• Kjell2

Psykisk sjukdom vid vårdnadstvist

Hur ser sambon på separationen och framtida umgänge?

Har ni varit hos familjerätten och pratat om eventuella meningsskiljaktigheter? Vad säger familjerätten när du tar upp frågan om sambon sjukdom?

• Kjell2
    dvm skrev 2016-07-12 11:18:26 följande:

Hej!

Den andra föräldern vill helt klart minst varannan vecka. Men eftersom hen vill flytta till annan del av landet, kommer det inte fungera med varannan vecka boende. Därmed tror jag hen kommer söka få bli boendeförälder. Till saken hör att jag också helst vill flytta till en annan del av landet, men stannar här om alternativet är att förlora kontakten med mitt barn.

Vi har inte varit till familjerätten än, men på grund av ovanstående så tror jag tyvärr det blir nästintill omöjligt att hitta en kompromiss. Men så klart ska vi dit och prova. 

Gå dit och prova, var uppriktig med din oro och vad tycker tycker skulle bli en bra lösning.
  • Kjell2

TS: Delvis är detta utanför din kontroll. Du kan bara göra ditt bästa och sen se vad som händer. Mycket kan hända under separationen. Men är du säker på att ni ska separera så gör det, diskuttera era framtida önskemål om boende vårdnad och umgänge, ta hjälp av familjerätten, pröva er fram och går det helt överstyr låt en domstol avgöra.

• Kjell2
    dvm skrev 2016-07-12 13:34:06 följande:
    Både och, men mest på SGI-nivån. Hur påverkar det egentligen?

Skriker, hotar etc. Tappar helt enkelt humöret lätt. Missförstå mig inte, alla tappar humöret då och då, och det är helt naturligt. Tröskeln för hen är bara mycket lägre.
    Kjell2 skrev 2016-07-12 13:09:43 följande:

TS: Delvis är detta utanför din kontroll. Du kan bara göra ditt bästa och sen se vad som händer. Mycket kan hända under separationen. Men är du säker på att ni ska separera så gör det, diskuttera era framtida önskemål om boende vårdnad och umgänge, ta hjälp av familjerätten, pröva er fram och går det helt överstyr låt en domstol avgöra.

Ungefär så ser planen ut. Men med denna tråd ville jag få lite synpunkter och information om hur jag kan förbereda mig på bästa möjliga sätt. Framförallt hur man kan se till att få journalerna granskade, utlåtande från läkare eller dylikt.Hen har varit sjukskriven största delen, men som sagt under perioder har sjukskrivningen försummats att förlängas och under andra perioder varit halvtid, därmed har hen också varit "föräldraledig". Senaste året har dock hen endast varit sjukskriven, på heltid.
    Jag har också tagit ut en del föräldraledighet, men bar lite drygt en tredjedel jämfört med hen.
    Berätta för FR.
Svar på tråden Psykisk sjukdom vid vårdnadstvist