Inlägg från: Anonym (Nervös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nervös)

Vi som har ensamkommande under taket

Hej TS. Tråkigt med negativa, oseriösa, irrelevanta svar i tråden. Vi är inte familjehem än men påväg att bli (eventuellt) och jag skulle gärna vilja bolla med dig. Vi är väldigt nervösa nu när karusellen har dragit igång med utredningen.

Vårt önskemål är att endast ta emot en mindre pojke/ar, vi tänker oss egentligen kring 13 år men absolut inte över 15/16. Dels vill vi inte riskera att ha en myndig boende hos oss, dels har vi vår dotter att tänka på. Hon är 20+ och studerar, bor hemma, så hon kan stå upp för sig själv. Hur gammalt är barnet som bor hos er? Vad skulle du säga till oss som nybörjare? Har du några råd att ge. Något du ångrar?

• Anonym (Nervös)
    Anonym (Inte flicka?) skrev 2016-07-02 15:22:29 följande:
    Varför inte flicka/flickor?
    Hade absolut föredragit flicka/flickor men de är väldigt få och de som kommer blir placerade direkt då de inte får hamna på HVB så behovet är inte så stort precis. I vår kommun finns nog dessutom inga - det är en kommun i hela länet dit alla flickor slussas.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (??) skrev 2016-07-03 21:34:36 följande:

Hur går jag tillväga för att få en sån här? Bor i en 4:a och har ett rum ledigt.

Perfekt läge för lite extrapengar.

Vart bor du?
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (Familjehemsmorsan.) skrev 2016-07-03 22:58:54 följande:

Så här långt kan jag i alla fall säga att det är som att ha småbarn igen. Kräver mycket samarbete om man är en familj och pengarna ja visst, det känns bra när de kommer men det kostar en hel del också. Jag vet inte hur mycket som blir över egentligen och du gör sannerligen skäl för pengarna. Om du har seriöst uppsåt, vill säga. Fast för Svearike i stort är detta ett grant riskprojekt, nåt annat är inte tu tal. Integrera för att bli en medborgare som drar sitt strå till stacken, den nöten har vi knappast knäckt.

Vi har fått det förklarat att utöver arvode skulle vi få några extra tusenlappar för omkostnaderna för barnet. Arvodet är "lön" och går inte till barnet. Den extra pengen ska täcka kläder, mat, telefon, fritid mm. Så det blir ju en del klirr i kassan. SÅ lätta pengar tror jag dock inte att det är. Jag tror dig att det är mycket "jobb".
  • Anonym (Nervös)
    Velouria skrev 2016-07-03 21:54:49 följande:
    Ja, och den heter Boxholm.
    Integrerbart DNA
    Är det sant? Ja det var ju en bit ifrån oss.
Svar på tråden Vi som har ensamkommande under taket