• Mammamia77

    2 åring kliar sönder sig

    Min son får prickar som är hudfärgade och som små finnar som sedan blir röda. Han kliar sönder dem och det ser hemskt ut. En läkare sa att det var virusprickar och på hud trodde de att det är värmeutslag/ soleksem. Prickarna minskar ibland men försvinnee inte alls och ibland blir det mer. Han tar atrax mot klådan och smörjer med mjukgörande o nattetid kylbalsam.

    Problemet är att han river sönder sig och ser hemsk ut och får honom inte att sluta. Blivit en ovana. Vad tusan göra?

  • Svar på tråden 2 åring kliar sönder sig
  • Mammamia77

    Skulle bara vilja veta vad som orsakar det hela så man undviker det...

    Aloe vera?

    Potatismjöl?

    Badda med asolsprit?

    Vad gör man åt de fula skrapsåren som är stora?

  • cosinus

    Allergi?

    Min son var helt prickig på somrarna när han var mindre. Galet prickig, varierade lite från dag till dag men blev aldrig helt fri föränn det blev höst igen.

    Pollen som korsat med något han åt är min gissning. Numera är han 10 år och blir knappt prickig länge utan nu märks det mest på att astman blir sämre samt då kli i ögonen (av björk) och lite utslag och sämre astma (gräs).

    En läkare på vårdcentralen sa när vi var in att det helt klart var allergi men de kunde inte säga mot vad, då var han 2 år. Vi fick tavegyl och medelstark kortison och då blev det drägligt men vi fick ge tavegyl varje dag hela sommaren i några år. Numera finns inte flytande tavegyl men däremot går det få aerius flytande eller tabletter (sonen tar tabletter vid behov).

    Kom utslagen i samband med pollensäsongen skulle jag gissa på att det har ett samband.

  • Mammamia77

    huden reagerar väl av en anledning tänker jag. Något som han är känslig mot som sol, mat, pollen som cosinus skriver.

    Ja kom lagom när gräset kom:(

    Och näsan och ögonen kliar. Han har aerius och atrax. Har frågat läkaren om detta och fick inget bra svar...

  • Nyfikna72

    Jo men det finns inga svar och lösningar på allt. Det kan lika gärna vara hormonplitor eller nåt liknande som blossar upp i större omfattning av nån anledning man ej kan råda över. Det är många barn som går igenom såna perioder.

  • cosinus
    Mammamia77 skrev 2016-06-21 09:58:54 följande:

    huden reagerar väl av en anledning tänker jag. Något som han är känslig mot som sol, mat, pollen som cosinus skriver.

    Ja kom lagom när gräset kom:(

    Och näsan och ögonen kliar. Han har aerius och atrax. Har frågat läkaren om detta och fick inget bra svar...


    Prova smörj med mjukgörande och def inte alsolsprit, det gjorde iaf bara saken värre (fick det tipset till min son på apoteket men läkaren bara fnös sen).

    Du kan ju också prova mild receptfri kortisinkräm. Behöver ju inte smörja hela barnet men välj ut ett mindre område och smörj en vecka och se om det blir bättre. Om det funkar ta upp diskussionen med läkaren.

    Är det pollen går det ju inte undvika utan mest bara lindra. Förhoppningsvis blir det bättre med åren, sommaren min son var 2 var sämst för oss.
  • Mammamia77

    Har mjldison men apotekaren sade att det inte är bra där han kliat sönder sig och smörjer med miniderm. Vet bara inte hur sköta huden som är sönder

Svar på tråden 2 åring kliar sönder sig