ADHD/Asberger
Ditt inlägg kunde vara skrivet av mig :). Förutom Aspergers stämmer allt annat in på min son som fått diagnos medelsvår till svår adhd idag.
Vår kille är snart 13 år. Är väldigt begåvad, ligger över medel där. Men ligger mycket lågt när det gäller de exekutiva färdigheterna. Samma problematik som du räknar upp. Han har haft en jättetuff skolgång och blev innan missförstådd ständigt och jämt vilket har resulterat i dålig självkänsla.
För två år sedan flyttade vi och han bytte till en mindre skola. Fick även en resurs som hjälper honom i skolan och det har funkat mycket bättre sedan dess. Han måste ändå kämpa stenhårt för att klara skolan men nu fungerar det i alla fall.
Du ska inte acceptera annat än att ditt barn får det stöd och den hjälp han behöver för att klara sin skolgång. Du skriver ju att din son liksom min är högintelligent och skolan måste gå in och stötta så att han får chansen att visa vad han kan.
Jag önskar att vi fått den hjälpen tidigare men som du säger så är detta en ny värld för oss också. Så kämpa för att han ska få den redan nu. Ska ni ha något möte med bup och skolan tillsammans så att bup kan förklara hans behov?