• JohannaK94

utseendefixering, dotter 4år

Den senaste tiden har dottern här hemma blivit väldigt fixerad vid hur hon klär sig. Under en hel dag kan hon byta kläder 10ggr.
    På morgonen är de nästintill omöjligt att komma i tid då hon tar minst 30 min att bara klä sig.
    Kläderna vi plockar fram är inte fina nog eller sitter dom inte bra.
    Hon skriker tills hon får byta till dom kläder hon själv vill ha på sig vilket oftast inte är lämpligt till tillfället.

Hur kan jag hjälpa henne hur detta? Tar på oss allihopa att trötta ut oss så pga hennes utbrott över kläder varje dag.

• Svar på tråden utseendefixering, dotter 4år
  • Alexi

Oj jag skulle verkligen tänka till. Visa pappan allt som finns att läsa om tonårstjejer som är utseendefixerade och allt vad det leder till med ätstörningar och krav på utseende för att duga.

• Mirja von Beau
    JohannaK94 skrev 2016-07-04 13:13:27 följande:

Den senaste tiden har dottern här hemma blivit väldigt fixerad vid hur hon klär sig. Under en hel dag kan hon byta kläder 10ggr.
    På morgonen är de nästintill omöjligt att komma i tid då hon tar minst 30 min att bara klä sig.
    Kläderna vi plockar fram är inte fina nog eller sitter dom inte bra.
    Hon skriker tills hon får byta till dom kläder hon själv vill ha på sig vilket oftast inte är lämpligt till tillfället.

Hur kan jag hjälpa henne hur detta? Tar på oss allihopa att trötta ut oss så pga hennes utbrott över kläder varje dag.

Hur har du det annars, blondie? Nu tror jag inte att någon 4 åring ens bryr sig om sina kläder om inte mamman gör det.
  • Mirja von Beau

Du vet om barnets utveckling? Då vet du nog också att barn upp till 10 års åldern lära sig genom att härma närstående. Min fråga till dig ts, hur många gånger byter du dina kläder 24/7 för att falla han med stort h i smak?

• fluu

Tänk på hur du själv beter dig. Byter du om ofta? Fiskar du efter beröm? Blir du väldifgt glad när någon berömmer ditt utseende? Bedömer du andras utseenden? Bekräftar du dottern kring hennes utseende?
    Jag skulle också tagit ett snack med dagis om värderingar och hur de pratar till barnen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ABC73

Jag bekräftade snarare hur bra det var att ha kläder som passade efter väder, går själv i bekväma kläder och ägnar max 5 minuter åt påklädning och hår 99% av tiden.
    Dottern fastnade ändå på kläder och hår. 

• karet

Mirja:
    Du vet om att barn snappar upp saker på tex förskola och så?
    Min fyraåring var extremt noga med kläder en period och har då en mamma som gärna går på stan i mjukisar och foppatofflor...

• JohannaK94
    Mirja von Beau skrev 2016-07-06 13:26:19 följande:

Du vet om barnets utveckling? Då vet du nog också att barn upp till 10 års åldern lära sig genom att härma närstående. Min fråga till dig ts, hur många gånger byter du dina kläder 24/7 för att falla han med stort h i smak?

Tycker din attityd börjar låta lite väl dryg nu.
    Jag själv byter kläder Max två ggr om dagen. Tar på mig på morgonen och på kvällen byter om till myskläderna.
    Lägger inte direkt mer tid på mitt utseende än vad nån annan gör. Jag klär på mig, sminkar mig lite och slänger upp håret i en knut.
    Vilka tjejer tycker inte om att klä upp sig och va fina men nu går dotterns beteende överstyr och det är inte pga att hon sett mig.
  • Litet My

Min 4 åring (snart 5) hade också en sådan period runt 4 då allt skulle vara perfekt och noga utvalt (klädberg på morgonen efter allt provande). Det skulle bara örhängen och hårfix mm. Det jämfördes även kläder och dyl mycket i dagisgruppen (nästan bara tjejer i den årskullen). Tror mer det är en fas där de lägger märke till andras utseende och sig själv vilket var ett perfekt tillfälle att prata om allas lika värde och att det inte satt i kläderna och att alla tycker olika saker är fina än att du skulle vara fåfäng TS. Numera när hon är nästan 5 år har det försvunnit mestadels utom att hon vill välja frisyr och att det är noga vad man har på sig när det är kalas.

• SSL
    Litet My skrev 2016-07-07 09:17:43 följande:

Min 4 åring (snart 5) hade också en sådan period runt 4 då allt skulle vara perfekt och noga utvalt (klädberg på morgonen efter allt provande). Det skulle bara örhängen och hårfix mm. Det jämfördes även kläder och dyl mycket i dagisgruppen (nästan bara tjejer i den årskullen). Tror mer det är en fas där de lägger märke till andras utseende och sig själv vilket var ett perfekt tillfälle att prata om allas lika värde och att det inte satt i kläderna och att alla tycker olika saker är fina än att du skulle vara fåfäng TS. Numera när hon är nästan 5 år har det försvunnit mestadels utom att hon vill välja frisyr och att det är noga vad man har på sig när det är kalas.

Har alltid undrat varför man gör hål i öronen på små barn????

Dom är fina som dom är varför hålla på med örhängen osv?
  • Litet My
    SSL skrev 2016-07-07 11:08:34 följande:
    Har alltid undrat varför man gör hål i öronen på små barn????

Dom är fina som dom är varför hålla på med örhängen osv?
    Det har jag också alltid undrat, vad nu det har med tråden att göra?
  • ABC73

Tror att du nämnde örhängen. Misstänker att du tänkte på någon form av klips eller skruvar.

• Palestrina

När min dotter var i den åldern eller strax under ville hon ha en och samma klänning hela tiden, varje dag. Enklaste sättet att klara vardagen var att se till att den alltid var ren... och det gick ju över så småningom. Ifall det var viktigt för mitt barn hur kläderna satt och hen fastnade i klädbyten varje morgon skulle jag först rensa bort samtliga kläder som brukar ratas, därefter se till att inte erbjuda för många alternativ bland de som gillas.

• Litet My
    ABC73 skrev 2016-07-07 16:03:19 följande:

Tror att du nämnde örhängen. Misstänker att du tänkte på någon form av klips eller skruvar.

Hört talas om klisterörhängen?
  • ABC73

Har missat det. Min lilla tjej sätter fast pysselglitterstenar som örhängen. Tror hon skulle gilla klisterörhängen, men just nu ligger jag lågt till jag är mer säker på att den här fasen är över

• IsDimma

I våran grupp på jobbet (förskola) som fyller fem år i år så har vi förbud mot att byta kläder om man inte blivit blöt eller smutsig. Många av barnen i den gruppen kunde byta kläder hur många gånger som helst och gärna ha samma motiv som kompisen. Framförallt så har det varit ett problem bland våra pojkar, och gruppen består också till största delen av just pojkar (två tredjedelar är killar).

Svar på tråden utseendefixering, dotter 4år