Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Tandsten hos hund?

Tandstenen du ser är egentligen inte problemet utan den som går upp under tandköttskanten och orsakar tandköttinflammation,tandfickor och tandlossning. Borstning dagligen på kanten mellan tand och tandkött håller problemen borta ( oftast) men först behövs oftast en tandsanering så hunden är helt ren när du börjar borsta. Det finns tyvärr inga genvägar utan daglig borstning är nödvändig ffa på mindre raser där dålig tandhälsa oftast är ärftligt.

Ska du gå till vet så gå till en som har tandröntgen och verkligen kan sanera tänder under narkos. Många kliniker har ingen röntgen och skrapar bara lite på tänderna när hunden fått lugnande dvs helt bortkastade pengar.

• Dexter dot com
    Klickerträna skrev 2016-07-06 07:25:03 följande:

Men om hunden inte tycks ha problem, utan bara har gula partier, ska man ändå söka vård? Kommer det vara billigare att gå tidigt? Eller blir priset detsamma? Och är det helt lönlöst att börja borsta utan att ha tagit bort det gula?

Att gå i tid och kolla tandfickor och röntga tandhalsar bespar ju hunden väldigt mycket smärta om tex hunden har behov av tänder som måste ut och att gå i tid blir naturligtvis billigare än vänta tills tandlossningen är ett faktum då man kan behöva söva hunden och sanera flera g/år. Självklart är det ju bättre att borsta dagligen än att inte borsta alls och handlar det "bara" om missfärgade tänder är det ju rätt vanligt men eftersom TS skriver att hunden är röd i tandköttskanten är risken stor att den redan har en inflammation och även kanske tandfickor som måste rengöras.
  • Dexter dot com
    Klickerträna skrev 2016-07-06 08:02:01 följande:
    Ja det förstår jag givetvis, att hunden slipper lida om man går i tid. Men om det bara är missfärgningar - gult - kan man börja borsta nu direkt då och be en vet bara titta till tänderna vid nästa vaccination tex, för att avgöra om det kan behövas ytterligare tandvård? För det borde väl inte göra ont om tandköttet ser bra ut och man får lov att ta på tänder och tandkött?
    Hjälper dentastix mot sånt eller är det utslängda pengar?
    Är det ingen inflammation/tandfickor/plack så kan och bör du självklart förebygga med att borsta dagligen, det kommer du bespara hunden mycket smärta på och spara mycket pengar :)
    Problemet är att det är svårt att avgöra en tandstatus genom att bara titta. Jag fick under flera år höra av vet vilka fina tänder min hund hade och så visar det sig att hon behövde dra 10 tänder pga tandlossning när jag bokade tid hos en tandspeciallist. Har rejält dåligt samvete för hur ont hon måste ha haft utan att visa det och för att jag nöjde mig med att tidigare veterinärer tog en snabbtitt i munnen.
    Men borstning är alltid bra så borsta på !
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-06 10:43:37 följande:

Den mottagningen som jag har bokat tid hos (den enda i stan) har ingen röntgen... Men nu har jag ju redan bokat en tid. Jag har Strömsholm inom ett rimligt avstånd, men nu har jag som sagt redan en tid imorgon men om det behövs röntgen, osv, antar jag att dem säger det. Det är ju ändå veterinärer. 

Jag har aldrig bokat tid hos veterinären, någon som gjort det som vet om det räcker att vara där till en har tiden eller om en måste anmäla sig i receptionen innan? Brukar alltid vara så lång kö där. Antar att det borde räcka att vara där tills tiden och att de då bara ropar upp en? Man lär ju betala efteråt.

Om du behöver gå vidare för en tandsanering/röntgen kan jag varmt rekommendera Tina på Djurdoktorn i västerås som är speciallist. Ja, var där i god tid, hunden ska ju rastas och du ska anmäla dig innan.
  • Dexter dot com
    Klickerträna skrev 2016-07-06 19:22:37 följande:

Hur gamla är era hundar? Är det risk att en 3-åring redan har dåliga tänder?

