• Anonym (Så orolig)

Svåra cellförändringar och kanske mer! Nån som har erfarenhet?

Gjorde cellprov för några veckor sen, 4 sen sist. Det blödde lite när hon tog provet. Blev uppringd av kvinnokliniken att de hade fått remiss om kompletterande undersökning.

Fick då reda på att jag hade svåra cellförändringar samt positivt hpv. Läkaren gjorde kollade med kolposkop och knipsade av några bitar. Hon sa att det var ett område som såg oroväckande ut.

Läkaren var konstig och knepig, men skulle skynda analysen. Många verkar ju få konisering direkt vid svåra cellförändringar. Fler där läkaren sett tydliga förändringar vid kolkoskopin el är det väldigt dåligt? Kan det fortf " bara" röra sig om cellförändringar?

Snälla, tacksam för imput!

• Svar på tråden Svåra cellförändringar och kanske mer! Nån som har erfarenhet?
  • Anonym (:))

Min dotter hade allvarliga cellförändringar. Man koniserade efter två veckors väntetid. Vid förnyade kontroller så har hon fortfarande kvar vissa maligna förändringar men man göra inget i nuläget eftersom de inte spritt sig. Så varje halvår skall hon gå på kontroller nu.

• Lisasmor

Läste nyligen att det vanligen tar 10-20 år för cellförändringar att utvecklas till cancer och att det därför räcker att gå på kontroll vart fjärde år. Så även om du har "allvarliga" (antagligen grad 3) förändringar så är det väldigt väldigt liten risk att det skulle utvecklas till cancer på 4 år. Ville bara skriva det för jag förstår din oro <3

Lisasmor skrev 2016-06-21 13:50:17 följande:
    Läste nyligen att det vanligen tar 10-20 år för cellförändringar att utvecklas till cancer och att det därför räcker att gå på kontroll vart fjärde år. Så även om du har "allvarliga" (antagligen grad 3) förändringar så är det väldigt väldigt liten risk att det skulle utvecklas till cancer på 4 år. Ville bara skriva det för jag förstår din oro <3
    Det där rådet är mycket farligt att gå ut med. Att det räcker med att gå vart fjärde år. Det beror på vilken sorts maligna cellförändringar det är. Och hur aggressiv.

• Lisasmor
    Anonym (:)) skrev 2016-06-21 13:53:34 följande:
    Det där rådet är mycket farligt att gå ut med. Att det räcker med att gå vart fjärde år. Det beror på vilken sorts maligna cellförändringar det är. Och hur aggressiv.

Ja självklart ska man inte gå vart fjärde år om man har haft cellförändringar innan. Skrev också vanligtvis, för visst finns det cancerformer som utvecklas snabbt. Sannolikheten för att TS skulle ha drabbats av en sådan form är dock låg, rent statistiskt.

Det här är heller inget råd jag ger TS eller någon annan, utan endast information från en folder jag fick hem nyligen från socialstyrelsen. Skrev detta för att lugna TS och få henne att kanske må lite lite bättre i väntan på svaret från läkaren.
    Lisasmor skrev 2016-06-21 14:27:58 följande:
    Ja självklart ska man inte gå vart fjärde år om man har haft cellförändringar innan. Skrev också vanligtvis, för visst finns det cancerformer som utvecklas snabbt. Sannolikheten för att TS skulle ha drabbats av en sådan form är dock låg, rent statistiskt. Det här är heller inget råd jag ger TS eller någon annan, utan endast information från en folder jag fick hem nyligen från socialstyrelsen. Skrev detta för att lugna TS och få henne att kanske må lite lite bättre i väntan på svaret från läkaren.
    Gäller det bröst också? En gång vart fjärde år?
  • Anonym (Så orolig)
    Lisasmor skrev 2016-06-21 14:27:58 följande:

Ja självklart ska man inte gå vart fjärde år om man har haft cellförändringar innan. Skrev också vanligtvis, för visst finns det cancerformer som utvecklas snabbt. Sannolikheten för att TS skulle ha drabbats av en sådan form är dock låg, rent statistiskt.

Det här är heller inget råd jag ger TS eller någon annan, utan endast information från en folder jag fick hem nyligen från socialstyrelsen. Skrev detta för att lugna TS och få henne att kanske må lite lite bättre i väntan på svaret från läkaren.

Tack för stödet
  • Anonym (Jennie)

Jag har lätta cellförändringar och positiv på hpv. De vill kolla mig var 6:e månad. Att vänta fyra år mellan kontrollerna avråder jag starkt ifrån!

• Långbenopluto
    Anonym (:)) skrev 2016-06-21 14:30:11 följande:
    Gäller det bröst också? En gång vart fjärde år?
    Nej, man går på mammografi vartannat år från det år man fyller 40 år.
    Scalaren skrev 2016-06-21 16:09:07 följande:
    Nej, man går på mammografi vartannat år från det år man fyller 40 år.
    Jag gick på mammografi hösten 2010. Frisk som en nötkärna. Våren 2011 kände jag en knöl. I juli hade den växt. Mammografi 12 juli 2011, samt ultraljud gav omedelbart svar: cancer. 3 cm stor knöl. Spridd till armhålan och lymfkörtlar. Så fort kan det gå.

Det finns många sorters cancer. Vissa väldigt aggressiva, vissa lite lugnare. Mena att gå på cellprovsundersökningar vart fjärde år..... Ja ja. Jag hade inte riskerat det. Jag går varje år när jag blir kallad.

• Långbenopluto
    Anonym (:)) skrev 2016-06-21 17:02:25 följande:
    Jag gick på mammografi hösten 2010. Frisk som en nötkärna. Våren 2011 kände jag en knöl. I juli hade den växt. Mammografi 12 juli 2011, samt ultraljud gav omedelbart svar: cancer. 3 cm stor knöl. Spridd till armhålan och lymfkörtlar. Så fort kan det gå.

Det finns många sorters cancer. Vissa väldigt aggressiva, vissa lite lugnare. Mena att gå på cellprovsundersökningar vart fjärde år..... Ja ja. Jag hade inte riskerat det. Jag går varje år när jag blir kallad.

Blir du kallad på cellprov varje år? Vilket landsting tillhör du då?

I mitt landsting blir vi kallad vart tredje år och mammografi vartannat år.
Svar på tråden Svåra cellförändringar och kanske mer! Nån som har erfarenhet?