• Fröken W

Bädda barnvagn?

Hej!

Jag väntar mitt första barn i september. Jag har haft semester i två veckor och det är väl egentligt först nu, under ledigheten, som det verkligen sjunkit in att det faktiskt kommer en bebis om några månader. Jag har med hjälp av bloggar, appar och böcker försökt göra en checklista över vad vi behöver ordna med innan bebisen kommer. Vi köpte barnvagn i fredags så det känns skönt att det är klart...men något som jag funderat på är om man bäddar barnvagnen? Med vad isf? Täcke, filt, kudde, lakan? Känner mig lite lost...någon som kan hjälpa?

• Svar på tråden Bädda barnvagn?
  • Anonym föräldraledig

Vi bäddade vagnen med fårskinn och filt eller täcke beroende på väder. Fårskinn värmer när det är kallt och kyler när det är varmt, så det är en bra hjälp för bebisen att hålla rätt temperatur.

• Kasperina

Vi hade ingen kudde i vagnen utan bara en madrass med madrasskydd under ett underlakan och en tunn filt sommartid och senare åkpåse i. Vi hade en tunnare åkpåse höst och vår och en tjockare vintertid, och sen fick man finjustera med olika klädsel på barnet

• Santin

Vi hade fårskin och filt. Filtens tjocklek varierade beroende på temperatur och hur mycket kläder barnet hade på sig

• Satelliten

Hej Fröken W!

Jag väntar mitt första barn i oktober, blev nyfiken på din checklista vill du dela med dig?
    Känner mig lite lost generellt vad man ska ordna med.

• Jasmin Karlsson

Inte kudde, bebisar ska inte ha kudde (förrän från 1-års åldern har jag för mig.
    Jag bäddar med ett täcke, det gör det ombonat så inte bebisen åker omkring i vagnen, beroende på yttertemperatur kan man dra det upp och ner över bebisen. Om du får bebisen i september kommer du ganska snart behöva bädda varmt, jag hade en åkpåse (voksipose) till mitt septemberbarn.

• Jemp

Jag har lakan och en filt i vagnen. Regn- och myggskydd samt sjal eller sele med. Och lite leksaker nu när han är äldre.

Fårskinn hade jag också i vintras. Har hittills valt bort åkpåse, han hade overall, filt och vagnens lock.

• mammalovis

Täcke blir oftast för varmt, det har vi inte använt förrän efter 1 års ålder hemma bara, bättre att bädda med flera filtar så kan man smidigt anpassa efter temperaturen. Vi har haft kudde i början, lakan, plastad frotté och filtar. I vintras hade vi åkpåse och fleeceoverall. Sedan behövs ju en tunn mössa till att börja med och en varmare i vinter. Huvudet kan dock växa fort så storlek kan de behöva byta ofta. Hur elastiska/vida mössorna är varierar också kraftigt. Mössa med knytband rekommenderas då de lätt hasar av. Regnskydd är ju en självklarhet, myggnät beroende av var man bor och när man är ute, vi har knappt använt vårt till 3 barn ...

• skogstjejen19

Kudde rekommendera till nyfödda när vi fick våran dotter 2013 så dom inte får platt huvud men när barnet börjar vända sig ska man ta bort kudden.

Min dotter kom i slutet av augusti, vi hade kudde och ett tunt täcke men använde mest en tunn filt då det var rätt varmt det året i augusti/september, man får anpassa sig efter vädret helt enkelt :)

• Enddra

Precis köpt lammskinn till barnvagnen.
    Varit på Gotland under helgen och haft tur då att titta på massor av underbara skinn!

Svar på tråden Bädda barnvagn?