• Belliszz

ROS-Möte

Tänkte se med er vad har ni för erfarenhet av ROS-möte?

Om de är läkaren och BM på MVC som har bestämt de utan att man vet varför. Kan man säga nej till Ros-möte eller de är något som dom kan tvinga en att ha?

Och varför har man ROS-möte?

• Svar på tråden ROS-Möte
  • katrinp

Dessvärre tror jag inte att du kan neka till det utan att få en ökad risk att få ditt barn omhändertaget...

• Belliszz
    katrinp skrev 2016-07-10 13:29:36 följande:

Dessvärre tror jag inte att du kan neka till det utan att få en ökad risk att få ditt barn omhändertaget...

Varför skulle barnet blir de? Även vår kontakt på Soc då får rehab undrar oxå varför dom ska ha ROS-möte. Där finns ingen underlag vad jag vet
  • katrinp

Okej för vad jag fått för mig iallafall så har man främst rosmöte när BVC eller mvc misstänker att det föreligger missbruk i hemmet.

• Belliszz
    katrinp skrev 2016-07-10 13:48:15 följande:

Okej för vad jag fått för mig iallafall så har man främst rosmöte när BVC eller mvc misstänker att det föreligger missbruk i hemmet.

Haha ja att barnet får för mycket kärlek och närhet haha Skrattande När jag har googlat om ROS-möte kommer inte fram så mycket. Iaf inte på namnet. Men när man har hört. Så är de som du säger främst till familjer med antingen historik med missbruk i hemmet. Oftast där dom äventyrar barnen. Eller där Socialen är inblandad för barnets bästa när de kommer till Familj och Individ avdelningen på SOC.

Hon vi har på SOC. Vet om att vi väntar barn och anledningen till att vi har henne är för jag är arbetslös och gubben har varit sjukskriven efter skada på jobbet och är nu på Rehab. 

Alltså ingen grund inte ens vad soc ser :/ De drar man öronen tillbaka och undrar varför.

Sen hennes kommentar " Din bebis i magen är mitt ansvar" Fan i heller. De är min kropp och mitt barn. Jag utsätter inte de eller någon i min närhet inte ens mig själv för fara eller missbruk. Så hur i H går de ihop?

• katrinp

Hem vet inte men när en väninna till mig skulle ha barn så hade man just rosmöte pga pappan var missbrukare och då fick de veta att de hade såna möten när man var klassade som olämpliga föräldrar OH deg vanligaste var i samband med missbruk. Men kan ha ändrat sig eller finnas fler orsaker till det ju..

• johannaSofie

Rosmöte behöver ej vara pga av missförhållande med droger och dylikt. Det är en förkortning för Råd och Stöd möte, jag hade ett när jag blev lämnad under min sista graviditet, då närvarade både BVC sköterska barnmorska och min psykolog samt mitt ex, och mötet handlade helt enkelt om hur jag ville att allt skulle gå tillväga under resterande graviditet och förlossning, de stöttade nig och hjälpte mig komma fram till realistiska lösningar och fick mitt ex att lyssna bättre än han lyssnade på enbart mig!

• pumpkinspice

Precis som JohannaSofie skriver, ROS står för Råd och Stöd, behöver inte alls vara missbruk inblandat. Vet blivande föräldrar som t.ex. saknat socialt nätvärk (ingen familj/inga vänner som kan stötta), inte haft fast bostad, varit väldigt unga (t.ex. där en eller båda inte gått ur skolan än) osv som haft ROS-möte för att se hur mkt stöd de behöver och vill ha för att det ska bli så bra som möjligt. Om MVC tycker att det finns behov av ROS-möte tycker jag inte ni ska vägra, men säg att ni inte uppfattat anledningen och be dem förklara hur de tänkt. 

• Belliszz

Så dom kommer inte plocka våra barn? Så som många andra har gett info om? Kanske inte konstigt att man reagerar 

• Gladhannapanna

De ROS-möten jag har varit med på som representant från soc har handlat om flera olika saker. Tex en kvinna som hade extrem foglossning och behövde hjälp av arbetsterapeut med hjälpmedel för att kunna sköta bebisen efteråt. En annan kvinna var psykiskt sjuk och mötet handlade om vilket stöd hon behövde när bebisen fötts.
    Mötena handlar alltid om hur man ska stötta familjen, om man funderar på ett omhändertagande har man också ett ROS-möte för att se hur stor insikt föräldrarna har i vad de behöver stöd i. Om de nekar till att de behöver stöd och det finns allvarlig oro för barnet kan det bli tal om tvångsvård, men oftast placerar man föräldrar och barn tillsammans för att se om det kanske funkar tillräckligt bra i alla fall!

Svar på tråden ROS-Möte