• Anonym (Pappan)

Dottern smet ut inatt

Inatt vid ungefär halv två tiden vaknade jag och gick på toaletten. Toaletten ligger en bit från mitt rum så måste gå förbi köket först (vi bor i hus) och till min förvåning såg jag att dottern (16 år) klev in i nåns bil precis när jag gick förbi. Bilen stod inte direkt där man åker upp till vår gård utan lite mer innan det, så att det inte skulle synas lika bra. Antar att hon hade planerat det där väl.

Hann inte gå ut och ropa in henne då bilen for iväg direkt så försökte ringa henne men mobilen hennes var urladdad, kom direkt till Telia mobilsvar. Jag kände i den stunden att jag var så irriterad så jag tänkte nu att nu ska jag fan vänta så länge det än tar. Direkt när hon kommer hem ska jag konfrontera henne, så jag låg vaken länge och väntade, satte mig vid köket och väntade. Sen kom jag på att hon har en dörr i sitt rum som leder ut från huset och att det säkerligen var den hon tog när hon smet ut, så det var därför jag inte hörde henne när hon gick ut och jag förstod att hon skulle ta samma dörr in så ställde mig utanför hennes rum och väntade.

Väntade i minst 3 timmar tills hon var hemma igen. Vid ungefär fem tiden på morgonen hörde jag henne gå in i rummet via smitar-dörren (hon låser alltid rummet) medan jag stod utanför rummet och väntade. Gav inte upp, skulle konfrontera ungfan.

Så frågade jag henne vars fan hon varit och att jag minsann såg. Hon sa hon varit på roadtrip med nån kille. Ingen aning om vad för kille. Blev skitförbannad medan min sambo tycker att jag överreagerade (inte sambons barn).

Överreagerade jag och vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Dottern smet ut inatt
  • Anonym (Duff)

Vid 16år hade jag bott själv i ett år så ja, en liiiten övereaktion kanske.

• Anonym (kr)
    Anonym (Duff) skrev 2016-06-25 21:31:34 följande:

Vid 16år hade jag bott själv i ett år så ja, en liiiten övereaktion kanske.

Jag med o inte ringde jag min mamma o sa var jag var .
    Fick dessutom barn vid 17 så
  • Anonym (kr)
    fluu skrev 2016-06-25 21:30:59 följande:
    Självfallet. Jag vet inte hur känslig du är, men för mig var det inre direkt jobbigt att slänga iväg ett sms till min mamma och säga "är hos Anton istället". Noll ansträngning där liksom.
    Det är inte konstigt att ungdomar ljuger för sina föräldrar för att de förväntas göra det, dricker för att de förväntas göra det, smusslar för att de förväntas göra det.
    Jag gjorde inget av det där eftersom jag verkligen inte behövde. Mina föräldrar förväntade sig vissa saker och därutöver fick jag som sagt ovanligt mycket frihet, för att jag skötte mig, och den friheten ville jag självklart behålla.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Så om dottern ska ha sex med sin pojkvän så skickas ett sms om att dom ska ha sex
  • fluu
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:33:38 följande:
    Jag med o inte ringde jag min mamma o sa var jag var . Fick dessutom barn vid 17 så
    Och jag flyttade och försörjde mig själv vid 18 och fick barn vid 19, och varför skulle jag tala om för mina föräldrar var jag var då? Jag var vuxen och de hade inte längre det slutgiltiga ansvaret över mig. När jag var 16 var jag däremot inte vuxen och mina föräldrar hade det slutgiltiga ansvaret.
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:06:37 följande:

Talar din dotter alltid om vart hon ska o med vem ?

Mina har svarar att dom ska ut .

16 år o nästan vuxen

Inte en chans att jag stack iväg som 16-åring utan att mina föräldrar visste ungefär vart och med vem och när jag skulle vara hemma (vilket kunde vara flera dagar senare).

Sen flyttade jag hemifrån när jag var 18. 80 mil bort från mina föräldrar. Då skötte jag mig själv. Inga problem.

Att hjälpa sina tonåringar att göra kloka val är inte att göra dem oansvariga utan tvärtom. Mina föräldrar lärde mig bedöma risker och de berättade för mig vad som var för farligt genom att inte låta mig göra det.

Sen tycker föräldrar olika om vad som är ok att göra. Men att veta var, med vem man är och när man förväntas vara hemma tycker jag är ett minimum.
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:20:11 följande:

Jösses . Inte konstigt att när som blir vuxna sen inte kan något själv o inte vet vad ansvar är

Blev lite tokigt med citaten. Mitt inlägg är ett svar på båda dina.
  • Anonym (kr)
    fluu skrev 2016-06-25 21:36:14 följande:
    Och jag flyttade och försörjde mig själv vid 18 och fick barn vid 19, och varför skulle jag tala om för mina föräldrar var jag var då? Jag var vuxen och de hade inte längre det slutgiltiga ansvaret över mig. När jag var 16 var jag däremot inte vuxen och mina föräldrar hade det slutgiltiga ansvaret.
    Ansvar ja men att behöva redogöra allt man gör för sina föräldrar när man är 16 år är sjuk
  • fluu
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:35:21 följande:
    Så om dottern ska ha sex med sin pojkvän så skickas ett sms om att dom ska ha sex
    Hur tänkte du nu? Eller du vill hitta på lite själv? Jag skriver att jag ska veta var dottern är, inte exakt vad hon gör varje sekund. Däremot så skulle vi hela tiden ha samtal hemma om konsekvenser av ens handlande och därigenom vad som är lämpligt att göra för att hon ska lära sig att tänka vettigt själv.
  • fluu
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:38:16 följande:
    Ansvar ja men att behöva redogöra allt man gör för sina föräldrar när man är 16 år är sjuk
    Som sagt, när skrev jag det? Jag vill veta VAR hon är och VEM hon är med. Inte varje detalj i vad hon gör.
  • fluu
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 21:38:10 följande:
    Inte en chans att jag stack iväg som 16-åring utan att mina föräldrar visste ungefär vart och med vem och när jag skulle vara hemma (vilket kunde vara flera dagar senare).
    Sen flyttade jag hemifrån när jag var 18. 80 mil bort från mina föräldrar. Då skötte jag mig själv. Inga problem.
    Att hjälpa sina tonåringar att göra kloka val är inte att göra dem oansvariga utan tvärtom. Mina föräldrar lärde mig bedöma risker och de berättade för mig vad som var för farligt genom att inte låta mig göra det.
    Sen tycker föräldrar olika om vad som är ok att göra. Men att veta var, med vem man är och när man förväntas vara hemma tycker jag är ett minimum.

Blev lite tokigt med citaten. Mitt inlägg är ett svar på båda dina.
    Exakt!
  • Anonym (kr)
    fluu skrev 2016-06-25 21:40:11 följande:
    Som sagt, när skrev jag det? Jag vill veta VAR hon är och VEM hon är med. Inte varje detalj i vad hon gör.
    Om hon bara åker ut o kollar om det är nå vänner ute då ? Ska hon sms så fort hon byter ställe?
Svar på tråden Dottern smet ut inatt