-
-
Jag har köpt ett hus och tagit ett bolån. Min sambo lånade mig en del pengar till insatsen och husfixande. Jag står ensam på huset då jag är den enda med fast anställning. Vi vill nu upprätta ett samboavtal som säger att jag är ägaren till huset och att min sambo inte får halva huset vid en bodelning. Vi vill också upprätta ett skuldebrev som säger att jag betalar tillbaka henne lånet plus ränta vid separation eller försäljning av huset.Jag har tittat på en del mallar och författat två dokument som jag tror reglerar det vi vill. Vill gärna ha kommentarer på dessa då jag har väldigt lite erfarenhet inom juridik och vi vill båda att avtalen blir riktiga.Detta handlar inte om att jag vill lura min sambo på avkastning på hennes pengar, men jag är enda låntagaren p.g.a. att min sambo är student och vi fick ett väldigt litet lån om hon var medsökande. Detta gör att om min sambo skulle få halva huset vid en bodelning så är det pengar som jag lånat.SamboavtalHärmed avtalar vi, Kal, XXXXXX-XXXX och Ada, XXXXXX-XXXX, båda med adress XXX, XXX Göteborg, att Kals fastighet Göteborg X:X inte ska omfattas av reglerna om bodelning i sambolagen.Det innebär att vid en eventuell separation behåller Kal fastigheten Göteborg X:X. För annan egendom gäller heller inte bodelningens regler om ägandeskap kan bevisas. Egendom som förvärvats till hushållet tillhör den som förvärvat och äger egendomen.Egendom som förvärvas tillsammans ägs av respektive sambo i proportion till vad denne betalat av anskaffningsvärdet eller enligt proportioner i samäganderättsavtal.Avtalet har upprättats i två (2) exemplar, av vilka parterna tagit var sitt.Göteborg den XXXTack på förhand!SkuldebrevLångivareNamn: AdaPersonnummer: XXXXXX-XXXXAdress: XXXPostnummer och ort: XXX GöteborgLåntagareNamn: KalPersonnummer: XXXXXX-XXXXAdress: XXXPostnummer och ort: XXX GöteborgLånebelopp: 100 000 kronor1. BetalningsåtagandeTill långivaren betalar låntagaren 100 000 kronor enligt bestämmelserna i detta skuldebrev.2. RäntaKrediten löper med årlig ränta efter en räntesats om 5 procentenheter över Riksbankens vid var tillfälle gällande referensränta. Räntan kan betalas löpande eller vid återbetalning av lånet. Låntagaren bestämmer när ränta ska betalas.3. AmorteringAmortering kan göras när låntagaren vill.4. ÅterbetalningLåntagaren ska betala tillbaka lånet inklusive ränta inom 3 månader efter att långivaren meddelat att återbetalning ska ske.
-
Svar på tråden Hjälp med samboavtal och skuldebrev
-
Jag föreslår att ni lägger ett par tusen på att få en riktig jurist att gå igenom det. Dumsnålt att klippa och klistra från internet när det gäller såna här viktiga saker.
-
Vill också råda er att ta hjälp med detta. De flesta banker har tillgång till jurist. Kolla med banken som ni lånat hos. De brukar ha ok priser till sina kunder.
-
Ramborg skrev 2016-07-12 00:01:45 följande:
Jag föreslår att ni lägger ett par tusen på att få en riktig jurist att gå igenom det. Dumsnålt att klippa och klistra från internet när det gäller såna här viktiga saker.
Commander skrev 2016-07-12 06:26:21 följande:Vill också råda er att ta hjälp med detta. De flesta banker har tillgång till jurist. Kolla med banken som ni lånat hos. De brukar ha ok priser till sina kunder.
Men är det verkligen så komplicerat? Det enda jag vill är ju egentligen att avtala om att sambodelning inte ska ske. Annars finns avtal24.se/avtal/samboavtal där man specifierar vem boendet ska tillhöra samt listar vilka egendomar som ska tillhöra respektive. -
Saker att fundera på
Vad händer om någon av er dör, speciellt om det finns barn?
-
Ser bra ut, men har du möjlighet att betala tillbaka lånet utan att sälja huset.
-
Det finns inga barn, inte i nuläget i alla fall. Dör jag får min sambo väl sin skuld återbetald när huset är sålt? Men om hon dör?Kjell2 skrev 2016-07-13 08:28:17 följande:
Saker att fundera på
Vad händer om någon av er dör, speciellt om det finns barn?
-
Om hon dör blir skuldebrevet en tillgång i hennes dödsbo. Då antar jag att den måste regleras i och med att arvet ska skiftas men är inte helt hundra på reglerna så någon mer kunnig får gärna fylla i svaret.
-
Inte direkt. Alla mina besparingar ska gå till att fixa taket. Dock finns väl alltid möjligheten att låna av föräldrarna och betala tillbaka sambon under tiden som huset ska säljas.Franck skrev 2016-07-13 19:18:11 följande:
Ser bra ut, men har du möjlighet att betala tillbaka lånet utan att sälja huset.
