• kesapesa

Systemkamera

Jag ska ta mig en kik.

Det finns väl inga allroundobjektiv förståss. Standardobjektiv då 18-55 mm.

Nej men när jag är ute och reser blir det väl mycket landskap, tempelbyggnader, natur, nattstäder,osv. Har jag sällskap så blir det väl rena familjebilder. Dock svårt att tro att jG skulle palla med att släpa med macro, standard, vidvinkel , tele, mm.

Kanske är tele som gäller vid landskap/natur?

Nattbilder typ? Lyckas aldrig få en riktigt skarp bild med min digitala kompakt. Sen ser man folk med ursnygga bilder. Visst, självutlösare gör ju en del men finns det några andra idéer eller objektiv som hjälper?

• kesapesa

Kan tillägga att min absoluta maxbudget är 10000.

Men när det kommer till hus. 3-4000 är det "skräp" eller gångbart?

• kesapesa
    MissHelene skrev 2016-07-06 18:01:33 följande:

Investera i en smidig kameraväska så får du plats med allt tänkbart, jag har en smidig väska som jag har 1 kamerahus, 4 objektiv, 1 stativ, div andra fotogrejer, filter o sånt, majskrokar etc :)

Haha, majskrokar, föräldrarnas bästa vän...

Tele, är inte de typ sjukt lång, eller är det bara värstingobjekriv?
  • kesapesa

Då ska jag först å främst försöka hitta ett hus att bo i... haha.

Fanns ju en uppsjö varianter. Hittat ett gäng mellan 3000-5000. Nikon, Sony, Canon. Då kommer frågan om man ska sikta på AF-assist med lampa eller blixt. Sen har vissa bara Liveview som sökare medan vissa även har optisk sökare. För och nackdel med bara Liveview?

Funderade också på om det där med vridbar skärm kan vara något. Då var de naturligtvis lite dyrare.

• kesapesa
    MissHelene skrev 2016-07-10 20:44:02 följande:

Jag älskar canon så rekommenderar d huset ;) ha ha!

Jadu d har jag ingen större koll på vad d e faktiskt. Enda som du ska tänka på när su köper objektiv om du vill göra d lite lättare för dig e att se till att den har stabilisator lr vad d heter i sig. För e objektivet tungt och du måste stå blixtstilla för att ta en bild så tröttnar man snabbt, ska du använda stativ varje gång funkar d juh galant men d finns lättare lösningar^^

Jag ljög tidigare såg jag, min sambo kör med sitt 500 när han fotar fåglar etc :D

Jag har vridbar skärm och det är guld värt. Vill du fota från låg höjd och uppåt tex så underlättar d då du bara behöver sätta dig på huk istället för att lägga huvudet på marken :D som brukar ha touchskärm också vilket jag tycker e bra. Lätt o pyssla med inställningar etc :)

Tja min förra digitalkamera väger nog 100-200 gram, de jag sett nu väger 4-500, plus objektiv dårå.

Är lite tveksam till om jag ska ha vridbar skärm eller inte. Ska man köpa ett hus för 4-5000 och sen objektiv på det... då spricker min budget.
  • kesapesa

Nu hade Elgiganten nått "reapris" på EOS 1200D (Canon?) för 2795, kitpaket. Ska åka förbi lokala affären och kolla för de hade lite mer än den större (haha... otroligt). 1200D sägs ju vara sämre att ta bilder inomhus, så nja...

Men jag är lite sugen på vikbar skärm faktiskt. Sökte jag på prisjakt var den billigaste med vikbar D5300 tror jag. Spelar ingen roll vilket märke, så länge den är okej att hålla i.

Den jag hade sist är Olympus VG160. Liten och nätt men enkel att få igång snabbt och diskret. Sen den som linsen repades på, Nikon Coolpix nånting. Lite tyngre men tillät att zooma när man filmade och lite annat, bättre på att ta i mörker etc.

• kesapesa

Jag är nöjd så länge den är någorlunda snabb, inte som min förra som tog typ 10-15 sekunder mellan bilderna, för att inte tala om seg uppstart. Då hann ju motivet redan sticka...

