• studsgubbensmamma

får skit från min sons dagis för att han ska på sommardagis

Min son ska på sommardagis 15 timmar i veckan, trots att jag inte jobbar. Det är för att han inte har några syskon, vi har inga husdjur, inga grannbarn i samma ålder, ingen trädgård att leka i, och hans kompisar brukar resa bort över sommarn. Det finns ingen för honom att leka med förutom mig för hans pappa jobbar. Jag vill gärna att han ska träffa andra barn. Dessutom finns ingen annan som kan passa honom förutom mig, han farmor bor utomlands, har morfar med, och mormor som bor här är 75 år och urusel på att hitta på barn aktiviteter för honom så det enda han gör i hennes hus är att somna framför tv:n. Dessutom har jag ensam vårdnad, så pappan gör precis vad han vill med sin lediga tid, och då brukar han gå och jobba på sitt hus som han köpt.

Men ändå får jag skit för det på hans vanliga dagis - varför ska han vara på sommardagis, han vill väl vara hemma och leka med mamma och pappa säger läraren på sin utstuderade lena röst. Vad har hon med det och göra? Jag vill inte behöva förklara för henne varje liten detalj i mitt privatliv. Har hon ens tystnadsplikt över detaljer i mitt liv. Hennes tystnadsplikt gäller väl bara min son antar jag.

Grejen är att min son vill själv gå. Han vill inte sitta hemma hela dagarna. Det vore ju en sak om det var jättefint väder och vi kunde gå och bada varje dag. Men det brukar det ju inte vara i Sverige. Grrrr!

• Svar på tråden får skit från min sons dagis för att han ska på sommardagis
  • Emelieeme

Håller fullständigt med personalen! Varför ska HAN vara på dagis när du är hemma? Det är ju ditt ansvar att hitta på aktiviter med ditt barn! Skulle aldrig i hela mitt liv lämna mitt barn på dagis om jag är hemma? Kvittat om jag hade varit sjuk eller ej. Är man ledig så ska barnet vara ledig. Han kanske vill till dagis för att hans mamma inte hittar på aktiviter med honom. Finns hur mycket som helst att göra i Sverige !

• Guldbarb

Är du säker på att hans vänner kommer vara på förskolan i sommar?

Gällande tystnadsplikten så har de som jobbar på förskolor tystnadsplikt när det är känslig information oavsett om det gäller barn, vårdnadshavare eller kollegor. Om det kan påverka barnet så är det tillåtet att prata med de som måste veta (ex något som är nödvändigt att all personal vet)

• MNLU

Fast nu pratar vi ju bara 15 av veckans 168 timmar.
    Det finns ju hur mycket tid som helst att umgås med den ena föräldern. Det måste väl ändå bara räkna som nyttigt att få lite socialt umgänge också?

• Mammia

Förstår inte riktigt. Varför måste ni sitta inne? Kläder efter väder? Bio, lekplats, Lekland, filmmys, picknick på golvet, bygga koja, sova länge, spela spel, åka till vänner...

• Topcom

Öppna förskolan i närheten brukar vara öppen under sommaren.. Där kan din son träffa andra barn. Låter onödigt att han ska gå på förskolan när du är hemma

• aerial

I min kommun får man inte ens ha barnet på förskolan om man själv är ledig, inte heller får de vara där på loven vid föräldraledighet.

Som andra sagt, du får väl hitta på saker med honom. Jag har själv min son varannan vecka och inte har jag tänkt lämna honom på förskolan på sommaren för det. Gå till nån lekpark, åk och bada om det är fint väder. Det behöver inte kosta någonting.

• IsDimma

Är det så att du bor i en kommun dör det är okej att barnet går på förskola när du är ledig så har personalen inget att säga till om i den frågan.
    I Göteborg där jag själv jobbar får inga barn med föräldern hemma (semester, föräldraledig, arbetslös, saknar sysselsättning) gå dom veckor vi stänger (v28-31). I den del av staden jag jobbar slår vi ihop tre fritids och elva förskolor och har verksamhet på en förskola.

• Alexi

Men får han verkligen ut något av en sommarihopslsgen förskola med mest okända barn? Hur hammal är han? Varför gör ni ingenting på sommaren tillsammans?

• volvo142

Gör som du vill igen ide att skriva på familjeliv det här är minsann "JAG SKULLE ALDRIG forumet" Flört Du känner ditt barn bäst.

Svar på tråden får skit från min sons dagis för att han ska på sommardagis