-
Ok, då kan du kanske för säkerhets skull förlänga tiden i skuldebrevet för när ditt lån ska betalas tillbaka med några månader Och lägga till en klausul att ni förhandlar bort dröjsmålsränta.Och/eller lägga till en avbetalningsplan som ska börja löpa när långivaren vill ha sina pengar.lesoiseaux63 skrev 2016-07-17 17:57:55 följande:Inte direkt. Alla mina besparingar ska gå till att fixa taket. Dock finns väl alltid möjligheten att låna av föräldrarna och betala tlbaka sambon under tiden som huset ska säljas.
-
Jag tycker att skuldebrevet för lånet på 100.000 ser lite väl förmånligt ut för låntagaren.. borde det inte stå tex att "vid en separation är låntagaren skyldig att inom tre månader ha återbetalat långivaren till fullo" eller liknande.. Annars kan du ju välja att i princip aldrig betala tillbaka till din sambo..
Vidare så hade jag velat haft en klausul som ger henne rätt till hälften av en eventuell värdeökning samt av vad som amorterats på huslånet vid en eventuell separation OM ni ska dela på kostnaden för bolånen varje månad eller om hon på annat vis betalar dessa kostnader.. -
Nej, de finns ingen anledning till att sambon ska ha del av någon vinst eller så. Hur sambon betalar för sig i hushållet är ett helt annat avtal och ska inte blandas i detta.Nonym skrev 2016-07-18 02:15:34 följande:
Jag tycker att skuldebrevet för lånet på 100.000 ser lite väl förmånligt ut för låntagaren.. borde det inte stå tex att "vid en separation är låntagaren skyldig att inom tre månader ha återbetalat långivaren till fullo" eller liknande.. Annars kan du ju välja att i princip aldrig betala tillbaka till din sambo..
Vidare så hade jag velat haft en klausul som ger henne rätt till hälften av en eventuell värdeökning samt av vad som amorterats på huslånet vid en eventuell separation OM ni ska dela på kostnaden för bolånen varje månad eller om hon på annat vis betalar dessa kostnader..
-
OM sambon står för en kostnad motsvarande halva kostnaden för amortering på huslånet tex att de inte betalar sin del av övriga kostnader utan att hon ex. "står för all mat för att han betalar huslånet" så bör det väl ändå stå i avtalet att hon har rätt att få viss ekonomisk kompensation vid en separation?Franck skrev 2016-07-18 17:00:36 följande:
Nej, de finns ingen anledning till att sambon ska ha del av någon vinst eller så. Hur sambon betalar för sig i hushållet är ett helt annat avtal och ska inte blandas i detta.
Är ju inte rättvist om hon får stå för en större del av löpande kostnader och att han får investera i boendet om hon vid en separation får detta avtal upptryckt i nyllet.
OM det däremot är så att ägaren till huset själv står för huslånet och sedan betalar sin del av de löpande kostnaderna så ser jag inget fel med att avtalet formuleras så att hon inte har rätt till varken boendet eller ekonomisk kompensation vid separation. -
De skriver ju samboavtal och skuldebrev av den anledningen att de inte vill beblanda sina tillgångar. Då är ju den frågan som du tar upp inte aktuell.Nonym skrev 2016-07-18 23:44:33 följande:OM sambon står för en kostnad motsvarande halva kostnaden för amortering på huslånet tex att de inte betalar sin del av övriga kostnader utan att hon ex. "står för all mat för att han betalar huslånet" så bör det väl ändå stå i avtalet att hon har rätt att få viss ekonomisk kompensation vid en separation?
Är ju inte rättvist om hon får stå för en större del av löpande kostnader och att han får investera i boendet om hon vid en separation får detta avtal upptryckt i nyllet.
OM det däremot är så att ägaren till huset själv står för huslånet och sedan betalar sin del av de löpande kostnaderna så ser jag inget fel med att avtalet formuleras så att hon inte har rätt till varken boendet eller ekonomisk kompensation vid separation.
Hur de sedan gör upp sina vardagsekonomiska transaktioner är en annan fråga. Men ett råd, ha gärna ett avtal på det också. -
Vi delar på löpande kostnader. Jag betalar 2/3 och min sambo 1/3. Boräntan är inkluderad eftersom den är ett måste för att kunna bo här. Amortering har jag tagit ut ur våra löpande kostnader då jag ser det som mitt sparande.Nonym skrev 2016-07-18 23:44:33 följande:OM sambon står för en kostnad motsvarande halva kostnaden för amortering på huslånet tex att de inte betalar sin del av övriga kostnader utan att hon ex. "står för all mat för att han betalar huslånet" så bör det väl ändå stå i avtalet att hon har rätt att få viss ekonomisk kompensation vid en separation?
OM det däremot är så att ägaren till huset själv står för huslånet och sedan betalar sin del av de löpande kostnaderna så ser jag inget fel med att avtalet formuleras så att hon inte har rätt till varken boendet eller ekonomisk kompensation vid separation.Ska dryfta det med min sambo, tack!Franck skrev 2016-07-17 21:14:49 följande:Ok, då kan du kanske för säkerhets skull förlänga tiden i skuldebrevet för när ditt lån ska betalas tillbaka med några månader Och lägga till en klausul att ni förhandlar bort dröjsmålsränta.Och/eller lägga till en avbetalningsplan som ska börja löpa när långivaren vill ha sina pengar.