Ja, risken finns. Min är nu 7 år, har sanerat under narkos 3 g och behövt dra 10 tänder trots daglig borstning numera. Borstade inte dom första åren vilket förmodligen ihop med ärftlighet är orsaken till hennes dåliga tandstatus.
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-06 19:54:27 följande:

Det är nog vanligare med problem som ger besvär om hunden är lite äldre. Min hund som ska till vet är 6-7 år. Jag hittade detta på apotea:www.apotea.se/aptus-bucacat-tandpasta-45-g som kanske kan vara ett alternativ om det är svårt att borsta? eller om man gör det varannan dag eller så. Det fanns också tuggbitar i samma märke. Men det blir kanske lite dyrt i längden, men att varva med kanske. 

Enzympasta i all ära men du måste borsta också. Det finns jättebra bomullstutor du sätter på fingret och masserar/gnor på tandköttet med om du tycker det är krångligt med borste.

www.haromi.se/textiltandborstepetosan-p-1363.html
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-08 09:16:42 följande:

Det lät lite som att djursjukvårdaren undra lite varför vi var där, det såg tydligen inte så illa ut. Jag fick en salva att sätta på tandköttet i alla fall, jag vet dock inte varför om hon tyckte det såg bra ut men ja. Hon sa också att det kunde vara bra att ta bort tandstenen till hösten. Men att det inte var något akut.

Hunden ifråga har dock kennelhosta nu så det kanske var det jag märkte av. Synd att hon inte fick det några timmar innan, kunde hon ha kolla upp det också. Det är då inte gratis, hon tittade bara i munnen på hunden och det kosta drygt 500 kr.

Problemet med att dom bara tittar i munnen som sagt är ju att dom inte ser tandfickor mm och eftersom tandköttet är rött har ju hunden en pågående inflammation. Vill du vänta så börja borsta dagligen så kan du iaf borsta bort inflammationen.
    Kennelhosta gör man inget åt om inte hunden inte blir väldigt dålig.
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-08 12:45:26 följande:

Jo jag vet, men det kändes inte som att djurvårdaren tyckte att det var något anmärkningsvärt med tandköttet. Det var först i kassan hon sa att det var lite rött. Inte under själva undersökningen, då var det enda hon anmärkte på att hunden hade mycket saliv i munnen... Men då båda mina hundar har tandsten, även om det inte är jättemycket, ska jag beställa tandsanering på båda så småningom eftersom att det inte var akut och är så oerhört dyrt. 

Jag vet inte om dentastix fungerar, det finns ju ingen vetenskap bakom det men jag har mest hört negativt om benen, att det är som godis för hundarna. De flesta hundar äter ju upp den snabbt, borde ju vara samma funktion om hunden äter torrfoder och liknande också. Men jag tror i alla fall att jag ska köpa och ge ibland, istället för att borsta tänderna någon dag i veckan går säkert bra.

Dom äter ju upp Dentastix på nolltid och det innehåller bara spannmål så hur det ska kunna påverka tandhygienen är för mig en gåta. Kycklingvingar och nackar ( råa) däremot motionerar tandköttet bra.
    Men varför tänker du inte borsta dagligen nu när du fått så många råd om just hur viktigt det är med daglig borstning? Vill du att hundarna får ont? Tandsanering går inte på försäkringen och kostar en hel del så tänker du inte borsta kommer du få gå 2/g år om du ska hålla rent och det är 7-8000kr per hund.
    Att borsta 1g/v räcker inte, precis som det inte räcker för oss om vi vill slippa problem och smärta.
    Det tar 1-2 minuter och det har du väl tid med ;)
  • Dexter dot com
    MoaElis skrev 2016-07-08 17:11:06 följande:

Jag menar att jag kan ge ett ben istället för att borsta någon dag i veckan.

Enligt prislistan på Strömsholm kostar det runt 1550-2318 kr per hund, vilket givetvis är dyrt men 7-8 är att överdriva lite.

Aha, då missförstod jag dig.

Det är grundpriset, sen tillkommer det röntgen, speciallistarvode osv. Strömsholm är dyrast häromkring och jag har inte betalat under 4500 någon gång för en sanering ( hos billigare klinik) och det 2g/år blir 9000kr.
Svar på tråden Tandsten hos hund?