Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Ekonomin efter separation

Jag har varit separerad i drygt fem år och bor kvar i vårt gamla boende (hyresrätt) och får tänka på varenda krona jag spenderar tycker jag. Jobbar heltid och har en rätt så taskig lön. Men jag klarar mig, det gör jag, det finns dock inte utrymme för guldkant. Det blir dessutom värre för varje år. Enda skillnaden är att jag och exet delar på bil numera, innan var jag utan, men jag betalar halva lånet och bensinen jag förbrukar varje månad, och det gör rätt stor skillnad på det stora hela. Lägger inte pengar på träning (tränar gratis på gymmet på företagshälsovården). Köper mycket kläder till mig på second hand. Handlar mest på Lidl. Det är de fasta utgifterna som är för stora, främst då boendet.

Har funderat på att byta ner mig lite i boendet storlekmässigt, för att komma ner i kostnad, men vi trivs så himla bra och jag orkar ärligt inte med att flytta.

Men bortsett från ekonomin tycker jag att det är underbart att bo själv faktiskt. Varannan vecka med barn och varannan kan jag göra det jag vill.

Svar på tråden Ekonomin efter separation