Inlägg från: Anonym (Npf-mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Npf-mamma)

ADHD/Asberger

Jag har också en son med samma problematik som börjar trean nu efter sommaren. Vi bytte från den lokala kommunala skolan till en mer byaaktig skola några kilometer bort. Den förra skolan gjorde INGET för att underlätta för sonen under de  2,5 åren han gick där. Han kunde varken läsa eller skriva. Efter tre veckor på nya skolan både läste och skrev han. Där hade dom helt annan kunskap och intresse kring npf. Dom var väldigt intresserade av hur han ville ha det så det skulle bli rätt redan från början. Han önskade sig en egen bänk längst fram istället för att dela med en kompis, de fick han. Han har en dator också, men den behöver han sällan. Han fick specialkost direkt. Han har egna scheman så att det skall vara tydligt för han. Han fick en timstock för att kunna bedöma tiden bättre. På eftermiddan behöver han vila lite så då får han ta med sig timstocken till soffan och trycka på 5 minuter och sen komma tillbaka. Han får träffa specialpedagogen några gånger i veckan och pedagogerna är väldigt bra på att instruera och förklara VARFÖR man gör på ett visst sätt och hur andra känner om man gör "fel". På idrotten har han fått ett eget omklädningsrum och dom jobbar mycket med helheten. Att få in han i kompisgängen. Han har kusinen på samma skola och dras lätt dit. Så nu får han välja själv vem han skall vara med på en rast och på den andra skall han vara med klasskompisarna och det fungerar jättebra. Har ett helt nytt barn. Från att ha hatat och knappt orkat gå till skolan tycker han nu det är riktigt kul att vara där.

Ska beställa hem en sån där kringelgrejsimojs han kan sitta och pilla med på lektionerna när han blir rastlös. Tidigare satt han mycket och pillade i pennorna, men det låter så mycket och stör de andra, så hittade på nätet nå, minns inte va de hette, men som är bra för dom som är ganska rörliga och vill ha nått att pilla på. Tror det kommer bli bra för honom att ha de i klassrummet.

Min son är också väldigt intelligent och högfungerande. Hans problematik syns inte på honom. Eftersom han är så smart så blir han omotiverad. När dom har matteproblem blir han provocerad av ordet problem eftersom han inte ser det som ett problem utan ser svaret direkt utan att tänka efter. Men han måste ju ändå lära sig att räkna ut det på traditionellt sätt för med tiden blir de ju svårare då kommer han ju inte kunna se svaret direkt.

Men svenska som han inte är lika bra i tycker han är sjukt tråkigt och blir jättefrustrerad om han måste läsa något.

Bra stöd i skolan är a och o. Jag bad också tidigt om tydliga instruktioner från läraren vad han skall göra hemma. Dels för hans skull och sen eftersom jag själv har ADD och är lite halvglömsk så jag också får väldigt tydligt hur vi bäst tränar med sonen.

Rätt lustigt ändå. Jobbar mycket med npf-barn i mitt jobb och där är jag superbra på det, men hemma blir man lätt hemmablind.

Svar på tråden ADHD/Asberger