Alexi skrev 2016-07-04 21:14:31 följande:
Vår dotter var väldigt besatt av att vara fin osv i den åldern. Höll mycket på att fiska beröm osv. Men det la sig faktiskt senare. Vi bestämde oss också väldigt mycket för att undvika beröm för utseende i onödan.
Min dotter är 2 år och pappan säger hela tiden ååååååh vad fin du är, när hon fått kläder på sig. Det har blivit så mycket att hon själv börjat säga åh vad fin jag är varje gång.
Det kan ju tyckas ge självförtroende men jag är orolig för att hon ska bli utseendefixerad.
Pappa står även alltid framför spegeln drar upp tröjan och tittar på sina magmuskler, och säger ibland att han är tjock (han är väldigt muskulös) framför dottern. Jag tror att vår dotter får höra att hon är fin 30 gånger per dag utan att överdriva och där är ju även jag en del av problemet men hon är så himla vacker och har vacker och rolig personlighet. För mig har utseende betytt väldigt mycket i mitt liv. Det är nu på senare år som jag försöker att undvika smink. Jag vill verkligen vara en bra förebild så att min dotter ser att utseendet inte betyder så mycket utan att det är insidan som räknas.
Att undvika beröm för utseende i onödan vill jag verkligen och tänker på det men hur får jag hennes pappa att förstå. Han förstår inte alls vad jag pratar om, jättemärkligt!
Skönt för er att det blev bättre!