kesapesa skrev 2016-07-12 20:34:41 följande:
Det är systemkamera vi diskuterar är väl tanken i alla fall. Jag jämförde bara med tidigare kameror, om det var det du tänkte på.
Är det externa blixtar man sätter på i kabelskon? Eller är det typ mer såna där studioblixtar som man såg hos skolfotografen med lång sladd till?
Jag googlade lite på bilder med vikbar skärm och det enda jag hittade var väl typ exempel på:
www.cyberphoto.se/pana/fz200/lcd1.jpg
viccan.se/wp-content/uploads/2012/03/canon-eo...
cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/18/02...
Som typ när man ska fota i väldigt udda vinklar och slippa lägga sig ner på marken eller kröka sönder nacken. Det är väl det enda jag kan tänka mig. Skulle jag göra som på bild 1 skulle jag få kramp i armarna.... Men jag vet inte. Vill inte vänta för länge md att köpa för att de vridbara ska gå ner i pris heller. Vill gärna hinna lära mig kameran också :)
Brukar man få linsskydd med kameran / objektiv när man köper?
Det finns olika typer av systemkameror. Jag kan inte så mkt om andra än spegelreflexerna.
Jag ställer mig fortsatt tvekande till vikbar skärm. Jag har som sagt aldrig känt behov av det. Inte med min stora DSLR och inte med min mindre kompaktkamera. Min kamera har inte ens live-visning av bild på skärmen utan jag måste titta genom "titthålet" på kameran. Kameran väger nästan 1 kilo och med största gluggen (1.5 kilo till) får man ta i lite
Extern blixt sätter du på kameran, ja. Studioblixtar är ju också roligt men helt onödigt för en vanlig amatörfotograf skulle jag säga. Då har man verkligen gått bananas!! Extern blixt klarar du dig långt med, studioblixtar behöver du inte.

Exempel på extern blixt.
Linsskydd ingår när du köper objektiv. En bra sak att införskaffa är småväskor till objektiven. Det behöver inte vara något fancy men det är bra att ha tycker jag, skyddar och förlänger livslängden på objektivet.

Den har jag. Skydd i "botten" men annars mjuk.

Lite rejälare variant, bra med karbinhake, den kan man sätta i byxhällan eller på ryggsäcken så kan man byta glugg snabbt och smidigt utan att bedöva stanna, ta av väska, rota runt.
Jag använder ingen speciell fotoväska, har aldrig hittat någon som jag gillar (köpt ett flertal och försökt men det har inte funkat för mig). Jag använder alltså en helt vanlig ryggsäck som är skön och har bra bärremmar och så har jag objektiven i småväskor i ryggan.