• Anonym (...)

Jag vill FLYTTA hemifrån !!??

Nu vet jag inte om jag lagt tråden på rätt ställe, men jag hoppas det i alla fall.

Jag är 19 år och studerar på gymnasiet, min och mammas relation funkar si så där så därför vill jag flytta hemifrån.

Eftersom jag inte har någon fast inkomst så blir jag inte beviljad lån, så därför gick jag in på tele2.se och beställde ett antal mobiler som jag tänker sälja för 15.000:- så småningom.

Jag betalar totalt 1500:- till tele2 i månaden för dessa telefoner, om dom blir sålda förstås, eller om jag ångrar mig så skickar jag bara tillbaka dom.

Jag har kollat runt på blocket och spanat in en fin lägenhet som säljs för 10.000:- och månadshyran ligger på 3500:-

Jag får en dålig känsla angående detta med telefonerna, vilket jag tycker luktar "lyxfällan".

Men samtidigt tycker jag inte att 1500:- är så mycket, och jag vill ju så hemskt gärna härifrån.

Ni kanske undrar vad jag får för inkomst. Ja, jag får aktivitetsersättning från försäkringskassan som ligger på 7700:- och så kommer jag även få bostadstillägg som täcker 94% av hyran.

Men jag blir orolig med vad som händer efter skolan. Jag kanske inte har några pengar? Och i värsta fall måste jag sälja lägenheten , men då måste jag fortfarande betala dessa 1500:- för mobiltelefonerna.

Jag vill VERKLIGEN bort härifrån och köpa denna lägenheten, men detta med telefonera känns inte så bra.

Jag vet inte, vad tycker ni?

• Svar på tråden Jag vill FLYTTA hemifrån !!??
  • Ronja35
    Anonym (Mmmmm) skrev 2016-06-26 23:30:27 följande:

Om du vägrar god man så blir nästa steg tvångsförvaltning för ditt eget bästa. Domstolen kan besluta om det. Är det inte smartare att du samarbetar med din mamma?

• MissHelene
    elyse skrev 2016-06-26 20:29:15 följande:

Spara dina pengar istället. Sök sedan till en högskola i en stad med bostadsgaranti. Så fick jag min första lägenhet, i Gävle. Men det var tio år sedan; vet inte hur bostadsmarknaden ser ut där numera.

Sjuka bostadsköer här, nästan helt omöjligt att få en lägenhet o priserna ligger högt tyvärr. Tror inte ens den när garantin finns kvar. Inte ens studenter har så mkt större chans trots studentbostäder.
  • Ascendere
    Anonym (...) skrev 2016-06-26 17:30:58 följande:

Nu vet jag inte om jag lagt tråden på rätt ställe, men jag hoppas det i alla fall.

Jag är 19 år och studerar på gymnasiet, min och mammas relation funkar si så där så därför vill jag flytta hemifrån.

Eftersom jag inte har någon fast inkomst så blir jag inte beviljad lån, så därför gick jag in på tele2.se och beställde ett antal mobiler som jag tänker sälja för 15.000:- så småningom.

Jag betalar totalt 1500:- till tele2 i månaden för dessa telefoner, om dom blir sålda förstås, eller om jag ångrar mig så skickar jag bara tillbaka dom.

Jag har kollat runt på blocket och spanat in en fin lägenhet som säljs för 10.000:- och månadshyran ligger på 3500:-

Jag får en dålig känsla angående detta med telefonerna, vilket jag tycker luktar "lyxfällan".

Men samtidigt tycker jag inte att 1500:- är så mycket, och jag vill ju så hemskt gärna härifrån.

Ni kanske undrar vad jag får för inkomst. Ja, jag får aktivitetsersättning från försäkringskassan som ligger på 7700:- och så kommer jag även få bostadstillägg som täcker 94% av hyran.

Men jag blir orolig med vad som händer efter skolan. Jag kanske inte har några pengar? Och i värsta fall måste jag sälja lägenheten , men då måste jag fortfarande betala dessa 1500:- för mobiltelefonerna.

Jag vill VERKLIGEN bort härifrån och köpa denna lägenheten, men detta med telefonera känns inte så bra.

Jag vet inte, vad tycker ni?

Först måste du kunna svara på frågan: Varför skulle någon köpa telefonerna av dig och inte direkt av Tele2 på samma sätt som du gjort, dvs vilket mervärde tillför du i kedjan? 
    Om svaret är "inget" är det väldigt otroligt att någon skulle vilja köpa telefonerna av dig till ett högre pris än du betalat. 
  • Anonym (!)
    Ascendere skrev 2016-06-27 15:40:56 följande:
    Först måste du kunna svara på frågan: Varför skulle någon köpa telefonerna av dig och inte direkt av Tele2 på samma sätt som du gjort, dvs vilket mervärde tillför du i kedjan? 
    Om svaret är "inget" är det väldigt otroligt att någon skulle vilja köpa telefonerna av dig till ett högre pris än du betalat. 
    Hon delbetalar ju telefonerna och får hela summan i handen. Själv får hon betala mycket mer i slutändan. TS tänker mao mycket kortsiktigt.
  • evaeva18

TS var tog du vägen?

Hur gick visningen?

• Anonym (Samma sits)

Varför inte skaffa ett helgjobb??

Och har du inte så höga krav på var i landet du vill bo så kan du väl hyra ett rum som inneboende hos någon?

Gjorde ovanstående samt studerade på universitet och var ute ur huset när jag fyllde 20.

Lycka till.

• Grön elefant

Stå ut ett år till hemma hos din mamma. Ta ett extrajobb under tiden och spar pengarna. Sen söker du in på en högskola och ställer dig i kö till boende på den orten. Så gör andra...

• Egon den stora
    evaeva18 skrev 2016-06-26 23:37:02 följande:

Till TS akta dig för en förvaltare! Min vän har en sådan god man som bestämmer alla ekonomiska beslut.

Ärvde nyss pengar får inte ens resa. God man tillåter ej det.

Det finns nog en anledning till att den gode mannen avråder från resan. Om hon absolut vill så kan hon göra det ändå. God man är inte samma sak som förmyndare.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (...) skrev 2016-06-26 23:12:54 följande:
    Jag har redan blivit beviljad god man p.g.a min funktionsnedsättning men tackade nej till slut.
    Hej ts, precis såna här större frågor skulle en god man kunna vara en jättebra hjälp för dig. Ni kan träffas kanske en gång i månaden och diskutera ekonomi mm. Men en bra god man ser vad du kan klara av själv och är in och hjälper till bara vid behov.

Jag vill dock varna dig. Du har tackat nej till god man. Är på väg att göra konstiga affärer med telefoner. Köpa en lägenhet du inte har pengar till. Fortsätter du så här så finns risken att du kommer tvingas till ha ha en förvaltare och då har du ingen som helst bestämmanderätt över din ekonomi. Sköt dig nu, be om hjälp när du inte klarar av det själv, och du kan få sköta din ekonomi själv.
Svar på tråden Jag vill FLYTTA hemifrån !!??