• Anonym (Prover)

Läsa journal -dataintrång. Ska jag?

Hej!

Jag är ssk och har därför tillgång till journalsystem. Det är olagligt att logga in i sin egen journal utan tillstånd från behandlande läkare. Nu är det så att jag behöver få tag i provsvar och min läkare är på semester. Är därför väldigt frestad att gå in i journalen trots att det är olagligt. Vet att många kollegor går in i sin egen och anhörigas journaler men jag har inte vågat. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?
  • KaSaM

Hade aldrig gjort det, att riskera jobbet för en sådan sak, inte värt det.

• Tretumsnyckel

Vad riskerar du?

Väg för- och nackdelar och fatta därefter ett beslut.

Ps. Vet du om uskor har samma möjlighet? Krävs det att man kan hela personnr., eller endast för- och efternamn (vid ovanligt namn)?

• K med lilla E
    Tretumsnyckel skrev 2016-07-11 10:20:55 följande:

Vad riskerar du?

Ps. Vet du om uskor har samma möjlighet? Krävs det att man kan hela personnr., eller endast för- och efternamn (vid ovanligt namn)?

Hon riskerar att bli avskedad! Det är väl nog för att man INTE ska logga in i sin egen journal.
  • Anonym (Prover)

Jag riskerar polisanmälan och avsked. Tror dock att risken är väldigt liten.

• Anonym (Prover)
    Tretumsnyckel skrev 2016-07-11 10:20:55 följande:

Vad riskerar du?

Ja uskor kan också och pnr krävs
  • Tretumsnyckel
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-11 10:33:09 följande:

Ja uskor kan också och pnr krävs

Om jag har ett ovanligt namn. Endast jag i hela världen som heter så. Räcker det då med att skriva in mitt namn för att hitta mitt fullständiga personnummer? Eller krävs det ett fullständigt personnummer för att hitta mitt namn? - Dvs att det inte går åt båda håll?
  • Anonym (Prover)
    Tretumsnyckel skrev 2016-07-11 10:41:10 följande:

Om jag har ett ovanligt namn. Endast jag i hela världen som heter så. Räcker det då med att skriva in mitt namn för att hitta mitt fullständiga personnummer? Eller krävs det ett fullständigt personnummer för att hitta mitt namn? - Dvs att det inte går åt båda håll?

Det krävs fullständigt pnr. Namn kan man inte söka på.
  • Anonym (Administratör i vården)
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-11 10:53:00 följande:
    Det krävs fullständigt pnr. Namn kan man inte söka på.
    Det är nog olika. Vi vårt journalsystem kan du söka på både namn och del av personnummer. Och då är det lättare att hitta en person med ett ovanligt namn ja. Heter du t ex Johansson så går det inte att söka på det, det blir för många träffar.
  • Anonym (...)

Är resultaten sådana som du kan hantera mentalt utan person med dig?

När man får upp en journal, ser man då alla som varit inne, eller är det bara så att allt man gör loggas?

Går du och tänker på proverna hela dagarna och läkaren är borta länge?

Om det bara loggas och du kan hantera resultaten och det påverkar ditt vardagsliv skulle jag iaf ha gått in.

Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?