MoaElis skrev 2016-07-08 12:45:26 följande:
Jo jag vet, men det kändes inte som att djurvårdaren tyckte att det var något anmärkningsvärt med tandköttet. Det var först i kassan hon sa att det var lite rött. Inte under själva undersökningen, då var det enda hon anmärkte på att hunden hade mycket saliv i munnen... Men då båda mina hundar har tandsten, även om det inte är jättemycket, ska jag beställa tandsanering på båda så småningom eftersom att det inte var akut och är så oerhört dyrt.
Jag vet inte om dentastix fungerar, det finns ju ingen vetenskap bakom det men jag har mest hört negativt om benen, att det är som godis för hundarna. De flesta hundar äter ju upp den snabbt, borde ju vara samma funktion om hunden äter torrfoder och liknande också. Men jag tror i alla fall att jag ska köpa och ge ibland, istället för att borsta tänderna någon dag i veckan går säkert bra.
Dom äter ju upp Dentastix på nolltid och det innehåller bara spannmål så hur det ska kunna påverka tandhygienen är för mig en gåta. Kycklingvingar och nackar ( råa) däremot motionerar tandköttet bra.
Men varför tänker du inte borsta dagligen nu när du fått så många råd om just hur viktigt det är med daglig borstning? Vill du att hundarna får ont? Tandsanering går inte på försäkringen och kostar en hel del så tänker du inte borsta kommer du få gå 2/g år om du ska hålla rent och det är 7-8000kr per hund.
Att borsta 1g/v räcker inte, precis som det inte räcker för oss om vi vill slippa problem och smärta.
Det tar 1-2 minuter och det har du väl tid med ;)