• FruK01

Sjukskriven under föräldraledigheten?

Hej jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att bli sjukskriven uner föräldraledigheten?!

Det är så att jag är gravid i vecka 21 med andra barnet och föräldraledig med första barnet på 16 månader..

Jag har fått sona onda sammandragningar dom två sista veckorna att jag vart tvungen att lämna bort sonen till mormor/farmor några dagar i veckan för att ens klara av vardagen!

Jag tycker det känns så fel att jag ska ta ut föräldradagar på honom men inte kunna vara med honom på heltid!

Så min fråga är om man kan bli sjukskriven under föräldrarledigheten om någon annan tar ut dagar eller som nu farmor/mormor har honom på dagarna?

Jag har pratat med min barnmorska om mina onda sammandragningar så ska träffa läkare nästa vecka!

Min första son höll på att födas i vecka 24 så då blev jag sjukskriven från jobbet och blev nästan sängliggandes resten av graviditet även inne 4gg till och toppade förloppet... Vill ju helst slippa det nu!

• Svar på tråden Sjukskriven under föräldraledigheten?
  • Gunmojji

Man kan bli sjukskriven om man inte kan ta hand om sitt barn. Sen kanske de tycker att du istället ska ta ut havandeskapspenning eller vad det heter.

Jag blev deltidssjukskriven pga kvarvarande foglossning under föräldraledigheten. Inga problem från FK:s sida.

• Holma
    FruK01 skrev 2016-06-20 22:26:00 följande:

Hej jag tänkte höra om någon har erfarenhet av att bli sjukskriven uner föräldraledigheten?!

Det är så att jag är gravid i vecka 21 med andra barnet och föräldraledig med första barnet på 16 månader..

Jag har fått sona onda sammandragningar dom två sista veckorna att jag vart tvungen att lämna bort sonen till mormor/farmor några dagar i veckan för att ens klara av vardagen!

Jag tycker det känns så fel att jag ska ta ut föräldradagar på honom men inte kunna vara med honom på heltid!

Så min fråga är om man kan bli sjukskriven under föräldrarledigheten om någon annan tar ut dagar eller som nu farmor/mormor har honom på dagarna?

Jag har pratat med min barnmorska om mina onda sammandragningar så ska träffa läkare nästa vecka!

Min första son höll på att födas i vecka 24 så då blev jag sjukskriven från jobbet och blev nästan sängliggandes resten av graviditet även inne 4gg till och toppade förloppet... Vill ju helst slippa det nu!

Ska vi hårddra detta så får du inte ta fp om du inte har barnet hemma
  • FruK01

[quote=76728003][quote-nick]Holma skrev 2016-06-20 22:39:26 följande:[/quote-nick]Ska vi hårddra detta så får du inte ta fp om du inte har barnet hemma[/

Dom dagar jag har haft honom borta har inte tagit ut föräldrapenning just pga att jag inte kunnat tagit hand om honom själv.. Ja ske formulerade mig dumt.

Så förra veckan hade jag honom borta två dagar och tog då bara ut 3 dagar.. Just därför skulle jag vilja bli sjukskriven för att kunna lämmna bort eller att han pappa kan vara hemma och ta hand om honom.

• FruK01

[quote=76727983][quote-nick]Gunmojji skrev 2016-06-20 22:35:04 följande:[/quote-nick]Man kan bli sjukskriven om man inte kan ta hand om sitt barn. Sen kanske de tycker att du istället ska ta ut havandeskapspenning eller vad det

Jag blev deltidssjukskriven pga kvarvarande foglossning under föräldraledigheten. Inga problem från FK:s sida.[/

Tack för ditt svar! Jag har sökt om havandeskap penning efter som jag skulle börja jobbat första september igen när Lill killen börjar på dagis, men visst kan man inte få det mer än 2 månader innan bf?

Kan tillägga att jag har ett väldigt tungt arbete därför jag redan sökt om detta :)

• Alexi

Ja du kan bli sjukskriven under föräldraledighet men någon annan måste vara med barnet då. Det är väl bra om pappan blir föräldraledig istället.

Svar på tråden Sjukskriven under föräldraledigheten?