och allt utom just minnet stämmer in på den datorn jag hittat. Är HDD bättre alltså?
  • MoaElis

Okej. Nu har jag hittat två andra datorer på "fyndvaror" på netonnet. Jag kan inte bestämma mig så skriv gärna vilken ni hade valt av dem här.

Den här som jag tänkte mig från början, vill gärna ha bakbelyst tangentbord och det hade den. Lenovo 500. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/243501-lenovo_500-15acz_156_full_hd_a8-8600p-r5-m330_2gb-6gb-256gb_ssd-win_10&atcl=search:result

Den andra  HP Notebook 15. Jag fastnade för det stora minnet och priset. https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/laptop-15-16-tum/hp-x-notebook-15-15-af100no/X230132.5082/

Den sista en Asus. Det jag fastna för var framförallt Icecool-tekniken. Det vore ju skönt om den inte blev så varm, minus för priset och att den inte har bakbelyst tangentbord.https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/laptop-15-16-tum/asus-x-x555dg-dm057t-fyndvara/X222276.5082/

• MoaElis

Jag har sållat bort HP datorn nu i alla fall, såg att den hade låg upplösning.

Svar på tråden Hur mycket SSD?