Det där med vridbar skärm är jag lite osäker på ändå. Tror inte jag kommer stå och sträcka mig över ett publikhav, den är nog så tung ändå att det lär bli darrigt.

Skulle vara om man ska ta något nära marken utan att behöva ligga ner men jag vet inte.

Någon får gärna övertyga mig/mottyga mig att inte bry mig om vridbart.

Sen det där med sökaren.... Finns ju optisk, och eller bara liveview. Drar den sista mer ström? Har den inget kikaröga i?

Sen lär jag väl köpa en självutlösarkabel / trådlös och stativ också. Vet inte hur mycket man får ner i en kameraväska. Man vill ju slippa gå runt och konka på 10 kilo utrustning, haha....

Rocket Mania skrev 2016-07-12 08:24:38 följande:
    Vikbar skärm har jag aldrig saknat på min kamera. Lägg de pengarna på en extern blixt i stället. 
    En extern blixt alltså. Vad har den för fördel mot den som sitter på?

Hur törs man ta med kameran på semestern egentligen? Typ Teneriffa eller nått. Brukar ni ha den med eller ska man ta mobil/kompakt kameran istället?
  • kesapesa
    Rocket Mania skrev 2016-07-12 18:16:46 följande:

När jag tänker systemkamera tänkte jag en riktig, DSLR med spegelreflex, men det kanske inte är vad ni diskuterar här?

En extern blixt är bättre då den dels är mer effektiv och dels kommer en bit bort från objektivet (bländaren). Dessutom går den att vinkla.

Gällande vikbar skärm har jag fotat rätt mycket de senaste 15 åren och har aldrig saknat det trots att jag i perioder fotar ganska mycket makro.

Det är systemkamera vi diskuterar är väl tanken i alla fall. Jag jämförde bara med tidigare kameror, om det var det du tänkte på.

Är det externa blixtar man sätter på i kabelskon? Eller är det typ mer såna där studioblixtar som man såg hos skolfotografen med lång sladd till?

Jag googlade lite på bilder med vikbar skärm och det enda jag hittade var väl typ exempel på:

www.cyberphoto.se/pana/fz200/lcd1.jpg

viccan.se/wp-content/uploads/2012/03/canon-eos-600d.jpg

cbsethumb.blob.core.windows.net/534x389/18/02/30/kamera-sony-5806129.jpg

Som typ när man ska fota i väldigt udda vinklar och slippa lägga sig ner på marken eller kröka sönder nacken. Det är väl det enda jag kan tänka mig. Skulle jag göra som på bild 1 skulle jag få kramp i armarna.... Men jag vet inte. Vill inte vänta för länge md att köpa för att de vridbara ska gå ner i pris heller. Vill gärna hinna lära mig kameran också :)

Brukar man få linsskydd med kameran / objektiv när man köper?
  • kesapesa

Hade jag fått tag i ett stativ i microfiber hade jag blivit imponerad, särskilt om det stod rakt utan att säcka ihop :D

Men vilket fall, en DSLR (spegelreflex) ska jag ha. Har sett de där spegellösa typ kompaktsystemkamera (?) som ser ut som en kompaktkamera med stort objektiv på. Ser fan perverst ut xD

• kesapesa

Jag skummar över om jag slaviskt måste ha optisk eller icke viewfinder.

I så fall är den billigaste med vridbar skärm cirka 5400 kr, Nikon D5100

Annars är det kring 2900 - 3400 för ett hus.

Kikar på någon av Canon EOS 1200 eller 1300D alternativt

Nikon D3200 eller D3300

• kesapesa

Jag vet inte om du menar att köpa hus begagnad eller även objektiv. Jag vågar inte köpa begagnade objektiv då jag är rädd för repor/oseriösa säljare. Speciellt Tradera är intw helt säkert då jag redan erfarat idioter som beter sig illa och Tradera gör ingenting.

Jag kikade på en Sony A58 när jag försökte känna på kameror. Jag funderar dock fortfarande på det där med optisk eller liveview sökare. Får känslan av att liveview drar mer ström. Tror tyvärr bara liveview fanns på A58.

