• Anonym (...)

Jag vill FLYTTA hemifrån !!??

Nu vet jag inte om jag lagt tråden på rätt ställe, men jag hoppas det i alla fall.

Jag är 19 år och studerar på gymnasiet, min och mammas relation funkar si så där så därför vill jag flytta hemifrån.

Eftersom jag inte har någon fast inkomst så blir jag inte beviljad lån, så därför gick jag in på tele2.se och beställde ett antal mobiler som jag tänker sälja för 15.000:- så småningom.

Jag betalar totalt 1500:- till tele2 i månaden för dessa telefoner, om dom blir sålda förstås, eller om jag ångrar mig så skickar jag bara tillbaka dom.

Jag har kollat runt på blocket och spanat in en fin lägenhet som säljs för 10.000:- och månadshyran ligger på 3500:-

Jag får en dålig känsla angående detta med telefonerna, vilket jag tycker luktar "lyxfällan".

Men samtidigt tycker jag inte att 1500:- är så mycket, och jag vill ju så hemskt gärna härifrån.

Ni kanske undrar vad jag får för inkomst. Ja, jag får aktivitetsersättning från försäkringskassan som ligger på 7700:- och så kommer jag även få bostadstillägg som täcker 94% av hyran.

Men jag blir orolig med vad som händer efter skolan. Jag kanske inte har några pengar? Och i värsta fall måste jag sälja lägenheten , men då måste jag fortfarande betala dessa 1500:- för mobiltelefonerna.

Jag vill VERKLIGEN bort härifrån och köpa denna lägenheten, men detta med telefonera känns inte så bra.

Jag vet inte, vad tycker ni?

• Svar på tråden Jag vill FLYTTA hemifrån !!??
  • Anonym (...)
    evaeva18 skrev 2016-06-26 22:54:28 följande:
    Ja gör en urdentlig besiktning av den om någon ska köpa den. Något skumt är det ju.
    När jag går dit på visning vilket jag ska göra på tisdag, vad är det jag ska kolla efter? Jag kan inget som sånt här eller gällande kontrakt, det sista är att jag vill bli lurad, att jag betalar hen och sen blir utslängd....
  • Ronja35
    TigerLilySwe skrev 2016-06-26 23:01:40 följande:

Att kränga telefoner på Blocket kan vara din absolut sämsta idé ever, det nästan så jag vill rekommendera dig en god man. Kan du inte beviljas ett hederligt lån, om än till något förhöjd ränta, får du antingen sälja något eller spara. Nej, ta dig samman nu människa.

• evaeva18
    Anonym (...) skrev 2016-06-26 23:06:21 följande:

När jag går dit på visning vilket jag ska göra på tisdag, vad är det jag ska kolla efter? Jag kan inget som sånt här eller gällande kontrakt, det sista är att jag vill bli lurad, att jag betalar hen och sen blir utslängd....

Jag kan inget om sånt. Men köpeskontraktet ska ju skrivas hos mäklaren.

Eller visar säljaren upp lägenheten själv? Finns det märlare? Säljer säljaren den själv?

Är det en bra bostadsrättförening? Har du googlat på det?

Besiktning kostar ju...när gjorde den senaste besiktningen?
  • Anonym (...)
    TigerLilySwe skrev 2016-06-26 23:01:40 följande:

Att kränga telefoner på Blocket kan vara din absolut sämsta idé ever, det nästan så jag vill rekommendera dig en god man. Kan du inte beviljas ett hederligt lån, om än till något förhöjd ränta, får du antingen sälja något eller spara. Nej, ta dig samman nu människa.

Jag har redan blivit beviljad god man p.g.a min funktionsnedsättning men tackade nej till slut.
  • Anonym (...)
    evaeva18 skrev 2016-06-26 23:10:00 följande:
    Jag kan inget om sånt. Men köpeskontraktet ska ju skrivas hos mäklaren.

Eller visar säljaren upp lägenheten själv? Finns det märlare? Säljer säljaren den själv?

Är det en bra bostadsrättförening? Har du googlat på det?

Besiktning kostar ju...när gjorde den senaste besiktningen?
    Jag kan lika mycket som du om sånt, om inte mindre.

Jag har faktiskt ingen aning, antar att säljaren är där själv, jag frågade inte, han sa bara att jag ska komma på visning.

Jag vet inte ens vad det är för bostadsförening, det står bara bostadsrätt.

Vad är besiktning för nåt?
  • Ronja35
    Anonym (...) skrev 2016-06-26 23:12:54 följande:

Jag har redan blivit beviljad god man p.g.a min funktionsnedsättning men tackade nej till slut.

Hmm...

Då kan nästa steg för dig bli förvaltare.

Denne kan du på egen hand inte säga ifrån.
  • Anonym (...)
    Ronja35 skrev 2016-06-26 23:14:58 följande:
    Hmm...

Då kan nästa steg för dig bli förvaltare.

Denne kan du på egen hand inte säga ifrån.
    Jag har inte ens god man, hur kan jag få förvaltare då?
  • evaeva18
    Anonym (...) skrev 2016-06-26 23:14:27 följande:

Jag kan lika mycket som du om sånt, om inte mindre.

Jag har faktiskt ingen aning, antar att säljaren är där själv, jag frågade inte, han sa bara att jag ska komma på visning.

Jag vet inte ens vad det är för bostadsförening, det står bara bostadsrätt.

Vad är besiktning för nåt?

Man går igenom allt med en besiktningsman.

Besiktningsmannen ser om det finns fuktskada i bostaden, mögel i badrummet med mera.

Det kostar ju en del. Min vän köpte fritidshus och besiktningsmannen tog 12 000kr men då hittades inget mögel med mera dock var elen tvygen att dras om, taket fick läggas om sen ochså en ny pump till huset. Men hon hade ju ganska bra buffert till det.

Hon ville bo vid skogen.

Köpeskontrakt där står det vad som ingår.

Bostadsrättförening googla var för adress den ligger på borde komma upp vad föreningen heter då.

Ha med en vän som kanske som stöd? Skriv inte på något du inte vet något om ta med det hem och gå igenom det. Kanske med en mäklare på någon mäklarefirma.

Konstigt att ingen mäklare inblnanad men det kostar ju också.

Mäklaren tog 65 0000 tusen när vi sålde min fars hus i dödsboet men då sålde vi i friskrivningsklasu skrev av hos allt som hade med huset att gör i framtiden de tio åren man annars har. Om köparen hittar ett dolt fel kan den inte vända sig till osd det har vi skrivit av.
  • Anonym (Mmmmm)
    Anonym (...) skrev 2016-06-26 23:20:21 följande:

Jag har inte ens god man, hur kan jag få förvaltare då?

Om du vägrar god man så blir nästa steg tvångsförvaltning för ditt eget bästa. Domstolen kan besluta om det. Är det inte smartare att du samarbetar med din mamma?
  • evaeva18

Till TS akta dig för en förvaltare! Min vän har en sådan god man som bestämmer alla ekonomiska beslut.

Ärvde nyss pengar får inte ens resa. God man tillåter ej det.

Svar på tråden Jag vill FLYTTA hemifrån !!??