Hjälp med samboavtal och skuldebrev
Jag har köpt ett hus och tagit ett bolån. Min sambo lånade mig en del pengar till insatsen och husfixande. Jag står ensam på huset då jag är den enda med fast anställning. Vi vill nu upprätta ett samboavtal som säger att jag är ägaren till huset och att min sambo inte får halva huset vid en bodelning. Vi vill också upprätta ett skuldebrev som säger att jag betalar tillbaka henne lånet plus ränta vid separation eller försäljning av huset.
Jag har tittat på en del mallar och författat två dokument som jag tror reglerar det vi vill. Vill gärna ha kommentarer på dessa då jag har väldigt lite erfarenhet inom juridik och vi vill båda att avtalen blir riktiga.
Detta handlar inte om att jag vill lura min sambo på avkastning på hennes pengar, men jag är enda låntagaren p.g.a. att min sambo är student och vi fick ett väldigt litet lån om hon var medsökande. Detta gör att om min sambo skulle få halva huset vid en bodelning så är det pengar som jag lånat.
Samboavtal
Härmed avtalar vi, Kal, XXXXXX-XXXX och Ada, XXXXXX-XXXX, båda med adress XXX, XXX Göteborg, att Kals fastighet Göteborg X:X inte ska omfattas av reglerna om bodelning i sambolagen.
Det innebär att vid en eventuell separation behåller Kal fastigheten Göteborg X:X. För annan egendom gäller heller inte bodelningens regler om ägandeskap kan bevisas. Egendom som förvärvats till hushållet tillhör den som förvärvat och äger egendomen.
Egendom som förvärvas tillsammans ägs av respektive sambo i proportion till vad denne betalat av anskaffningsvärdet eller enligt proportioner i samäganderättsavtal.
Avtalet har upprättats i två (2) exemplar, av vilka parterna tagit var sitt.
Göteborg den XXX
Tack på förhand!Skuldebrev
Långivare
Namn: Ada
Personnummer: XXXXXX-XXXX
Adress: XXX
Postnummer och ort: XXX Göteborg
Låntagare
Namn: Kal
Personnummer: XXXXXX-XXXX
Adress: XXX
Postnummer och ort: XXX Göteborg
Lånebelopp: 100 000 kronor
1. Betalningsåtagande
Till långivaren betalar låntagaren 100 000 kronor enligt bestämmelserna i detta skuldebrev.
2. Ränta
Krediten löper med årlig ränta efter en räntesats om 5 procentenheter över Riksbankens vid var tillfälle gällande referensränta. Räntan kan betalas löpande eller vid återbetalning av lånet. Låntagaren bestämmer när ränta ska betalas.
3. Amortering
Amortering kan göras när låntagaren vill.
4. Återbetalning
Låntagaren ska betala tillbaka lånet inklusive ränta inom 3 månader efter att långivaren meddelat att återbetalning ska ske.