Inlägg från: ImBatman |Visa alla inlägg
  • ImBatman

Vad gör er 6-åring hemma?

Min dotter är 6(snart sju) år gammal och sonen är 5.

De städar sitt rum, duschar och tvättar kroppen själva (jag hjälper till med håret). Dottern kammar och borstar sitt hår själv, men jag flätar det. De hjälper till att plocka i och ur diskmaskinen, dottern brukar göra rent badkaret.

Jag serverar oftast gröt till frukost, men är jag morgontrött rostar och brer de egna smörgåsar med valfritt pålägg.

Har jag mycket att göra med städning så torkar de skåpluckor och dammtorkar tv-bänk och tv-bord.

Dottern diskade allt innehåll i vitrinskåpet, dammtorka det och putsade rutorna på det. Skulle jag dock aldrig våga låta sonen göra det dock, då skulle vi ha en vacker samling glaskross sen ;).

Svårt att komma på mer sådär på rak hand, eller jo. De sorterar strumpor, ställer skorna fint och får såklart plocka undan efter sig i övriga huset. Leksaker, pärlor och disk etc.

De har helt enkelt fått lov att lära sig. Jag är sjuk och orkar inte ta allt, och de är mer än kapabla att hjälpa till (maken hjälper såklart också till när han väl är hemma). Vi brukar sjunga "vad funkar bäst teamwork" från barnprogrammet supertrion när vi städar. :p

• ImBatman
    ImBatman skrev 2016-06-29 11:47:49 följande:

Min dotter är 6(snart sju) år gammal och sonen är 5.

De städar sitt rum, duschar och tvättar kroppen själva (jag hjälper till med håret). Dottern kammar och borstar sitt hår själv, men jag flätar det. De hjälper till att plocka i och ur diskmaskinen, dottern brukar göra rent badkaret.

Jag serverar oftast gröt till frukost, men är jag morgontrött rostar och brer de egna smörgåsar med valfritt pålägg.

Har jag mycket att göra med städning så torkar de skåpluckor och dammtorkar tv-bänk och tv-bord.

Dottern diskade allt innehåll i vitrinskåpet, dammtorka det och putsade rutorna på det. Skulle jag dock aldrig våga låta sonen göra det dock, då skulle vi ha en vacker samling glaskross sen ;).

Svårt att komma på mer sådär på rak hand, eller jo. De sorterar strumpor, ställer skorna fint och får såklart plocka undan efter sig i övriga huset. Leksaker, pärlor och disk etc.

De har helt enkelt fått lov att lära sig. Jag är sjuk och orkar inte ta allt, och de är mer än kapabla att hjälpa till (maken hjälper såklart också till när han väl är hemma). Vi brukar sjunga "vad funkar bäst teamwork" från barnprogrammet supertrion när vi städar. :p

Kom på att de brukar hänga tvätt med mig också, duka och torka kylskåpet, samt lyfta upp saker från golvet när jag dammsuger.

Dottern hade väl egentligen varit gammal nog att tvätta håret själv, men hon har långt tjockt hår ner till midjan, så det är svårt att få ur allt schampo.
  • ImBatman
    Mimimamalou skrev 2016-06-29 11:50:22 följande:

Haha, den sjunger vi också!

Den är superbra XD! Blir mycket roligare att städa då helt plötsligt ;)
  • ImBatman
    fluu skrev 2016-06-29 11:52:50 följande:

Åh, stack så mycket, nu fick jag den i huvudet

Muahaha. XP
  • ImBatman
    Mimimamalou skrev 2016-06-29 11:56:57 följande:

Sant.

Om jag är själv hemma och städar så brukar jag alltid tralla på nån låt. Händer att jag pratar för mig själv också. Alltid lika obehagligt när jag kommer på mig själv med det. 

Haha, jag trallar inte, jag SKRÅLAR. En gång så mycket att min granne bad "sångfågel" i lägenheten bredvid att dämpa sig lite när han jobbat natt. Det var pinsamt XD

Fast sedan bad han om ursäkt för att han var en gringubbe och sa att man såklart ska få sjunga när man städar. Men jag förstod honom, inte kul att ha jobbat natt och sedan ha en kvinna som sjunger högt och falskt i lägenheten bredvid. :p
  • ImBatman
    Sashimi skrev 2016-06-29 12:42:31 följande:

Åh, tack för alla svar och input! 

Jag ska sätta ihop en plan och gå igenom den för min dotter, för nu blir det nya regler under sommaren. Tänker att motiveringen att hon ska fylla 6 år, "bli stor" och att hon börjar skolan ska motivera henne att följa de nya familjereglerna. 

Plus sången förstås! Daniel Tiger har ju också en sång: "städa, plocka, lägg tillbaks. Städa, varje dag.." 

Låter super! Tips är att introducera en sak i taget, en var tredje dag eller så. Då hinner hon öva lite på varje grej ;)
Svar på tråden Vad gör er 6-åring hemma?