• MissHelene

Systemkamera

Passa dig för att köpa begagnat, be säljaren ta en bild på en helvit vägg lr dyl i så fall så ser du om det är ngn skada på linsen :)
    Jag kör på canon 70d och är sjukt nöjd och tycker det är helt klart värt pengarna, den är "billig" med tanke på vad kameror i den klassen annars kostar. Tror jag gav ca 7500:- ny med objektiv 18-55. Givetvis finns det billigare kameror som också är väldigt bra:) kika in på fotokungen.se lr ring dom. Verkligen service inriktade och är hjälpsamma och har bra priser:)

• MissHelene

Om du kikar på fotokungen.se så titta efter ngt som d står delad kartong på. Det betyder att det är nytt kamerahus men objektiven som tex ingår inte är i lådan etc, dom säljer dom villigare än om du skulle köpa kamerahuset i orginalkartong, jag kom undan runt 1000:- billigare för mitt kamerahus på det viset. Och det är juh ändå inte förpackningen som e viktig :D

Jag vet att det finns en kamerabutik typ i umeå som även finns online, dom säljer begagnade kameror, där står det skick på allt också, kika där så kanske du hittar ngt fynd:) kommer inte ihåg vad sidan heter men googla lite så dyker den nog upp.

• MissHelene
    Grande Rock skrev 2016-07-02 20:55:31 följande:
    Cyberphoto
    Born to lose, live to win!
    Tackar :D
  • MissHelene

Du kan juh känna på kameror i ngn butik och beställa favoriten online o få ett bättre pris :)

• MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-03 23:21:21 följande:
    Tänkte så. Det värsta med såna där offline butiker är säljare som klistrar sig på en. Jag tror jag stod där en 40 minuter och klämde. Sen gick jag ut. Konstigt nog kom ingen fram till mig. Brukar vara värra i vissa andra butiker...

Men hur är det med det där att det är objektivet man ska satsa pengar på och köpa ett billigt hus? Ligger det något i det eller är det en balansgång?
    Då var du i en butik med kass service :D onlinebutikerna jag köpt från har inte varit jobbiga alls, inte försökt truga på mig ngt:)

Det beror lite på priset tycker jag. Vissa paket har bra priser medan vissa försöker få ut varje möjlig krona. Kika lite på pricerunner så ser du vilka som har dom bästa priserna på det du tänker investera i. Men kan verkligen rekommendera fotokungen om du vill ha bra service och bra priser på nya saker och om du tänker köpa begagnat e cyberphoto en pålitlig sida :)
  • MissHelene

Jag har ett plastskydd dom dagar jag promt måste ut i regn, annars funkar paraply :D jag har inte tid o möjlighet att fota så mkt som jag skulle vilja pga 5 månaders bäbis så har inte lagt ut en förmögenhet på sånna detaljer. Jag har canon 70d och e grymt nöjd med den. Wifi så d e lätt att få bilderna till mobilen direkt, touchskärm och vridbar"skärm" för att komma åt olika vinllar utan att bejöva lägga mig på marken lr hänga i knäväcken på en gren \(^^)/ för div bekvämligheter etc :) ja köp orginalobjektivet och köp flera sen när du vet vad du vill fota lr d kanske du redan vet?:)

• MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-05 22:15:33 följande:
    Hur menar du vad jag vill fota? :) Blir väl blandat, landskap, semester, natur, barn, familj., nattlansdkap, osv.
    Ja d var det jag menade, om du skulle variera fotandet lr fokusera på typ macro lr fisheye lr liknande, jag har olika objektiv för div fotande och min sambo har en hel uppsjö mer än mig och jäklar vilka fina bilder han får på djur, natur, etc. Han får till riktigt fina vattenbilder, vill du kan du kika på vår fotoinstagram som vi har tillsammans, mest han som lägger ut då jag inte har tiden lr tillräckligt med armar då vi har en mammig och klängig unge :D ha ha! vi_foton heter vi där. Han varierar sitt fotande så d e kul o se vad man kan skapa :) vi kör på canon båda 2 :)
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-06 06:18:49 följande:

Jag ska ta mig en kik.

Det finns väl inga allroundobjektiv förståss. Standardobjektiv då 18-55 mm.

Nej men när jag är ute och reser blir det väl mycket landskap, tempelbyggnader, natur, nattstäder,osv. Har jag sällskap så blir det väl rena familjebilder. Dock svårt att tro att jG skulle palla med att släpa med macro, standard, vidvinkel , tele, mm.

Kanske är tele som gäller vid landskap/natur?

Nattbilder typ? Lyckas aldrig få en riktigt skarp bild med min digitala kompakt. Sen ser man folk med ursnygga bilder. Visst, självutlösare gör ju en del men finns det några andra idéer eller objektiv som hjälper?

Ett tele räcker bra i många sammanhang då investera i ett sånt först o främst tycker jag. Och som ngn skrev, köp stativ! Blixt behöver du inte då det räcker med en gatlykta lr liknande i närheten när du fotar, resten löser du med inställningar i kameran, roligt o testa sig fram :) jag fick ett fisheye objektiv av min sambo i dag, fyller år, e sjuuuuuukt glad! :D
  • MissHelene

Investera i en smidig kameraväska så får du plats med allt tänkbart, jag har en smidig väska som jag har 1 kamerahus, 4 objektiv, 1 stativ, div andra fotogrejer, filter o sånt, majskrokar etc :)

• MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-06 23:42:34 följande:
    Haha, majskrokar, föräldrarnas bästa vän...

