• Anonym (Så orolig)

Svåra cellförändringar och kanske mer! Nån som har erfarenhet?

Gjorde cellprov för några veckor sen, 4 sen sist. Det blödde lite när hon tog provet. Blev uppringd av kvinnokliniken att de hade fått remiss om kompletterande undersökning.

Fick då reda på att jag hade svåra cellförändringar samt positivt hpv. Läkaren gjorde kollade med kolposkop och knipsade av några bitar. Hon sa att det var ett område som såg oroväckande ut.

Läkaren var konstig och knepig, men skulle skynda analysen. Många verkar ju få konisering direkt vid svåra cellförändringar. Fler där läkaren sett tydliga förändringar vid kolkoskopin el är det väldigt dåligt? Kan det fortf " bara" röra sig om cellförändringar?

Snälla, tacksam för imput!

• Svar på tråden Svåra cellförändringar och kanske mer! Nån som har erfarenhet?
  • Anonym (Så orolig)

4 år sen sist, ska det stå. Ska tillägga att jag aldrig haft cellförändringar förut.

• Anonym (Så orolig)

Många läst men ingen har nåt?

• Anonym (Förstår)

Vet inte frågan. Vad vill du ha svar på? Ja cellförändringar är oroande och antagligen kommer det bli operation. Jag förstår att du är rädd och orolig. Tycker du ska ringa någon kunnig på området och prata med denne.

• Anonym (Så orolig)

Tack för svar! Tänkte mest om andra som haft allvarliga cellförändringar där läkaren sett tydliga förändringar vid kolkoskopin? Eller är det ett extra dåligt tecken? Och varför gör de olika, vissa kommer direkt till konisering och vissa gör vävnadsprov?

• Långbenopluto
    Anonym (Så orolig) skrev 2016-06-21 08:52:06 följande:
    Tack för svar! Tänkte mest om andra som haft allvarliga cellförändringar där läkaren sett tydliga förändringar vid kolkoskopin? Eller är det ett extra dåligt tecken? Och varför gör de olika, vissa kommer direkt till konisering och vissa gör vävnadsprov?
    Det är olika beroende på hur allvarligt förändringarna är.
  • Duckan

Jag fick aldrig direkt nån diagnos på hur allvarliga mina var, men jag fick ta bort förändringar med konisering. Inte fått tillbaka några efter det.

• Anonym (Så orolig)
    Scalaren skrev 2016-06-21 08:58:37 följande:

Det är olika beroende på hur allvarligt förändringarna är.

Menar du att beroende på allvarlighetsgraden att dom ser förändringar eller menar du valet mellan att de gör vävnadsprov el konisering?
  • Anonym (Så orolig)

Andra med erfarenhet av allvarliga cellförändringar som vill dela med sig?

• Duckan

Tillägger ts att jag gjorde ett vanligt cellprov för att få besked om att jag hade förändringar och sen komma in på konisering, Inget mellanprov, knipsande eller dylikt. Det togs bara bort direkt.

Svar på tråden Svåra cellförändringar och kanske mer! Nån som har erfarenhet?