• JohannaSaGo

Gratis gravidförsäkring...?

Hej! Är i vecka 28 nu och har sedan ett tag tillbaks tecknat den där gratis gravidförsäkringen. Men nu är det massa med folk som skrämmer upp mig ifall barnet kommer för tidigt te.x och bebis blir inlagd kostar det "massor" och gratis varianten täcker inte sådant.

Hur har ni gjort? Jag var så dum och trodde det var helt fri vård förutom en liten summa.. men hur mkt kostar det per dygn att vara inlagd egentligen?

Någon som vara haft gratis försäkringen men som fått betala massor tyvärr? Vad är era erfarenheter? Bör man betala 1200 för plus försäkringen..

• Svar på tråden Gratis gravidförsäkring...?
  • Anonym (Joxy)

Vården kostar inte mycket, däremot är det ju bra dyrt om både du och pappan vill vara med bebisen på sjukhuset istället för att gå till era jobb.

• Emma123123

Jag tog en extra försäkring vilket jag hade nytta av då jag och sambon fick ligga kvar i en vecka på sjukhuset. Sjukhusbesöket kostade runt 1200 för oss båda har jag för mig. Fick totalt 8000 från försäkringen som täckte diverse komplikationer :)

• Anonym (Många bäckar små)

Det som snabbt kostsr mer än man tror är:

Om pappan ska sova på BB, så kostar det 200 kr/dygn i Göteborg. Frukost ingår.

Mat till pappan annat än frukost, säg 70 kr för en lunch eller middag, man kan ju inte laga mat utan får köpa på sjukhusrestaurangen. Billigare om man handlar mikromat.

Parkering på sjukhusområdet. Snordyrt.

------------------Tänk allt detta ovan i 3 veckor------

Jag fick ersättning från Trygghansa för kejsarsnitt, havandeskapsförgiftning och 6 dagar inlagd före förlossning. Summan hamnade på nästan exakt 10 000 kr. I dett ingick också sonens ersättning för sin vård eftersom han blev inlagd i 14 dagsr. Försäkringen gjorde hålet i plånboken lite mindre djupt. Det är inte billigt att bo två vuxna i tre veckor på sjukhus, med inkomstförlusten som det blir med föräldraledigt och som i vårt fall vård av sjukt barn för båda föräldrarna, så gick vi back minst 20 000 kr första månaden, utan försäkringen hade det blivit mera.

• JohannaSaGo
    Anonym (Joxy) skrev 2016-07-10 00:27:36 följande:

Vården kostar inte mycket, däremot är det ju bra dyrt om både du och pappan vill vara med bebisen på sjukhuset istället för att gå till era jobb.

Okej.. får man inte mammapeng fastän man är jvar på sjukhuset?
  • Maddi

Gratis är ju i princip värdelös. Jag har tecknat försäkring båda gångerna. Första född för tidigt, inlagd i 1 1/5 vecka och ficktillbaka 5000.

Andra gången fick jag havandeskapsförgiftning och inlagd längre pga högt blodtryck och fick tillbaka 3000.

• LaFontaine

Även betalförsäkringarna ger mycket låga ersättningar. Vi var på väg att strunta i försäkring tills vi hittade en som, efter tecknande, inte kräver hälsodeklaration på barnet vid tecknande av barnförsäkring inom viss tid efter födseln. DET var däremot värt mycket!

• Maddi
    LaFontaine skrev 2016-07-10 08:03:40 följande:

Även betalförsäkringarna ger mycket låga ersättningar. Vi var på väg att strunta i försäkring tills vi hittade en som, efter tecknande, inte kräver hälsodeklaration på barnet vid tecknande av barnförsäkring inom viss tid efter födseln. DET var däremot värt mycket!

Ingen av mina barn har genomgått hälsodeklaration.
  • LaFontaine
    Maddi skrev 2016-07-10 08:07:14 följande:

Ingen av mina barn har genomgått hälsodeklaration.

Numera kräver många bolag hälsodeklaration för de bättre försäkringarna (alltså de med högre ersättningar). Många barn blir tyvärr stoppade av födelsevikt, för tidig födsel, eller nu senast, för snabb viktuppgång. Eller för någon medfödd sjukdom eller skada.
  • Anonym (mamma)

Vart ska jag skaffa en försäkring tycker ni?

• Commander

Gratis försäkringen är inte HELT värdelös.
    När jag var gravid med tvillingar och hade jobbiga komplikationer så var det den enda som gick att teckna.
    Barnen föddes i v28, ena flickan var dödfödd. När mannen ringde Trygg Hansa beklagade de sorgen och satte in 10.000 på kontot direkt utan en enda fråga. Det tyckte jag var ok av en gratisförsäkring iaf!