Vet fortfarande inte om jag ska prioritera vridbar"skärm eller inte.

Tanken med kameran är att den ska vara enkel och kunna tas med på ex resan, semestern, i vardagsrummet,mm. Jag går sällan runt i skogen med vanliga kameran och fotar så tror inte det blir nån sån typ hobby om du förstår.

• kesapesa

Använder en Sony Android E3004G om jag inte minns fel.

Får ursäkta om jag lät lite barsk och ointresserad men hade för mig att Sony och Pemtax var både dyrare och mer komplicerade.

Det jag ser fördel med system är väl kontrollen över vad man tar för bilder. Visst, min gamla Olympus VG 160 är bättre än vad mobilen presterar men fokus, ISO, slutare, jag tror det skulle kunna bli bättre än den.

Jag vill inte lägga för mycket pengar på kameran om jag mot all förmodan skulle tröttna eller så illa.

Anledningen till att jag i viss mån undviker begagnat är väl atr jag inte vet skicket, och våndan och besväret av att behöva leta och kanske returnera ett dåligt hus är väl sådär. Men fotosidan kanske är mer pålitlig än Blocket?

Däremot objektiv är jag mer rädf att köpa begagnat. Som sagt , den andra kameran har repor i linsen...

När jag provade kameror på Elgiganten kunde man direkt se i sökaren bilden framför sig, slippa förlita sig på att ingen sol lyste ivägen för skärmen som på kompakt-systemkameran. Vissa fick man lov att slå på dock och utan batteri var det mörkt på skärmen. Vissa sökare visade lite bildinfo nedanför också, och fokuspunkter.

Nu hafe de barn en Sony där och minns inte exakt hur det såg ut i den. Om on off läget påverkade vad man såg i sökaren.

Finns ju spehellösa men de har väl bara skärm förstår jag.

Annars så känns det ju klart bättre att slippa leta IS och VR objektiv för varje nytt objektiv. Pemtax var väl ofta väderskyddade om jag hört rätt.

• kesapesa

Köpte nog Olympusmodellen på rea för jadu... 3-4 år sen. Sen är det en Nikon Coolpix 9300 om jag inte minns fel. Den var lite tyngre men har nu fått repor på linsen. Olympusmodellen går ju som sagt an men känner att jag vill kunna göra bättre ifrån mig bildmässigt, och blir väldigt inspirerad av att kunna styra mer själv.

Jag lånade en kamera av min mor för länge sedan (15 år sen kanske) som jag fotade i stan med, gav väldigt fint djup i bilderna men har aldrig lyckats få det med dessa "nyare" saker.... Är ju klart, det ska inte vara något tungt och komplicerat jox man bär med sig heller.

När jag var i bergen och vandrade passade den lilla kompakten bättre. Låg bra i fickan och bara snabbt att få upp och fota/filma och så ner igen. Men är man på andra resor, gruppresor, buss, osv så lär väl en system kännas bättre och få mer tid till bättre bilder. Är väl tanken, bl.a.

Det som fortfarande surrar i huvudet är det där med liveview / evf / optisk sökare och ev. vridbar skärm. Det jag läst om EFV och liveview är att responsen laggar mot en optisk sökare. Frågan är vad man ser i sökaren om det är liveview / EVF på kameran. Är det helt svart när den inte är påslagen eller kan man ändå se något och kunna zooma / fokusera?

Vill ju gärna ha möjlighet att kunna slå av storskärmen när man tittar i sökaren, för att spara ström.

Sedan finns ju dessa spegellösa kameror. Känns lite onödigt att ha en spegelreflex om det ändå inte går att använda sökaren optiskt, eller är jag ute på fel tankar?

Jag gjorde en sökning på Blocket i området men fick inte fram några Sony, bara Nikon 1100 och Canon D3100.... Är väl folk som gör sig av med gamla modeller eller tröttnat kanske... Vrakpriser i vilket fall.

Svar på tråden Systemkamera