• Aniiee

Aktivitetsstöd och sjukskrivning

Försöker hjälpa en vän här, men vi förstår inte riktigt. 

Vännen går en utbildning genom arbetsförmedlingen, och får därmed aktivitetsstöd, men har tyvärr blivit sjuk. Läkaren sjukskrev vännen över sommaren. Nu är det dags för månadens aktivitetsrapport, men vi undrar - ska han skicka in den vanliga aktivitetsrapporten? Och skriva "sjuk" överallt?

På FKs hemsida står det:

Om deltagaren blir sjuk
    Den som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program och blir sjuk ska anmäla det till Försäkringskassan den första sjukdagen. Anmälan görs på www.forsakringskassan.se eller genom att ringa 020-524 524. Deltagaren behåller aktivitetsstödet eller utvecklingsersättningen på samma villkor som han eller hon annars skulle ha fått sjukpenning. Det innebär att ersättning inte betalas ut för den första dagen i sjukperioden. Sjukanmälan ska också göras till Arbetsförmedlingen och till anordnaren.
    En deltagare som är sjuk i mer än sju dagar måste visa ett läkarintyg för att kunna få ersättning. Försäkringskassan ska sedan godkänna sjukperioden. Deltagaren ska vid sjukdom lämna in Försäkran aktivitetsstöd/utvecklingsersättning vid sjukdom (FK 6402) till Försäkringskassan. Den som arbetar vid sidan av ett arbetsmarknadspolitiskt program kan också ha rätt till sjuklön från arbetsgivaren och sjukpenning.

Den "blanketten" verkar dock inte finnas, vi hittar varken att man kan fylla i på nätet (där finns bara den vanliga "blanketten" som han fyller i varje månad), eller som PDF eller så så man kan skriva ut och skicka in.

Hjälp.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Svar på tråden Aktivitetsstöd och sjukskrivning
  • Alexi

Vid googling så verkar det åtminstone tidigare varit så att den blanketten skickas ut efter sjukanmälan. Var det länge sen hen sjukanmälde sig?

• Alexi

Läste vidare nu och hittade detta:

Den finns inte att skriva ut men den finns att signera på mina sidor. Du hittar den under mina tjänster, arbetssökande och lämna försäkran för aktivitetsstöd/utvecklingsersättning vid sjukdom.

• Aniiee
    Alexi skrev 2016-06-27 15:58:57 följande:

Vid googling så verkar det åtminstone tidigare varit så att den blanketten skickas ut efter sjukanmälan. Var det länge sen hen sjukanmälde sig?

Alexi skrev 2016-06-27 16:00:30 följande:

Läste vidare nu och hittade detta:

Den finns inte att skriva ut men den finns att signera på mina sidor. Du hittar den under mina tjänster, arbetssökande och lämna försäkran för aktivitetsstöd/utvecklingsersättning vid sjukdom.

Tack för hjälpen. Vi hittade till slut, genom att bara bestämma att han fick fylla i som vanligt, och då frågade den om han fortfarande var sjukskriven.

Lite luddigt med infon där, måste jag säga.

Men tack!
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Fadil

Kan jag få pengar när jag är 50 procent sjukskriven

Svar på tråden Aktivitetsstöd och sjukskrivning