• JohannaK94

utseendefixering, dotter 4år

Den senaste tiden har dottern här hemma blivit väldigt fixerad vid hur hon klär sig. Under en hel dag kan hon byta kläder 10ggr.
    På morgonen är de nästintill omöjligt att komma i tid då hon tar minst 30 min att bara klä sig.
    Kläderna vi plockar fram är inte fina nog eller sitter dom inte bra.
    Hon skriker tills hon får byta till dom kläder hon själv vill ha på sig vilket oftast inte är lämpligt till tillfället.

Hur kan jag hjälpa henne hur detta? Tar på oss allihopa att trötta ut oss så pga hennes utbrott över kläder varje dag.

• Svar på tråden utseendefixering, dotter 4år
  • Fröken Apelsin

Prata med henne då hon är lugn och förklara att ni måste ha regler för att det ska fungera. Kläderna får hon välja ut på kvällen innan och lägga fram på ett särskillt ställe. På morgonen är det de kläderna som gäller och inget annat.

Förklara att det inte fungerar att byta kläder så ofta då det blir så mycket tvätt (bara halva sanningen, men jag tror det blir bäst att säga så) Förbjud antigen klädbyte under dagen eller hitta på ett visst antal gånger hon får byta, t.ex 1-2 gånger.

• Klickerträna

Har hon fått det ifrån er föräldrar? Isåfall: börja ändra ert beteende själv.
    Annars: ge henne ett par alternativ kvällen före/på morgonen att välja mellan. Begränsa dessa alternativ, men låt henne fatta beslutet. Hänvisa sen till att hon själv valt, och låt henne inte byta hur som helst. Jag vet inte om en 4-åring behöver höra en anledning till varför regler är som de är, känner inte att man ger sig in i en argumentation med ett så litet barn, men om du vill motivera så säg förslagsvis att man inte håller på och byter och tvättar knappt använda kläder. Påminn om att hon får välja nya kläder nästa dag och kan göra ett "bättre" val då.

• ABC73

Känner tyvärr igen det. Hos oss var kläder och håret en fixering från ca 3 års ålder. Inget hon fick från oss. Trots att hon inte fick igenom det hon ville genom bråk blev det ofta utbrott när kläderna var fula, flätorna var för korta och skorna var fel. Tog en evighet att komma ut genom dörren.

Tack och lov är det bättre nu när hon snart är 5.

Förbereda kläder innan, ta bort olämpliga kläder för säsongen och välja striderna är vad som funkat bäst för oss. Sandalerna försvann plötsligt på hösten
    När vi köpte nya kläder valde jag ofta kläder som jag visste hade god chans att funka, t.e.x Hello Kittystövlar. Var inte värt att ha en fight över "fula kläder" hela tiden, så jag köpte en del bra begagnade klädpaket med saker som funkade bra. Storebrors kläder var ändå för lösa på henne.

• Mirja von Beau

Nja nu, finns det nog knappast någon 4 åring som håller på så här bara för att. Hur många gånger byter du om ts?

• ABC73

Mirja, kan säga att hos oss händer det kanske en gång om året att jag byter om flera gånger, om det inte vädret helt ändrat sig eller kläderna blivit smutsiga. Jag brukar slänga på mig något som funkar till jobb, och snabbt få upp håret. Samma gäller maken.

Var min dotter fick sin kläd- och hårfixering ifrån vet jag verkligen inte. Dock är jag tacksam för att den verkar vara på väg att släppa till vardags Att hon ibland vill prova några olika klänningar till kalas kan jag leva med. Värre var det när hon skulle byta kläder några gånger på morgonen när vi hade bråttom för att storebror skulle komma i tid till skolan, vägrade ta på sig regn- och överdragskläder för de var fula när det ösregnade ute eller gallskrek att flätorna var för korta när vi skulle gå.

Jag var på god väg att täcka över spegeldörrarna i hallen... 

Förra året lämnades hon alltid lite tidigare på förskolan, innan de gick ut, så att jag skulle slippa ha ett bråk om ytterkläder på morgonen. Där funkade det bättre, och vi slapp båda vara arga och ledsna på morgonen.

• mammalovis

Som förälder vet man ju på ett ungefär vad ens barn gillar och handlar lite därefter. Min äldsta på 5,5 år har fått bestämma kläder sedan hon var 2-3 år ungefär. I garderoben finns ett gäng klänningar, leggings, kjolar, t-shirts med lång och kort ärm samt strumpbyxor på vintern. Finkläderna ligger för sig så de är något hon ser fram emot att välja. Jeans och mysbyxor gillar hon inte så det har hon bara något enstaka par av. I en låda ligger sommarkläderna. Jag styr om hon behöver ha t ex långärmat och sommarleggings, men hon klär sig själv. Likaså får hennes lillasyster på 3 år göra.

Så ni behöver nog ta en kläder efter väderdiskussion och se till att hon inte har tillgång till de olämpliga kläderna. Kanske behöver hon ha bildstöd för att se vad som krävs för dagen. Vi har pratat mycket om att idag är det kallt/varmt så då behöver man ... Ena vill inte ha långärmat och den andra klär sig gärna för varmt när det är stekhett ute, så det styr jag så vi slipper gå ner 2 trappor och de kommer på att det är fel kläder.

• Mälaröbo

Vi införde "garderobsförbud" under en period i den åldern. De fick helt enkelt inte gå i sina garderober utan att fråga oss först. Gäller både dottern o sonen.

• Alexi

Vår dotter var väldigt besatt av att vara fin osv i den åldern. Höll mycket på att fiska beröm osv. Men det la sig faktiskt senare. Vi bestämde oss också väldigt mycket för att undvika beröm för utseende i onödan.

• karet

När vår 4-åring började strula med kläder så gjorde vi iordning sju påsar och förberedde hela veckan. Hon fick själv vara med.
    En period tog tog vi även bort alla klänningar och kjolar.

• SSL
    Alexi skrev 2016-07-04 21:14:31 följande:

Vår dotter var väldigt besatt av att vara fin osv i den åldern. Höll mycket på att fiska beröm osv. Men det la sig faktiskt senare. Vi bestämde oss också väldigt mycket för att undvika beröm för utseende i onödan.

Min dotter är 2 år och pappan säger hela tiden ååååååh vad fin du är, när hon fått kläder på sig. Det har blivit så mycket att hon själv börjat säga åh vad fin jag är varje gång.

Det kan ju tyckas ge självförtroende men jag är orolig för att hon ska bli utseendefixerad.

Pappa står även alltid framför spegeln drar upp tröjan och tittar på sina magmuskler, och säger ibland att han är tjock (han är väldigt muskulös) framför dottern. Jag tror att vår dotter får höra att hon är fin 30 gånger per dag utan att överdriva och där är ju även jag en del av problemet men hon är så himla vacker och har vacker och rolig personlighet. För mig har utseende betytt väldigt mycket i mitt liv. Det är nu på senare år som jag försöker att undvika smink. Jag vill verkligen vara en bra förebild så att min dotter ser att utseendet inte betyder så mycket utan att det är insidan som räknas.

Att undvika beröm för utseende i onödan vill jag verkligen och tänker på det men hur får jag hennes pappa att förstå. Han förstår inte alls vad jag pratar om, jättemärkligt!

Skönt för er att det blev bättre!
Svar på tråden utseendefixering, dotter 4år