Inlägg från: Anonym (Prover) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prover)

Läsa journal -dataintrång. Ska jag?

Hej!

Jag är ssk och har därför tillgång till journalsystem. Det är olagligt att logga in i sin egen journal utan tillstånd från behandlande läkare. Nu är det så att jag behöver få tag i provsvar och min läkare är på semester. Är därför väldigt frestad att gå in i journalen trots att det är olagligt. Vet att många kollegor går in i sin egen och anhörigas journaler men jag har inte vågat. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?
  • Anonym (Prover)

Jag riskerar polisanmälan och avsked. Tror dock att risken är väldigt liten.

• Anonym (Prover)
    Tretumsnyckel skrev 2016-07-11 10:20:55 följande:

Vad riskerar du?

Väg för- och nackdelar och fatta därefter ett beslut.

Ps. Vet du om uskor har samma möjlighet? Krävs det att man kan hela personnr., eller endast för- och efternamn (vid ovanligt namn)?

Ja uskor kan också och pnr krävs
  • Anonym (Prover)
    Tretumsnyckel skrev 2016-07-11 10:41:10 följande:

Om jag har ett ovanligt namn. Endast jag i hela världen som heter så. Räcker det då med att skriva in mitt namn för att hitta mitt fullständiga personnummer? Eller krävs det ett fullständigt personnummer för att hitta mitt namn? - Dvs att det inte går åt båda håll?

Det krävs fullständigt pnr. Namn kan man inte söka på.
  • Anonym (Prover)

Hela avdelningen har tyvärr semester.. Men jag har bestämt mig för att vänta trots att det ställer till det. Verkar inte värt risken även om risken är liten. Undrar dock hur mina kollegor vågar bryta mot lagen och titta i sina egna, barnens och anhörigas journaler. Men ingen har åkt dit på de 7 år jag jobbat där jag jobbar...

• Anonym (Prover)

Nej då hade det varit lätt fixat...

Anonym (Förstår inte...) skrev 2016-07-11 22:19:03 följande:

Antar du inte bor i ett landsting som tillåter en att läsa sin journal via Vårdguiden. Eller?

• Anonym (Prover)

Jo. Hela avdelningen är stängd.

M1rella skrev 2016-07-11 23:14:48 följande:

Fast en hel avdelning har knappast semester samtidigt..... Finns säkert någon som kan ge dig svar.

Man åker bara dit om man blir anmäld och man anmäler knappast sig själv.... Men det är riskabelt eftersom vem som helst kan anmäla att man har varit inne i någon journal olagligt.

• Anonym (Prover)

Nej tyvärr inte.

M1rella skrev 2016-07-12 10:05:45 följande:

Finns ändå någon läkare som är vikarie och kan svara på provsvar etc.

• Anonym (Prover)

Det är ju lite skillnad på att "snoka i journaler" och att kolla upp provsvar i sin egen...

Flygfotogen skrev 2016-07-12 12:54:06 följande:

Mammas kollega fick kicken för att hon snokade i journaler så nog händer det. Hyfsat svartlistad inom landstinget efter det.

• Anonym (Prover)

Men jag har som sagt accepterat att jag inte får gå in i min egen journal, även om jag tycker att det är en konstig regel.

• Anonym (Prover)

Jag anser att jag bör ha rätt att veta om det som står om mig. Provsvaren säger mig mycket eftersom jag själv är vårdutbildad.

M1rella skrev 2016-07-12 15:14:57 följande:

Varför tycker du det ärmen konstig regel? Du kan aldrig vårda dig själv och därmed har du inte tillgång till din egen journal. Det gäller alla som jobbar inom vården och som har tillgång till journalsystemet.

Provsvaren du ser i journalen säger dig ingenting om vidare behandling eller hur din läkare planerar din fortsatta vård.

• Anonym (Prover)

För att jag har funderat på att läsa min egen journal så har jag låg etik? Då har vi olika definition på det. Jag skulle självklart aldrig läsa någon annans journal som jag ej har rätt till. Och jag kommer inte heller att gå in i min egen. Ja jag kanske får anmäla mina kollegor.

Maria 434 skrev 2016-07-12 21:03:30 följande:

TS om du nu vet att dina kollegor går in och läser journaler de inte har rätt att läsa, varför anmäler du dom inte? Du verkar inte ha speciellt hög etik som ssk och jag hoppas jag aldrig blir din patient.

Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?