Ekonomin efter separation
Är det någon mer än jag som tycker det är helt omöjligt att vänja sig vid en sämre ekonomi efter separation? Jag bor kvar i vårt boende och fick ta mer lån, så jag har mer än dubbelt så hög boendekostnad mot innan.
Jag är inte fattig, men det är så stor skillnad mot tidigare. Innan kunde man unna sig lunch och fika ute någon gång i veckan utan att tänka så mycket på det, nu känns det verkligen i plånboken så fort man gör något som man inte räknat in i månadens kostnader.
Det har gått två år. Jag har inte haft råd att köpa alla möbler som saknas än (har prioriterat att kunna åka på en resa). Jag kommer aldrig mer ha råd att köpa dyrare kläder till mig själv (känns det som). Jag får hela tiden tänka på att köpa det som verkligen behövs (bra för miljön...visst).
När vänjer man sig?
När vi pratade om det här på FR innan vi gick skilda vägar sa vår rådgivare att de flesta har ett tufft år efter skilsmässan, men att de flesta sen tycker att de kan leva ungefär som tidigare. Jag kommer aldrig kunna göra det som ensamstående.
Lite nedstämd såhär mitt i sommaren och vill gärna höra om det finns någon mer som tycker det är jobbigt att vända på varje krona.