• Core

Föräldraledig under inskolning, utan att vara närvarande till 100%

Något missvisande rubrik, visste inte hur jag skulle formulera mig. Strulade till det har jag kommit fram till!

Ska vara hemma två veckor innan inskolning med ungarna då frun jobbar. Skrev in mina semesterveckor då, så klart tänkte jag. Sedan börjar inskolningen, då jag ska vara hemma dom veckorna också, men har nu insett mitt misstag eftersom jag inte får ta ut full föräldraledighet om jag inte är där 100%! Alltså handlar det egentligen bara om att jag skulle bytt semesterveckorna mot föräldraveckorna, men vilket jävla strul det blir nu då. Jag får samma ersättning som annars, men den här lilla grejen strular till det rejält!

Hur gör jag nu, måste jag jobba de två veckorna jag tänkte vara hemma under inskolningen( den tid jag inte är på dagis) eller kan FK gå med på det här eftersom det inte blir någon skillnad öht förutom på pappret? ( FK är ju inte en myndighet som är känd för flexibilitet dessvärre :0)

• Svar på tråden Föräldraledig under inskolning, utan att vara närvarande till 100%
  • Santin

Jag inskolade med föräldrarpening. Barnet Var där ca 2 timmar själv och så ökade tiderna successivt. Även om du inte är på förskolan så ska du kunna komma dit om det behövs snabbt.

• MyDestiny

Jag tog ut full fp, hade inte en tanke på att det kunde vara fel att göra så. Man är ju tvungen att vars stand-by för att när som helst kunna hämta barnet?

• Anonym (S)

Var i kontakt med FK angående föräldrapenning häromdagen.

Är du med barnet hela tiden på dagis ("i samma rum") får du ta ut fp hel dag. Är du bara standby får du ta ut 50% den dagen.

• Anonym (V)
    Anonym (S) skrev 2016-07-06 18:45:24 följande:

Är du med barnet hela tiden på dagis ("i samma rum") får du ta ut fp hel dag. Är du bara standby får du ta ut 50% den dagen.

Så konstigt. Det är ju knappast så att man kan göra någonting annat de dagarna.
  • Santin

Vem kollar nånsin detta. Man anmäler ju inte till FK att man inskolar och förskolan meddelar inte till någon.
  • BeautifulMoments

Det har jag aldrig hört. Har alltid hört att man får ta ut 100% föräldrapenning under inskolning. Allt annat vore konstigt då du måste avstå från jobb.
    My life, My choice!
  • JPT
    BeautifulMoments skrev 2016-07-06 19:14:45 följande:
    Det har jag aldrig hört. Har alltid hört att man får ta ut 100% föräldrapenning under inskolning. Allt annat vore konstigt då du måste avstå från jobb.
    Då har du fått fel information. 

Läs följande exempel från Försäkringskassans vägledning om föräldrapenning: 

"Martin skolar in sin dotter Saga på hennes förskola. Under inskolningen är Saga ensam på förskolan några timmar per dag, den övriga tiden är de tillsammans. De två första dagarna är hon på förskolan en och en halv timme per dag. Dessa dagar har Martin rätt till hel föräldrapenning på sjukpenningnivån eftersom han vårdar Saga mer än tre fjärdedelar av den normala arbetstiden. Under tre dagar är Saga på förskolan tre timmar per dag. Martin kan då som mest få halv föräldrapenning på sjukpenningnivån eftersom han inte vårdar Saga under den tid som hon vistas på förskolan. Martin kan i stället välja att ta ut en hel lägstanivådag, eller motsvarande på grundnivå om han har sådan ersättning att ta ut." 
  • Fru Ve

Men hur ska FK kunna ha full koll på vilka timmar man befinner sig på förskolan eller inte? Eller att man ens skolar in just de veckorna? Jag har i alla fall aldrig varit med om att FK frågat exakt vad jag gör de dagarna man tar FP. I så fall får man inte skaffa barnvakt en halvdag om man är FL och t.ex. gå till tandläkaren eller göra ärenden heller?

TS mitt tips är att inte informera FK i detalj om allt. Ta bara ut föräldrapenningen.

• Anonym (S)

Det var så dem sa när jag ringde förra veckan. Jag har inte läst på deras hemsida om det står något annat där
  • JPT
    Fru Ve skrev 2016-07-06 19:38:42 följande:

Men hur ska FK kunna ha full koll på vilka timmar man befinner sig på förskolan eller inte? Eller att man ens skolar in just de veckorna? Jag har i alla fall aldrig varit med om att FK frågat exakt vad jag gör de dagarna man tar FP. I så fall får man inte skaffa barnvakt en halvdag om man är FL och t.ex. gå till tandläkaren eller göra ärenden heller?

TS mitt tips är att inte informera FK i detalj om allt. Ta bara ut föräldrapenningen.

Det är klart att FK inte har koll på det. Precis som att de inte har koll på om du är med barnet överhuvudtaget om man tar ut föräldrapenning. Till slut handlar det om ens egna samvete och om man själv är okej med att fuska eller inte. Och nej, det är inte okej att skaffa barnvakt halva dagen när du är föräldraledig med föräldrapenning. 
  • Alexi

Det man kan göra enkelt är att ta ut lägstanivå-dagar de dagar man lämnar barnet på förskolan. Det funkar även om man inte är med barnet hela dagen.

• Alexi

FK har för övrigt lämnat förslag till regeringen om förändring av just den här regeln, för att den upplevs som fel och krånglig av föräldrar.

• Fru Ve
    JPT skrev 2016-07-06 20:52:34 följande:

Det är klart att FK inte har koll på det. Precis som att de inte har koll på om du är med barnet överhuvudtaget om man tar ut föräldrapenning. Till slut handlar det om ens egna samvete och om man själv är okej med att fuska eller inte. Och nej, det är inte okej att skaffa barnvakt halva dagen när du är föräldraledig med föräldrapenning. 

Så vadå? Om jag är hemma fl med min bebis och ber svärmor passa en halvdag för att jag behöver göra något så borde jag anmäla det till fk som då ska ta bort min fp halva dagen? Tror jag knappast folk gör.....
  • Kasperina
    Du får ta ut 100% om du tar lägstanivådagar.
  • JPT
    Fru Ve skrev 2016-07-06 22:39:35 följande:
    Så vadå? Om jag är hemma fl med min bebis och ber svärmor passa en halvdag för att jag behöver göra något så borde jag anmäla det till fk som då ska ta bort min fp halva dagen? Tror jag knappast folk gör.....
    Vad reglerna säger och vad folk gör är två olika saker. 
Svar på tråden Föräldraledig under inskolning, utan att vara närvarande till 100%