Brott mot tystnadsplikt?
Angående lärarens tystnadsplikt/sekretess så gäller en svagare form av sekretess för lärare. Jag som lärare får diskutera ditt barns diagnos med andra lärare, rektor, kurator m fl. Däremot får jag inte säga det till andra elever eller andra föräldrar utan ditt samtycke (eller elevens samtycke beroende på elevens ålder). Har jag fått informationen från t.ex. kurator så gäller lika stark sekretess för mig som gäller för kuratorn. Kurator får dock inte informera mig utan ditt (eller ev elevens) samtycke.
Exempel: om jag får känslig information från en elev kan jag diskutera detta med andra lärare och höra hur jag ska gå vidare. Har eleven gått till kurator istället och kurator, efter godkännande, informerar mig så får jag inte diskutera det med andra lärare.
När det gäller uppgifterna som skickas med post så borde det skickas som REK. De skolor jag har jobbat på har skickat REK så de vet att det verkligen har kommit fram till Skolinspektionen.
Det är vanligt att föräldrar anmäler till Skolinspektionen så rektor borde inte vara sur över det. De tre ärenden jag känner till på skolor jag arbetat på har alla slutat med att Skolinspektionen inte fann några felaktigheter i skolans hantering. Jag påstår inte att du inte har grund för anmälan, men ofta finns det ingen grund. Det kanske t.o.m. är för att rektor insett att du har fog för din anmälan som hen är sur?