Vad gör er 6-åring hemma?
Min dotter är 6(snart sju) år gammal och sonen är 5.
De städar sitt rum, duschar och tvättar kroppen själva (jag hjälper till med håret). Dottern kammar och borstar sitt hår själv, men jag flätar det. De hjälper till att plocka i och ur diskmaskinen, dottern brukar göra rent badkaret.
Jag serverar oftast gröt till frukost, men är jag morgontrött rostar och brer de egna smörgåsar med valfritt pålägg.
Har jag mycket att göra med städning så torkar de skåpluckor och dammtorkar tv-bänk och tv-bord.
Dottern diskade allt innehåll i vitrinskåpet, dammtorka det och putsade rutorna på det. Skulle jag dock aldrig våga låta sonen göra det dock, då skulle vi ha en vacker samling glaskross sen ;).
Svårt att komma på mer sådär på rak hand, eller jo. De sorterar strumpor, ställer skorna fint och får såklart plocka undan efter sig i övriga huset. Leksaker, pärlor och disk etc.
De har helt enkelt fått lov att lära sig. Jag är sjuk och orkar inte ta allt, och de är mer än kapabla att hjälpa till (maken hjälper såklart också till när han väl är hemma). Vi brukar sjunga "vad funkar bäst teamwork" från barnprogrammet supertrion när vi städar. :p