Göra karriär som spädis-mamma - är man dålig då?
Både jag och min man har haft väldigt stora jobb-drömmar i livet, och när vi träffades när vi var 28 år var båda supernöjda med våra karriärer.
Sen dess har jag dock gjort några felval, varit sjukskriven för depression till stor del pga av felval i karriären m.m
Nu är jag gravid med vårt första barn, och i vecka 20 fick jag erbjudande om mitt drömjobb!! Precis ett sånt jobb jag strävat efter i typ hela mitt vuxna liv. (Är nu 33. Lönen är dessutom betydligt högre än den jag har idag, och betydligt högre än min mans lön. Problemet är att jag bara kommer kunna vara föräldraledig i 6-7 månader nu när jag tackat ja till jobbet. Min man kommer ta typ 9-10 månaders föräldraledighet, och sen tänkte vi sätta barnet på dagis när det är typ 16 månader, är planen nu.
Men många av mina kompisar har prioriterat annorlunda och tagit kanske typ 9 mån-1,5 års mammaledighet. Nu säger många av dem att jag är dålig som tänker på mig själv i första hand och inte barnet, att det kommer få en dålig start i livet osv. om vi gör såhär.
Själv tänker jag att 6-7 månader ändå är ett tag, särskilt om man jämför med kvinnor i andra länder som jobbar mkt, typ USA, Singapore och UK.
Ni andra mammor som haft stort karriärfokus, hur har ni tänkt för att inte ta åt er när andra fällt kommentarer om att ni tar kort mammaledighet?