Inlägg från: Ellonbellon |Visa alla inlägg
  • Ellonbellon

Bädda barnvagn?

Vi hade bara en tunn hälsofilt först, han föddes i juli och det var inte en jättevarm sommar. Vi gick sen över till en tjockare filt och en tröja. Mot vintern fick han en åkpåse som han sedan hade till i typ april/maj då han i princip har varit utan. Han är en varm person så vi har inte behövt ha så mycket kläder och i åkpåsen var det varmt, lite för varmt ibland för honom.

Har inte täcke, tycker det är för opraktiskt och det kan komma in kalluft. Tycker åkpåse funkar bäst, men det där får man bara känna efter själv. :)

Son född 7 juli 2015, BF januari 2017
  • Ellonbellon

Och vi hade locket på fram tills han började med sittdelen :). Tyckte det var mest praktiskt att ha det på, man kunde ställa kundkorgen där och sånt ;)

• Ellonbellon
    Fröken W skrev 2016-07-04 11:23:53 följande:
    Tack!

Vad är hälsofilt?

Hade ni alltså locket på under sommaren också? Blev det inte varmt?
    Hälsofilt är en ganska tunn filt med "hål" i. Kallas väl gallerfilt också.

Vi har förresten fårskinn i nu också :).
  • Ellonbellon

Vi hade locket på då det blåste en del när han föddes. Minns inte om vi alltid hade det, men hösten kom snabbt och då hade vi det alltid på i alla fall.

Jag vet att man undrar mycket men sen när bebis kommer är det precis så som alla säger: Bebisar är olika och du kommer att lära känna din bebis och lära dig vad som funkar för denne och er :). Jättejobbigt råd när man vill ha tips men det är verkligen så. Jag var tvungen att "kasta" så många råd för det passade helt enkelt inte oss. Det kommer gå bra oavsett! Känn efter i nacken på bebis (det gjorde jag OFTA när han var nyfödd, var så orolig att han skulle dö om han blev för varm) om du känner dig osäker. Men han lever fortfarande och blir 1 på torsdag :).

• Ellonbellon

Vi började använda tvål kanske vid 6 månader, men man kan köra olja och vatten längre än så. Det behövs inget annat. Olivolja går fint, eller babyolja om man vill. Olja är bra också för dig själv och tvättar huden bra. Vi använde det också när vi bytte blöja och han hade aldrig ett utslag.

Två saker man inte behöver men som jag är glad att vi hade var babynest och en bed side crib. Han lärde sig sova i egen säng men fanns ändå bredvid. :) Babynestet var framför allt bra när vi åkte tåg, då kunde han ligga i det på bordet :) Men han hade det hemma heeeela tiden också, och han trivdes med det.

Vi fick en liten bebis och han hade str 50 i 1.5 månader ungefär. Men vi köpte bara till efteråt, han var ingen kräkis så han hade samma kläder flera dagar i rad. Blir ju inte så skitiga dom små liven :)

• Ellonbellon

Han kunde nog sova där till omkring 6 månader. Vi var bortresta 5-6 månader, men före det sov han i alla fall där. Rådet är att inte ha dem i denna efter att de kan sätta sig upp själva.

• Ellonbellon

Vi har också en vanlig spjälsäng men jag tror inte jag hade pallat ta upp och lägga ner så många gånger per natt (eftersom jag ammade), då hade han nog blivit kvar i sängen, och det var något jag verkligen inte ville.

Nu blev han det ändå på grund av vår resa och nu sover han inte bra i sin säng alls. Inte skönt för ryggen och trångt om plats, så det tänker jag undvika till varje pris med nästa.

• Ellonbellon

Min son avskydde bärsjal och sele, han tyckte det blev för varmt och för nära. Men det är ju så olika från barn till barn, tror man får gå lite på känn och vad man själv känner är rätt. Han är en riktig vagnunge :D

Men har kvar sjalen, kanske nästa unge gillar den bättre :)

• Ellonbellon
    Satelliten skrev 2016-07-07 12:42:25 följande:
    Bra tips! Jag har hela tiden tänkt att det är bedside crib som jag skulle vilja ha, för att få närheten utan att bebis sover i sängen, men man kanske borde ha både och?

Jag blir nyfiken på er resa, reste ni omkring eller bodde ni på något annat ställe?
    Vissa tar ju en del av föräldraledigheten på något skönt ställe utomlands, det tycker jag alltid har verkat härligt.
    Vi använde bara vår bedside crib i början, men vi köpte båda före han kom. Men man kan ju vänta om man känner att man vill sprida utgifterna lite.

Haha, nu lät det nog mer fancy än vad det var. Vi bor i Norge och vi reser mycket hem till Sverige, och när julen kom var vi i Sverige i princip hela december :D
  • Ellonbellon

Men jag kan lägga till att jag aldrig hade pallat att resa utomlands med min son. Men alla barn är olika, han sov till exempel jättedåligt fram till han blev 11 månader, så jag var aldrig i form. Några barn går det ju mycket enklare med :)

Svar på tråden Bädda barnvagn?