Inlägg från: Anonym (Också ssk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Också ssk)

Läsa journal -dataintrång. Ska jag?

Jag tycker ändå att diskussionen är lite intressant. Att man inte ska gå in i andras journalen är ju självklart, då brister ju sekretessen. Men vem är brottsoffret om man går in i sin egen? Vem lider liksom? Eller är det att vårdanställda inte ska ha någon gräddfil?

• Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 12:32:25 följande:

Handlar väl mer om att det kan stå saker i ens journal som kan vara skadliga för en själv.

Fast man har ju ändå oftast rätt att få ut den utan att det prövas ( utom i psykiatrin så vitt jag vet). Ts ska ju kunna få ut sitt provsvar den officiella vägen utan att hennes läkare godkänt det. Så den omtanken verkar lite konstig.
  • Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 18:11:19 följande:

Innan man får ut journalen så prövas den.

Som sagt bara i psykiatrin.
  • Anonym (Också ssk)
    K med lilla E skrev 2016-07-13 18:42:53 följande:

Jag tycker du ska kontakta din IT- och säkerhetsavdelning på ditt sjukhus eller vårdcentral där du jobbar och ställa frågan. Det kan också vara bra att be dem komma och informera med jämna mellanrum om PDL och allmänt om IT och journalläsning och andra IT-system man har.

Det är inte så viktigt för mig. Jag jobbar i psykiatrin och har bara tillgång till psykiatrins journaler och där har jag aldrig varit patient. Tycker mer det var intressant att höra hur andra ser på det.
  • Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 22:59:49 följande:

Nej.

? Utveckla gärna
  • Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 23:49:05 följande:

Finns väl inget att utveckla. Nej, det är inte bara så inom psykiatrin.

Utveckla kan ju vara att svara på inom vilka verksamheter det mer är så. Inte bara svara samma sak igen.
Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?