Tele, är inte de typ sjukt lång, eller är det bara värstingobjekriv?
    Det finns olika och du behöver juh inte ett gigantiskt. jag kör 200 objektiv och sambon 300 och d täcker alldeles utmärkt för oss:D om du hunnit kika på vår instagram så fotar han för d mests med d. Landskap, fåglar, alla foton med lång slutartid etc, på insekter kör han macro, bröllopsbiler med fisheye osv, jag kör 90% med med mitt 200 då jag gör d mesta e enarmad när vi d ute.
    Ja majskrokarna e nästan viktigare att komma ihåg att ta med sig än objektiven :D ha ha!
  • MissHelene

Jag älskar canon så rekommenderar d huset ;) ha ha!

Jadu d har jag ingen större koll på vad d e faktiskt. Enda som du ska tänka på när su köper objektiv om du vill göra d lite lättare för dig e att se till att den har stabilisator lr vad d heter i sig. För e objektivet tungt och du måste stå blixtstilla för att ta en bild så tröttnar man snabbt, ska du använda stativ varje gång funkar d juh galant men d finns lättare lösningar^^
    Jag ljög tidigare såg jag, min sambo kör med sitt 500 när han fotar fåglar etc :D

Jag har vridbar skärm och det är guld värt. Vill du fota från låg höjd och uppåt tex så underlättar d då du bara behöver sätta dig på huk istället för att lägga huvudet på marken :D som brukar ha touchskärm också vilket jag tycker e bra. Lätt o pyssla med inställningar etc :)

• MissHelene

Jag anvämder aldrig lampa lr blixt, tror inte du kommer behöva d heller om du inte vill lägga pengar på d dvs. Lightroom e ett skitbra redigeringsprogram där du kan göra bilderna lite ljusare om dom skulle bli mörka, det programmet e som att ställa in inställningar på kameran typ så jag gillar det då d e lätt stt fixa till den om man fått en kanonbild fast den kanske blivit lite för mörk lr för ljus. Min sambo använder lampa när han fotar macro men d var du inte inne på har jag för mig. Porträtt o sånt kan man använda lampor man har hemma :)

• MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-10 23:09:28 följande:
    Tja min förra digitalkamera väger nog 100-200 gram, de jag sett nu väger 4-500, plus objektiv dårå.

Är lite tveksam till om jag ska ha vridbar skärm eller inte. Ska man köpa ett hus för 4-5000 och sen objektiv på det... då spricker min budget.
    Du kan juh köpa "starkit" kamera med objektiv, 18-55 tror jag brukar följa med canon, ingen större skillnad i pris o man klarar sig bra med d fram tills man har råd att köpa flera :) så började jag.
    Är det stor pris skillnad på vridbar? Jag kollade inte sånt innan jag köpte för jag letade rätt på d jag ville ha o betalade typ :D

Ja dom väger juh lite dom rackarna, jag funderar på att köpa batterigrepp lr vad d heter, vet du vad jag menar? :D kameran blir juh tyngre då d blir fler batterier i men o andra sidan får du ett förbaskat bra grepp om den :)
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-12 08:18:42 följande:

Nu hade Elgiganten nått "reapris" på EOS 1200D (Canon?) för 2795, kitpaket. Ska åka förbi lokala affären och kolla för de hade lite mer än den större (haha... otroligt). 1200D sägs ju vara sämre att ta bilder inomhus, så nja...

Men jag är lite sugen på vikbar skärm faktiskt. Sökte jag på prisjakt var den billigaste med vikbar D5300 tror jag. Spelar ingen roll vilket märke, så länge den är okej att hålla i.

Den jag hade sist är Olympus VG160. Liten och nätt men enkel att få igång snabbt och diskret. Sen den som linsen repades på, Nikon Coolpix nånting. Lite tyngre men tillät att zooma när man filmade och lite annat, bättre på att ta i mörker etc.

Jag har lite dålig koll på dom modellera så jag kan varken säga bu lr bä. Fyrsiffriga e dom enklaste har jag för mig, hur kvaliteten på bilderna blir vet jag inte. Testa googla bilder från dom husen och kolla om du tycker d e godkänt :) var ett jäkla bra pris iaf :D
  • MissHelene

Bra idé med småväskor! Släpa med sig all utrustning man har e bara onödigt, sällan man kommer att fota på alla tänkbara sätt :D

Det finns jättelätta stativ man kan investera i, kommer inte ihåg vad som heter, mikrofiber? Jag kan vara ute o cykla (förmodligen^^) men det finns lätta att ta med iaf, och många som går att "fälla ihop" till små storlekar.

• MissHelene

Har funderat ett halv dygn o d kan vara kolfiber jag menar, fortfarande osäker XD ha ha!

• MissHelene
    Rocket Mania skrev 2016-07-13 15:53:33 följande:
    MissHelene skrev 2016-07-13 14:24:40 följande:Har funderat ett halv dygn o d kan vara kolfiber jag menar, fortfarande osäker XD ha ha!
    Haha, ja microfiber är nog tyg. Kolfiber är ett lätt material som används till tekniksaker.

Ha ha ha :D får skylla på amningshjärna XD
  • MissHelene
    kesapesa skrev 2016-07-13 23:05:21 följande:

Hade jag fått tag i ett stativ i microfiber hade jag blivit imponerad, särskilt om det stod rakt utan att säcka ihop :D

Men vilket fall, en DSLR (spegelreflex) ska jag ha. Har sett de där spegellösa typ kompaktsystemkamera (?) som ser ut som en kompaktkamera med stort objektiv på. Ser fan perverst ut xD

Ja d e nog ingen bra idé att använda sig av microfiber XD ha ha!

Har du hittat ngn du fastnat för än då?:)
Svar på tråden Systemkamera