Inlägg från: Anonym (Tvärtom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvärtom)

Ekonomin efter separation

För mig har det blivit tvärtom, jag fick mycket bättre egen ekonomi när jag och exet separerade. Min boendekostnad är ungefär den samma, men idag använder jag kollektiva färdmedel istället för att som tidigare köra bil överallt (exet kunde inte med att åka buss/tåg). Matkostnaden är en fjärdedel, nöjen billigare (och roligare) exet betalar hälften för hundarna (som jag tidigare stått för ensam). Jag var orolig i.o.m att han tjänade bättre än mig, men det visade sig att en stor andel av våra kostnader främst hade med honom att göra. Jag insåg nog inte riktigt att jag betalade mer för att släta över våra inkomstskillnader. Jag bytte till en liten snål bil som passade mig bättre. Överlag har jag minst dubbelt så mycket egna pengar att röra mig med.

• Anonym (Tvärtom)
    Anonym (måste du) skrev 2016-07-12 08:49:56 följande:

Jag tror mest det handlar om att jag tycker jag har bättre kontroll på inköp osv. Han kunde handla extremt onödigt med mat osv om det var han som handlade, sen lagade han ju ingen mat så var upp till mig att förbruka det så det blev onödigt att slänga osv. Jag är bättre på att planera, handla smart och laga storkok osv till fler middagar. Så på ett sätt känner jag att jag har bättre ekonomi, men jag är väldigt beroende av att inte bli sjuk för länge osv för att det ska hålla ihop. Nu har jag lyckats spara ihop en buffert ifall nåt händer vilket känns skönt med. Hatar att ligga på marginaler. 

Jag har en total kostnad på nästan 9.000 kr på min bostadsrätt varje månad, pendlar 11 mil om dagen vilket innebär trängselskatter, parkering och bensin...äger min bil men den ska på service ibland osv. 

Ja något liknande var det för oss också, jag storhandlade oftast men han kunde köpa på sig grejer som han var sugen på, utan att planera, som sen blev stående. Vi hade en tv/dator i sovrummet som så vitt jag vet aldrig användes för 30 000 kr, han kunde spontanköpa dyra verktyg m.m.
Svar på tråden Ekonomin efter separation