• Anonym (Pommesen)

Bli smalare genom att äta mer?

Jag är smal, men har alltid haft lite mage. Nu har jag gått upp två kg från 56 till 58 vilket faktiskt gör att knappt någon av mina kläder passar längre. Jag känner mig dessutom pluffsig. Jag vill få tillbaka min figur!

Till saken hör att jag det senaste året rört mig väldigt lite pga en ryggmärgsskada. Innan dess promenerade jag några timmar i veckan. Jag har försökt kompensera genom att äta mindre. Kanske inte helt bra?

Jag har fått veta av en dietist att jag äter för lite. Jag får i mig c.a 1200 kalorier per dag i genomsnitt (då inte inräknat att jag äter choklad till efterrätt nästan varje dag, liten bit). Tydligen bör jag äta 1700-1800 kalorier per dag. Dietisten sa att min metabolism blivit störd och då kan fett börja lagras på magen. Vad vet jag.

Jag har fått en lista på hur jag bör äta. Den innehåller mycket mer mat än jag brukar få i mig och jag är rädd att jag kommer att bli tjock eftersom jag inte kan träna. Jag är ganska petit med litet huvud och smala händer och smal hals. Jag känner mig snyggast i storlek 36 som jag haft hela livet fram tills nu.

Jag är 44 och har inte fött några barn.

• Svar på tråden Bli smalare genom att äta mer?
  • Anonym (Pommesen)

Någon som vet mycket om kost och vikt?

• Anonym (vbhjmk)

Om kroppen får i sig för lite mat så ställer den in sig på svält = den lagrar allt istället för att göra sig av med överskott.
    Enkelt uttryckt.

Dvs, äter du lagom för att kroppen ska få det den behöver så gör den sig av med överskottet. Bäst, för mig, andra har annan kroppstyp, är att äta ofta, men lite varje gång och BARA tills jag inte känner mig hungrig längre vilket ibland kan innebära två msk fil som mellanmål eller en första frukost.

Jag har svårt att äta på morgonen även om jag är hungrig så då får jag i mig några skedar fil och så äter jag 'riktig' frukost på jobbet eller lite senare (åtta-tio) istället.

Jag är också en sån som har svårt att gå ner i vikt om jag inte rör mig, när jag jobbade på Mc Donalds var jag rejält överviktig när jag började, men gick ner 30 kg även fast jag åt där varje dag, för jag rörde på mig så mycket.

• Anonym (...)

2 kg brukar man inte märka..., kan det vara så att du fått sämre muskler/hållning då träningen försvinner. Dessutom av så lite mat och ingen träning skulle jag tro att du tappar muskler. muskler ökar den dagliga förbränningen något. Av att äta så lite så sänker du neat till ett minimum, det gör kroppen automatiskt

http://traningslara.se/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

Tycker du ska fokusera på att äta ordentligt så din kropp och du får energi, med så lite mat så riskerar du att få för lite av olika ämnen så du blir trött och hängig, samt att du återhämtar dig långsammare från din skada (antar att du kan bli bra). När kommit igen kan du satsa på att bygga upp din kropp igen med muskler och motion.

• Anonym (Pommesen)
    Anonym (...) skrev 2016-07-01 09:08:32 följande:

2 kg brukar man inte märka..., kan det vara så att du fått sämre muskler/hållning då träningen försvinner. Dessutom av så lite mat och ingen träning skulle jag tro att du tappar muskler. muskler ökar den dagliga förbränningen något. Av att äta så lite så sänker du neat till ett minimum, det gör kroppen automatiskt

http://traningslara.se/begreppet-neat-och-varierande-energibehov/

Tycker du ska fokusera på att äta ordentligt så din kropp och du får energi, med så lite mat så riskerar du att få för lite av olika ämnen så du blir trött och hängig, samt att du återhämtar dig långsammare från din skada (antar att du kan bli bra). När kommit igen kan du satsa på att bygga upp din kropp igen med muskler och motion.

Jo, jag har garanterat tappat muskler! Jag tänker köpa en träningscykel för arbarna, eftersom jag inte kan få motion med benen, och lite styrketräning. Då måste jag definitivt börja tänka på maten!
  • Mandel

Vad äter du?

Mycket spannmål i kombination med socker gör magen svullen och gasig.
    Även av mycket böner/linser och vissa grönsaker blir magen svullen och gasig.
    Det kan göra att du på blott 2kg extra sväller upp flera cm i midjan och kläder sitter dåligt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (F)

Fast det här med att kroppen ställer in sig på svält är en myt enligt min läkare. Jag var rädd för just det, att jag åt för lite när jag försökte gå ner i vikt. Han sa att det är ingen risk!
    Jag äter ni ca 1192 kalorier per dag och går ner 0,5 kg i veckan.

• Anonym ((?))
    Anonym (F) skrev 2016-07-01 11:33:56 följande:

Fast det här med att kroppen ställer in sig på svält är en myt enligt min läkare. Jag var rädd för just det, att jag åt för lite när jag försökte gå ner i vikt. Han sa att det är ingen risk!

Är du säker på att du inte äter 1193 kalorier?
  • Anonym (Pommesen)
    Mandel skrev 2016-07-01 09:53:55 följande:

Vad äter du?

Mycket spannmål i kombination med socker gör magen svullen och gasig.
    Även av mycket böner/linser och vissa grönsaker blir magen svullen och gasig.
    Det kan göra att du på blott 2kg extra sväller upp flera cm i midjan och kläder sitter dåligt.

Jo, jag märker att magen blir större om jag ätit mycket vitt bröd och ris. Jag äter mest fullkorn nu. Tänker varva med havregrynsgröt på morgonen.
  • Anonym (Pommesen)
    Anonym (F) skrev 2016-07-01 11:33:56 följande:

Det kanske beror på vad det är man äter. Om det är kvalitetskalorier.
  • Haskel

Så länge du är så smal, som du är, så ska du glömma allt som heter kalorier.

Endera äter du tre vanliga portioner med mat om dagen. Eller så äter du många och mindre portioner. Räkna inte hur många kalorier du får i dig. Följ den gamla beprövade kostcirkeln. Ät bra och varierad kost, utan att vräka i dig, men samtidigt äta dig mätt.
    Till detta ska givetvis motion av lagom mängd, tillsättas.

Är man klent bygd, så är det på magen överskotts/underhudsfett samlas. Är man dessutom smal, så är det lätt att tolka vanliga veck på magen som fett. Att behålla en helt platt mage, är nästan helt omöjligt för en kvinna. Särskilt om hon en gång fött barn.

Det kan mycket väl vara så att du äter för lite. Inte så du är i svält, men att kroppen ändå anser sig vilja samla på sig. Är magen stor och hård, beror det sannolikt på för mycket spannmål och gaser.
    Mest troligt är dock att det handlar om "hjärnspöken", och en helt vanlig "kvinnomage".

Svar på tråden Bli smalare genom att äta mer?