Inlägg från: Anonym (ensamstående) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ensamstående)

Ekonomin efter separation

Är det någon mer än jag som tycker det är helt omöjligt att vänja sig vid en sämre ekonomi efter separation? Jag bor kvar i vårt boende och fick ta mer lån, så jag har mer än dubbelt så hög boendekostnad mot innan.

Jag är inte fattig, men det är så stor skillnad mot tidigare. Innan kunde man unna sig lunch och fika ute någon gång i veckan utan att tänka så mycket på det, nu känns det verkligen i plånboken så fort man gör något som man inte räknat in i månadens kostnader.

Det har gått två år. Jag har inte haft råd att köpa alla möbler som saknas än (har prioriterat att kunna åka på en resa). Jag kommer aldrig mer ha råd att köpa dyrare kläder till mig själv (känns det som). Jag får hela tiden tänka på att köpa det som verkligen behövs (bra för miljön...visst).

När vänjer man sig?

När vi pratade om det här på FR innan vi gick skilda vägar sa vår rådgivare att de flesta har ett tufft år efter skilsmässan, men att de flesta sen tycker att de kan leva ungefär som tidigare. Jag kommer aldrig kunna göra det som ensamstående.

Lite nedstämd såhär mitt i sommaren och vill gärna höra om det finns någon mer som tycker det är jobbigt att vända på varje krona.

• Svar på tråden Ekonomin efter separation
  • Anonym (ensamstående)

Jo jag har funderat många gånger på boendet. Det var "för barnens skull" som man alltid säger. både barnen och jag har en hobby som tar stor plats och som har en bra plats i det nuvarande boendet.

Jag vet att jag borde ställa om mitt tankesätt till att jag frivilligt prioriterar ett dyrt och bra boende, men det är inte helt enkelt!

Angående möbler så är jag engagerad i en second hand-butik, så jag har utkik på möbler som kommer in som jag kan köpa till bra pris. Och sen fixa med själv. Jag har också vissa möbler på "evighetslån" men man vet ju aldrig när ägaren behöver dem.

• Anonym (ensamstående)

JA utöver ekonomin är allt helt ok!

Jag tror kanske att jag har blivit mer uppmärksam på hur mycket pengar "alla andra" har att röra sig med och att det förstärker känslan för mig.

Bara att leva med...

Ungefär som en kollega till mig som slutat röka för x antal år sen. Förra veckan sa hon att hon egentligen känner för att röka precis hela tiden. Men hon har bestämt sig för att aldrig mer göra det.

Ständigt medveten om en längtan...(i mitt fall friheten som det medför att ha ok med pengar att röra sig med)

• Anonym (ensamstående)

Haha grattis till er som fått bättre ekonomi, ni måste vara riktigt glada över att ha blivit av med era ex Oskyldig

Svar på tråden Ekonomin efter separation