Systemkamera
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Hojjo
Tänkt köpa mig en systemkamera, något som är enkelt men inte skräp. Kring 3-5000 kr.
Någon som kan ge lite råd?
Som min kollega sa åt mig när jag gick i liknande tankar.
Det spelar ingen roll vad du köper, det kommer dröja länge innan det är kameran som begränsar dina bilder
Han hade rätt, jag tröttnade på att släpa med mig kameran långt innan jag lärt mig bemästra de grundläggande funktionerna.
Som min kollega sa åt mig när jag gick i liknande tankar.
Det spelar ingen roll vad du köper, det kommer dröja länge innan det är kameran som begränsar dina bilder
Han hade rätt, jag tröttnade på att släpa med mig kameran långt innan jag lärt mig bemästra de grundläggande funktionerna.
Vad kul! Att skaffa systemkamera var ett enormt lyft för mig när jag först gjorde det och då köpte jag bland de mest grundläggande som fanns just då för nästan 10 år sedan (Canon rebell). Går nu och funderar på att skaffa en nyare modell och håller därför koll på din tråd för att få råd!
Kika på en Nikon D3300 :)
För den budgeten blir det nog tyvärr svårt att få annat än "skräp".
Prova att köpa en begagnad kamera på blocket. Förslagsvis en Canon eller Nikon. Och försök få ett objektiv till med stor bländaröppning (lågt f-värde).
Här finns en t.ex:
www.blocket.se/stockholm/Nikon_D7000___sigma_70_200_f2_8_os_vr_65957926.htm&w=1
"Nikon D7000 hus med Nikon 35 mm 1.8G 4500 kr"
För den budgeten blir det nog tyvärr svårt att få annat än "skräp".
Prova att köpa en begagnad kamera på blocket. Förslagsvis en Canon eller Nikon. Och försök få ett objektiv till med stor bländaröppning (lågt f-värde).
Här finns en t.ex:
www.blocket.se/stockholm/Nikon_D7000___sigma_70_200_f2_8_os_vr_65957926.htm&w=1
"Nikon D7000 hus med Nikon 35 mm 1.8G 4500 kr"
Passa dig för att köpa begagnat, be säljaren ta en bild på en helvit vägg lr dyl i så fall så ser du om det är ngn skada på linsen :)
Jag kör på canon 70d och är sjukt nöjd och tycker det är helt klart värt pengarna, den är "billig" med tanke på vad kameror i den klassen annars kostar. Tror jag gav ca 7500:- ny med objektiv 18-55. Givetvis finns det billigare kameror som också är väldigt bra:) kika in på fotokungen.se lr ring dom. Verkligen service inriktade och är hjälpsamma och har bra priser:)
Jo jag har hört det där med att köpa begagnat. Jag undviker det gärna. Finns för mycket skojare ute i världen...
7000 känns lite över min budget just nu. Jag är ingen läkare så lönen är väl så att man klarar sig.
Har en kompaktkamera som duger, eller rättare sagt två, men linsen på den andra har fått repor av okänd anledning. Så tänkte köpa en ny men tyckte en system hade varit bättre. Kanske går att få bättre bilder på nattlandskap osv när man är ute och far.