• Minusstrecket

Ni som har KORTA FLICKOR kring 8-9 årsåldern; hur långa(korta) är de?

Hej!

Har en flicka som blir nio år sista oktober. Hon är bara 120 cm lång(kort) och jag undrar hur pass vanligt detta är? Något att oroa sig för?

Jag är ungefär 164 cm och hennes pappa är 170 cm, så vi är ju inte så långa. Men jag tycker ändå att hon känns så kort. :/

Hur långa är era korta 8-9 åriga tjejer?

• Svar på tråden Ni som har KORTA FLICKOR kring 8-9 årsåldern; hur långa(korta) är de?
  • Melisande

Har ett "normallångt" barn själv, men svarar ändå eftersom jag var mkt kort som barn.

På kontrollen vid 9 år var jag 122 cm. I dag som vuxen är jag bara 157 cm och har varit så här kort sen tonåren. Mina föräldrar är visserligen också korta (154 & 173 cm långa), men mina syskon är alla längre än jag (strax under 170 cm allihop) så det känns lite trist att just jag drog "kortis-kortet"...

• Minusstrecket
    Melisande skrev 2016-06-23 14:48:38 följande:

Har ett "normallångt" barn själv, men svarar ändå eftersom jag var mkt kort som barn.

På kontrollen vid 9 år var jag 122 cm. I dag som vuxen är jag bara 157 cm och har varit så här kort sen tonåren. Mina föräldrar är visserligen också korta (154 & 173 cm långa), men mina syskon är alla längre än jag (strax under 170 cm allihop) så det känns lite trist att just jag drog "kortis-kortet"...

Tack för ditt svar!

Du skriver att du har ett normallångt barn; är hon kring 9 år? Hur lång är hon?
  • Minusstrecket

Eller, rättare sagt; vet du hur lång man "ska" vara vid 9 år för att räknas som "normallång"? (Mittenkurvan).

• Minusstrecket

Är det någon som känner till MEDELLÄNGD och även MEDELVIKT för 9-åriga flickor???
    Blir så orolig.

• cosinus
    Minusstrecket skrev 2016-06-23 14:36:56 följande:

Hej!

Har en flicka som blir nio år sista oktober. Hon är bara 120 cm lång(kort) och jag undrar hur pass vanligt detta är? Något att oroa sig för?

Jag är ungefär 164 cm och hennes pappa är 170 cm, så vi är ju inte så långa. Men jag tycker ändå att hon känns så kort. :/

Hur långa är era korta 8-9 åriga tjejer?

Min äldsta var nog i krokarna av 122 när hon var 8.
    Min trea, en pojke, är i dagsläget 8 år och 3 månader. Knappt 120 cm (typ 118) och väger nog i krokarna av 19 kg.

Här hittar du normalkurvorna för bägge könen. Pojkar "ska" ju vara något större.
  • sina

135 cm är medellängd för flickor på nioårsdagen, 30 kg är medelvikt. 

(Min sexåring ligger en kurva över, och är ca 125 cm.)

Vad är du orolig för, exakt? Det är inte extremkort - typ två kurvor under, vilket betyder att två av hundra flickor är kortare än din dotter. Följer hon sin kurva eller har hon dippat?

• Melisande
    Minusstrecket skrev 2016-06-23 14:51:51 följande:

Tack för ditt svar!

Du skriver att du har ett normallångt barn; är hon kring 9 år? Hur lång är hon?

Äldsta dottern är 7 år och är väl ungefär 123 cm lång just nu (alltså redan längre än jag var som 9-åring). Jag gillar inte tillväxtkurvor och "normaltänk" generellt sett, men vi kan se på hennes jämngamla klasskamrater i F-klass att hon ligger omkring eller strax över "medel" bland tjejerna i klassen. Hon har f ö en klasskamrat som är rejält kortare än övriga, skulle gissa på att hon är ca 105 cm lång. Någon enstaka flicka är nog strax under 130 cm, men övriga 20 tjejer verkar ligga omkring 122-125 cm i den åldern.
  • Curlingmorsan

Båda mina barn är korta. Min son fyllde 9år i februari, han är 131cm. Finns några tjejer i klassen som är kostade än honom, gissar att de är ca 120-125cm. Var lite orolig över hans längd så tog upp det på BVC och har även bett skolsköterskan höra av sig om hon tycker vi bör kolla upp det. Men enligt hans kurva så borde han bli runt 170cm.
    Dottern fyller 12år i oktober och hon är 144cm. Kommer inte ihåg hur lång hon var när hon var 9år. Enligt hennes kurva så kommer hon bli runt 160cm. Hon tycker det är jobbigt att hon är så kort. Jag själv är 154cm och har aldrig haft ont av att vara kort. Så det är ju väldigt olika om man tycker det är jobbigt eller inte.

• sagoskog

Jag har tvillingar som blir 9 år i oktober. De är ca 125 långa och väger ca 20 kg (skiljer någon cm och något halv kg mellan dem).

• blomman 2

Dotter 8 år,130 cm.27 kg. Är i mittenspannet när jag ser till tjejerna i klassen.

• Lottalottas2

Jag var 148 cm som 8-åring.
    174 cm när var var tolv. Sedan blev jag inte längre.
    Mina föräldrar trodde att jag skulle bli minst 180!

Mamma 168 cm, pappa 187 cm.

Mina söner är 177 cm (17 år, kanske växer lite till) och 184 cm.

• Sanjos

Min äldsta var 120 cm när hon var 8 år. Fyller nu 15 år i Dec och är 148 cm lång. Var till skolläkare i våras ang detta och tog prover mm ifall det var någon anledning till att hon är så kort men allt såg bra ut.

Yngsta är nu 8 år och var 134 cm sist jag mätte henne.

Jag är själv 162 cm och pappan (till båda) är 177 cm.

Svar på tråden Ni som har KORTA FLICKOR kring 8-9 årsåldern; hur långa(korta) är de?