• 201307eli

Migrationsverket viktigt!

Hej. Nu vet jag inte om jag kommit rätt. Men skulle vilja veta om det finns någon som jobbar på migrationsverket och kan svara på några frågor, vore tacksam!

Eller om någon vet lite mer om svenskt medborgarskap

• Svar på tråden Migrationsverket viktigt!
  • OupaOupa

Min man ansökte om medborgarskap i mars i år. Beslut fattades på 4 veckor, inga kompletteringar efterfrågades.

De långa väntetiderna gäller uppehållstillstånd.

Vi är för övrigt lyckligt gifta och ser framtiden an tillsammans.

• 201307eli
    OupaOupa skrev 2016-07-01 21:47:58 följande:

Min man ansökte om medborgarskap i mars i år. Beslut fattades på 4 veckor, inga kompletteringar efterfrågades.

De långa väntetiderna gäller uppehållstillstånd.

Vi är för övrigt lyckligt gifta och ser framtiden an tillsammans.

Stort grattus vad roligt. Nej den långa väntetiden gäller inte endast uppehållstillståndet min man har ansökt om svenskt medborgarskap och har nu väntat i 15 månader. På deras hemsida står det 15-17 månaders väntetid
  • 201307eli
    Aniiee skrev 2016-07-01 21:39:57 följande:

Om TS kom och skrev att maken kom från Australien så skulle ni nej-sägare först sätta i halsen, sedan gratulera TS till äktenskapet och medborgarskapet......

Visst är det så :) vad säger stt han inte är därifrån eller kanske tom USA :). Men nej de gillar inte invandrare från srabländerna och balkan det är de det handlar om :)
  • OupaOupa
    201307eli skrev 2016-07-01 22:03:13 följande:

Stort grattus vad roligt. Nej den långa väntetiden gäller inte endast uppehållstillståndet min man har ansökt om svenskt medborgarskap och har nu väntat i 15 månader. På deras hemsida står det 15-17 månaders väntetid

Ok, kanske gick ärendet fortare då jag är född i Sverige. Enda rimliga förklaringen till att det gick så fort för oss.

Om ni nu har fått en handläggare som tittar på ärendet så lär ni snart få ett beslut.

Lycka till!
  • 201307eli
    OupaOupa skrev 2016-07-01 22:18:59 följande:

Ok, kanske gick ärendet fortare då jag är född i Sverige. Enda rimliga förklaringen till att det gick så fort för oss.

Om ni nu har fått en handläggare som tittar på ärendet så lär ni snart få ett beslut.

Lycka till!

Ah tror att när man väl får en handläggare så går det fort. Jag har bott i Sverige sen jag var 1 år gammal så i stort sett hela mitt liv.

Tack så mycket hoppas verkligen han får den snart jobbigt att vänta så länge
  • Anonym (vad)
    OupaOupa skrev 2016-07-01 22:18:59 följande:

Lycka till!

Är inte det heller. Jag är svensk och när min man sökte tog det nästan exakt 1 år.
  • Anonym (sötnos)
    201307eli skrev 2016-07-01 22:04:36 följande:
    Visst är det så :) vad säger stt han inte är därifrån eller kanske tom USA :). Men nej de gillar inte invandrare från srabländerna och balkan det är de det handlar om :)
    var kommer ni ifrån, hjärtat? 

min tjej fick svenska medborgarskapet efter 8 månader så det lär skilja sig åt från fall till fall. Lycka till <3
  • OupaOupa
    201307eli skrev 2016-07-01 23:04:01 följande:

Ah tror att när man väl får en handläggare så går det fort. Jag har bott i Sverige sen jag var 1 år gammal så i stort sett hela mitt liv.