• Anonym (Många bäckar små)
    JohannaSaGo skrev 2016-07-10 02:17:27 följande:

Okej.. får man inte mammapeng fastän man är jvar på sjukhuset?

Jo, du får föräldrapenning, men det är ju inte lika mycket som din lön. Om det blir bågot strul så att du och/eller ditt barn behöver ligga på sjukhus lite längre, så förlorar du pengar på flera olika sätt än att bara gå ned i inkomst. Om ditt barn föds för tidigt eller föds sjuk brukar även pappan behövas på sjukhuset och då är ni två som förlorar inkomst.

Utöver det kommer som jag skrev ovan allt som kostar på sjukhuset, parkering, mat för pappan, pappans sovplats osv.
  • Maddi
    LaFontaine skrev 2016-07-10 08:10:09 följande:

Numera kräver många bolag hälsodeklaration för de bättre försäkringarna (alltså de med högre ersättningar). Många barn blir tyvärr stoppade av födelsevikt, för tidig födsel, eller nu senast, för snabb viktuppgång. Eller för någon medfödd sjukdom eller skada.

Ok då kanske jag har valt rätt försäkring till mina barn. Min född vecka 34 -13 behövdes inte de och min född-15 inte heller.
  • Maddi
    Anonym (mamma) skrev 2016-07-10 08:29:02 följande:

Jag är nöjd med trygg-hansa och vet fler med mig som är de.
  • LaFontaine
    Maddi skrev 2016-07-10 09:47:17 följande:

Ok då kanske jag har valt rätt försäkring till mina barn. Min född vecka 34 -13 behövdes inte de och min född-15 inte heller.

Jag tippar på att du har en gruppförsäkring. Sådana kan ganska ofta frångå krav på hälsodeklaration. Gällande enskilda försäkringar har jag ännu inte hittat en enda som inte kräver hälsodeklaration.
  • LaFontaine
    Anonym (mamma) skrev 2016-07-10 08:29:02 följande:

Vi valde Moderna försäkringar betalförsäkringarna då den inte kräver hälsodeklaration om man tecknar barnförsäkring inom viss tid efter födseln.
  • Maddi
    LaFontaine skrev 2016-07-10 10:02:01 följande:

Jag tippar på att du har en gruppförsäkring. Sådana kan ganska ofta frångå krav på hälsodeklaration. Gällande enskilda försäkringar har jag ännu inte hittat en enda som inte kräver hälsodeklaration.

Då måste du fattat helt fel, jag har ingen gruppförsäkring. Båda barnen har enskilda försäkringar..
  • LaFontaine
    Maddi skrev 2016-07-10 10:28:13 följande:

Då måste du fattat helt fel, jag har ingen gruppförsäkring. Båda barnen har enskilda försäkringar..

Varför så uppstudsig ton?

Men berätta gärna vilket bolag du har, för hälsodeklaration på barnförsäkring är ett gissel med väldigt godtyckliga bedömningsgrunder. Alla tips är bra tips!

Det är för övrigt varför vi valde bort bland annat TH, trots att resten av familjens försäkringar finns där. Vi ringde runt till de stora bolagen och undrade just detta. Flera uttryckte förvåning över frågan då de flesta tydligen inte bryr sig om att kolla det. Synd, för det kan ju bli väldigt viktigt!
  • BeautifulMoments

När mina barn låg på neonatal (4 år sen) betalade man inte (varken mamman eller pappan) för att va/sova på sjukhuset efter jag blivit utskriven. Jag betalade inte något för vården heller och man får vård av sjukt barn istället för föräldrapenning sålänge barnet är inskrivet på sjukhus. Man fick ta med/köpa egen mat dock och värma på neonatal.

Jag hade trygg Hansas betalförsäkring och fick 200kr/dag per barn som mina tvillingar låg inne. På den tiden fick man inte för kejsarsnitt men det får man nu.

My life, My choice!
  • Mamma@N

Jag betalde för den extra försäkringen via trygghansa och precis som för andra här gjorde det att ekonomin påverkades mindre. Jag fick pengar för kejsarsnitt, blodförlust och för de 7 veckor sonen vårdades först på sjukhuset sedan med hemsjukvård. Så trots att man fick pengar ifrån försäkringskassan så blev det extra ifrån försäkringen.

Kommer ta den extra försäkringen med nästa barn också eftersom man aldrig vet vad som händer.

Svar på tråden Gratis gravidförsäkring...?