• CB1982

    Ni som varit med om både vaginal förlossning och med kejsarsnitt.

    Hej!

    Jag är gravid och kommer som det ser ut nu förlösas med planerar kejsarsnitt.

    Tidigare fött vaginalt.

    Har lite tankar på hur kejsarsnitt bla går till, hur ni mått efteråt jämfört med en vaginal förlossning.

    Annat som kan vara bra att veta?

  • Svar på tråden Ni som varit med om både vaginal förlossning och med kejsarsnitt.
  • Mammia

    Jag har fött på båda sätten. Vid kejsarsnitt är du i regel vaken. Du är bedövad ungefär från bysten och ner. Vid själva snittet känner du att de bökar lite i magen men det är absolut inte obehagligt eller smärtsamt, mer en konstig känsla. Barnet kommer ut redan efter några minuter. Du får se hen och pappa får följa med till ett anslutande rum för att klippa navelsträngen mm. Sedan kommer pappan och barnet in och du får hålla osv medans de syr ihop dig. Efter snittet får ni åka upp till BB och bedövning släpper relativt snabbt. Sen tycker jag allt är sig likt från den vaginala. Det kan ta lite tid innan kisseriet kommer igång, jag fick ha kateter något dygn. Jag tycker att själva snittet gjorde ont ett bra tag efter vid rörelse osv, det var väll det jag tyckte var jobbigt just att återhämtningen blev längre. Lycka till!

  • Blicka

    En vaginal fl o två planerade snitt. Komplicerad vaginal fl med lång återhämtning, mådde mkt bättre efter snitten, mindre ont. Bara positiva upplevelser av mina snitt! Vid sista snittet (maj -15) fick jag vara med lillan från det att hon kom, de vägde o mätte inte henne förrän på bb. Såg annorlunda ut 2013 vid mitt första snitt.

  • Anonym (Olika)

    Det är väldigt olika hur man mår efter ett snitt, har jag förstått. Mitt var urakut och stort och det påverkar ganska mycket. Det tog några dagar innan jag kunde ta mig upp ur sängen utan väldiga smärtor och några dagar fick jag åka rullstol. På vårt sjukhus rekommenderas man tejpa såret i 6 månader men mitt läkte inte med tejp så jag fick ta bort det (och då läkte det rätt fort). Detta var kanske efter 5-6 v. Jag fick även väldiga tarmsmärtor första dygnen, det är också normalt när tarmarna lägger sig tillrätta. Se till att få rejäl smärtlindring och gärna även en värmekudde! Köp stora tant-trosor som går upp till midjan så att ingen linning halkar in i såret/ärret de första månaderna (det är inte skönt om det skaver där).

  • Blicka

    Ta med egen musik till operationsrummet! Gjorde det hela väldigt personligt. Och höga trosor o byxor med mjuk linning efteråt. Guld värt om det blir snitt.

  • Anonym (Form)

    En av varje. Jag mådde bättre och var "starkare" efter snittet men då var min vaginala förlossning på många sätt besvärlig och jag blev sydd även då, bara längre ner ;)

  • CB1982

    Tack alla för att Ni tagit Er tid att svara!

    Det är många tankar som snurrar runt.

    Har mardröms förlossning bakom mig.

    Denna gången har jag sagt att jag vill göra kejsarsnitt men då även moderkakan sitter ivägen så hade jag inte kunnat födda vaginalt ändå.

    Men som sagt det rör ju upp tankar.

    Men just det med höga byxor och trosor var jättebra tips. Man kanske helt enkelt bara ska packa ner mjuka mammabyxor då.

  • Anonym (föredrog vaginalt)

    Första med snitt och andra vaginalt. 


    Mådde bättre och kom i form snabbare efter det vaginala, så nu när vi väntar tredje så hoppas jag det blir vaginalt igen. 


    Hade ont med snittet och tyckte det var jobbigt att inte kunna ha bäbisen på ett bra sätt i knät. Svårt röra mig hemma och kände mig väldigt invalid första två veckorna. 


    Höga mjuka byxor och höga trosor måste man ha. Kan nog vara skönt med ett Belly Bandit med som håller allt på plats. Kan hjälpa trycka en mage mot när man ska resa sig upp osv. Har tidigare opererats för brusten blindtarm och var ungefär samma då. 

  • FruNyfiken

    En vaginal födsel och ett snitt (tvillingar).
    Planerat snitt alla dagar före en vaginal födsel! Hade mer komplikationer efter vaginal födsel, samtidigt som jag inte hade några efter snitt. Dessutom inte ont efter snitt, åt alvedon i två dagar.

Svar på tråden Ni som varit med om både vaginal förlossning och med kejsarsnitt.