• Sunny1995

Vad måste man ha och inte?

Frågan är väl mest ställd till er som redan har barn, men vad måste man verkligen ha den första tiden och vilka saker har egentligen bara fått stått och samlat damm? Väntar första barnet 30 oktober och vill inte köpa nåt som aldrig kommer användas ..

• Svar på tråden Vad måste man ha och inte?
  • Anonym (A)

Skippa skötbord - bättre att byta på en filt på golvet.

Sjal är bättre än vagn, men vagn kan vara praktiskt ibland.

Babysitter, bumbo, hoppgunga och gåstol tvistar de lärda om. En del säger att de hämmar, andra säger att de hjälper. - Lagom av allt, kanske?

Spjälsäng är, liksom vagn, sämre än samsovning - men kan vara praktiskt ibland.

Amningskudde är en böjd kudde. - En vanlig kudde fungerar lika bra.

Använd INTE wetwipes. De är giftiga. Blöjor är också skit - bättre att kosta på sig några tygblöjor.

• Lena

Babyskydd, blöjor, kläder, mjölkuppsamlare och bärsjal var det mest använda i början med båda barnen.

Babygym har känts helt onödigt.

• Rani

Måsten: Blöjor, kläder, vagn och något att sova i (säng,vagga, babynest, mjukliften till vagnen funkar också). Någonstans där bebisen kan ligga och sova dagtid alltså. Helst något med handtag så man kan flytta runt bebisen när den ligger och sover (beror på hur stort man bor). I början sover de ju jättemycket och det är smidigt att kunna bara ta med bebisen när man ska duscha eller så. På natten har vi haft dem i vår säng i början eftersom de vaknat så ofta.

Vänta med: Allt som kan tänkas behövas senare typ babysitter, babygym, hoppgunga etc. etc. Sådant är bättre att skaffa vid behov. Olika barn behöver olika grejer. Mina två har använt helt olika.

• Timoteja
    Lena skrev 2016-06-26 23:59:47 följande:

Babyskydd, blöjor, kläder, mjölkuppsamlare och bärsjal var det mest använda i början med båda barnen.

Babygym har känts helt onödigt.

Vad är en mjölkuppsamlare?
  • Anonym (A)

Bra saker är:

Sjal

Babynest

Tygblöjor (ekologiska)

Tygtvättlappar (ekologiska)

Badstol för nyfödd (för balja och badkar)

Badstol för äldre barn (för badkar)

Skruva fast alla höga hyllor, byråar, etc.

Säkerhetskit från IKEA (vägguttag, kanter, skåp, lådor, osv).

Babygym (det gillade jag - det hjälper barnet att utvecklas, till skillnad från babysitter, etc).

• Getalifeffs
    Rani skrev 2016-06-27 00:07:52 följande:

Babyskydd till bilen glömde jag som måste.

Bättre att undvika dödsfällan, ehm, jag menar bilen, helt och hållet. Om man nu verkligen vill skydda sitt barn, menar jag.
  • Lena

Mjölkuppsamlare har man på andra bröstet när man ammar om man läcker mycket.

• Jemp

Babyskydd, blöjor, tvättlappar är riktiga måsten. Och en filt, hade nog bebis mest i bara blöka och filt snarare än kläder i början. Amningsinlägg och bindor till dig.

Vi har haft stor nytta av spjälsäng (vi sover bättre och det rekommenderas att inte samsova pga psd), kläder, skötbord (så mycket skönare för ryggen!), amningskudde (beställde efter några dagar, tänkte att vanlig skulle räcka men så mycket skönare! Hade gärna haft den att sova med under graviditeten också), vagn, bärsele, badbalja, skötväska. Spjälskydd, lakan.

Efter ett par månader babysitter (då kunde vi plötsligt äta middag ihop igen) och babygym.

Babynest var också bra för att få ombonat i sängen.

• Rani
    Getalifeffs skrev 2016-06-27 00:12:13 följande:

Bättre att undvika dödsfällan, ehm, jag menar bilen, helt och hållet. Om man nu verkligen vill skydda sitt barn, menar jag.

Ja bäst att undvika livet. Risken finns att man kan dö.
Svar på tråden Vad måste man ha och inte?