Ersättning eller välling?
Fortsätter ni med ersättning när barnet passerat 6 månader eller börjar ni ge välling då?
Vad är det för skillnad på t.ex baby semp 2 och välling?
Fortsätter ni med ersättning när barnet passerat 6 månader eller börjar ni ge välling då?
Vad är det för skillnad på t.ex baby semp 2 och välling?
Jag har försökt (mer eller mindre aktivt - går i perioder) att byta ut ersättningen mot välling sen barnet var runt året, men hon vägrar. Idag är hon 3,5...
På BVC säger de att det inte är skadligt så länge hon inte äter ersättning istf mat (vilket hon inte gör, hon tar den istf välling...).
Har försökt alla möjliga knep, men hon gillar inte välling och vill ha sin ersättning.
Jag körde med ersättning fram till det att hon var ett år. Någon gång i bland fick hon även välling, men varje dag drack hon ersättning. Började med vanlig komjölk när hon var ett år.
Ersättning innehåller mer näring och det är det spädbarn främst ska dricka. Du kan hoppa över vällingen om du vill. Den innehåller mest mjöl och annat skit.
Ersättning är ju istället för mat, välling däremot är ett komplement till mat som passar bra till frukost eller mellanmål. Om ditt barn har börjat äta alla måltider så kan du ta bort ersättningen vilket är tveksamt att bebis gör vid 6 månader.
Min är 14 månader och får fortfarande ersättning till natten. Ser ingen anledning att börja med välling, ger gröt på morgonen.
Hellre ersättning än välling, alla gånger. Välling ökar risken för glutenintolerans. Det är dessutom bara i Sverige vi ger det, en kvarleva från vårt fattiga bondesamhälle.
Ersättning. Jag ser ersättningen som istället för amning och amning är ju bra länge (ger den ersättning som rekommenderas för varje ålder såklart). Välling är för mycket mjöl i (nästan som pannkakssmet). När det är dags för extra utöver ersättning ger jag gröt och smakportioner av riktig mat.
Vi har kört ersättning. Jag tycker det är onödigt att lägga till så mycket mjöl, vilkwt är det man gör med välling. Ersättning är näringsrik dryck anpassad efter barns behov. Vällung är flytande gröt. Enda anledningen som jag ser det att ge välling är om det får barnet att sova bättre på nattrn. Den effekten har det inte haft på mina barn. Men lm det haft det så hade jag gett välling en gäng på kvällen, resten ersättning. Vid sex månader ska de ju börja lära sig äta fast föda, därför är det bättre att ge gröt en välling.
Välling är inte så nyttigt ...ersättning röstar jag på
Välling är ju typ gröt fast i flytande form. Ersättning är ju istället för bröstmjölk. Spannmålsmåltider rekommenderas Max 3 om dagen och vid 6 månader äter ju många barn fortfarande mer ersättning eller ammas fler måltider än 3. Så fortsätt med ersättningen istället!
Men alltså, du inser väl att välling inte är minsta viktigt? Att säga att man äter ersättning istället för välling låter ungefär som att man äter mat istället för gröt. Dvs man äter det som kroppen behöver och låter bli det som mest är bukfylla...
När vår pojke inte längre åt ersättning på dagarna bytte vi ut "nattningsmålet" till till välling! Detta var rätt strax efter sex månader.
Vi försökte fasa in välling då de ska bli mer mätta av det. Men ack o ve. Denna kille vill bara ha sin Nan. Vi bytte från Nan1 till Nan2 när han var 6 månader och kör på det forfarande till natt och vila, han är idag 19 månader.