Tack så mycket hoppas verkligen han får den snart jobbigt att vänta så länge

Nej, då borde det inte göra någon skillnad, mycket märkligt. MV är svåra att förstå sig på. Vi måste haft en enhet med kortare handläggningstider. Hur som helst hoppas jag att ni inom kort får besked för den väntan du nämner är dryg.
  • OupaOupa
    Anonym (vad) skrev 2016-07-02 08:44:56 följande:

Är inte det heller. Jag är svensk och när min man sökte tog det nästan exakt 1 år.

Nej, jag förstår att det inte kan vara förklaringen. Kanske beror det på enheten som handlägger :)
  • Anonym (vad)
    OupaOupa skrev 2016-07-02 09:35:00 följande:

Nej, jag förstår att det inte kan vara förklaringen. Kanske beror det på enheten som handlägger :)

Känns snarare som om att en handläggare får lite tid över i mellan två ärenden och då betar av ett ärende som är okomplicerat på måfå :) svårt att förstå deras tillvägagångssätt i alla fall!
  • Anonym (Alexa)
    201307eli skrev 2016-07-01 22:04:36 följande:
    Fast där har du fel.
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-07-02 08:44:56 följande:

Fick ni beskedet att ni fått en handläggare? Gick ärendet snabbare då från att ni fick en handläggare?
  • 201307eli
    Anonym (sötnos) skrev 2016-07-02 09:20:19 följande:

var kommer ni ifrån, hjärtat? 

min tjej fick svenska medborgarskapet efter 8 månader så det lär skilja sig åt från fall till fall. Lycka till <3

Vi är ifrån Kosovo. Fast jag har bott här sedan jag var 1 år gammal. Fick ni beskedet när ni fick en handläggare gick det då fort? Vår handläggare är på semester nästa vecka så hon kommer tillbaka veckan därpå och denna vecka sombhar gått har hon varit sjuk. Vilken tur vi har haha
  • 201307eli
    OupaOupa skrev 2016-07-02 09:20:48 följande:

Nej, då borde det inte göra någon skillnad, mycket märkligt. MV är svåra att förstå sig på. Vi måste haft en enhet med kortare handläggningstider. Hur som helst hoppas jag att ni inom kort får besked för den väntan du nämner är dryg.

Ja det måste vara det. De sa att det inte finns någon anledning vf det dröjer utan att det bara är långa väntetider. Min man har skött sig och allt så ja det är så drygt. Men det är väl olika för alla vilket det inte borde vara.

Tack så mycket
  • Anonym (vad)
    201307eli skrev 2016-07-02 10:11:31 följande:

Fick ni beskedet att ni fått en handläggare? Gick ärendet snabbare då från att ni fick en handläggare?

När vi fick en handläggare så tog det typ 1-2 veckor innan vi fick svar.
  • Anonym (vad)
    201307eli skrev 2016-07-02 10:11:31 följande:

Åh nej vi fick inget besked om att vi fick en handläggare. Vet bara ungefär när vi fick det för att jag ringde och tjatade hela tiden haha
  • Anonym (vad)
    201307eli skrev 2016-07-02 10:13:05 följande:

Vi är ifrån Kosovo. Fast jag har bott här sedan jag var 1 år gammal. Fick ni beskedet när ni fick en handläggare gick det då fort? Vår handläggare är på semester nästa vecka så hon kommer tillbaka veckan därpå och denna vecka sombhar gått har hon varit sjuk. Vilken tur vi har haha

Men vad tråkigt! Men då får ni säkert svar inom 1 vecka efter hennes semestervecka.

(Min man är också får Kosovo ;)
  • 201307eli
    Anonym (vad) skrev 2016-07-02 16:27:30 följande:

Men vad tråkigt! Men då får ni säkert svar inom 1 vecka efter hennes semestervecka.

(Min man är också får Kosovo ;)

Duu ja har ringt 1 miljon ggr säkert hahaha. Men vi fick kompletteringsbrev och en person som jobbar där sa att det är nära nu eftersom handläggaren har tagit tag i det men oturen att hon är på semester haha.

Är det sant va roligt :)
Svar på tråden Migrationsverket viktigt!