• FuckGoggleAskMe

Hur ofta behöver man köpa en ny Ipad?

Dvs, hur långt är ett snöre? Nej, det jag egentligen undrar är, om en Ipad 4 inköptes för 3-4 år sedan, används väldigt mycket, och nu har problem att laddas upp (man måste ta ut laddaren och sätta i den igen ett antal ggr för att det ska funka) samt att det tar en lång tid att ladda, finns det då någon räddning i form av lagning eller borde man helt enkelt köpa en ny? Ser ju inte direkt fram emot att skaffa en ny och anpassa den, försöka föra över en massa spel etc (det är sonens padda) - är det svårt för en normalt tekniskt begåvad människa (eller kanske lite under snittet, ha-ha)? Det är inte riktigt kostnaden för att köpa en ny som är det stora problemet, jag har råd, men vill inte köpa prylar i onödan. Tacksam för lite hjälp beträffande detta!

• Svar på tråden Hur ofta behöver man köpa en ny Ipad?
  • v i r r a
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-07-13 20:19:48 följande:

Dvs, hur långt är ett snöre? Nej, det jag egentligen undrar är, om en Ipad 4 inköptes för 3-4 år sedan, används väldigt mycket, och nu har problem att laddas upp (man måste ta ut laddaren och sätta i den igen ett antal ggr för att det ska funka) samt att det tar en lång tid att ladda, finns det då någon räddning i form av lagning eller borde man helt enkelt köpa en ny? Ser ju inte direkt fram emot att skaffa en ny och anpassa den, försöka föra över en massa spel etc (det är sonens padda) - är det svårt för en normalt tekniskt begåvad människa (eller kanske lite under snittet, ha-ha)? Det är inte riktigt kostnaden för att köpa en ny som är det stora problemet, jag har råd, men vill inte köpa prylar i onödan. Tacksam för lite hjälp beträffande detta!

Du har säkert testat men... kan det vara själva laddaren som är på väg att ta slut..?
  • FuckGoggleAskMe
    v i r r a skrev 2016-07-13 20:24:23 följande:
    Du har säkert testat men... kan det vara själva laddaren som är på väg att ta slut..?

Jo har prövat olika laddare, men tack ändå.
  • Ellie

Det är inte svårt att få in gamla spel i en ny ipad. Bara att leta upp dem på nytt och ladda ner utan kostnad (eftersom ni redan betalt för dem). Vet inte hur mycket specialanpassningar ni har i övrigt, men för oss som är okunniga på sånt här har det fungerat bra när vi köpte en ipad till (hade en ipad 3 och nu även en ipad air).

Jag kan inte hjälpa dig med problemet, mer än att det brukar gå lite snabbare att ladda i flygplansläge.

• FuckGoggleAskMe
    Ellie skrev 2016-07-13 22:14:01 följande:
    Det är inte svårt att få in gamla spel i en ny ipad. Bara att leta upp dem på nytt och ladda ner utan kostnad (eftersom ni redan betalt för dem). Vet inte hur mycket specialanpassningar ni har i övrigt, men för oss som är okunniga på sånt här har det fungerat bra när vi köpte en ipad till (hade en ipad 3 och nu även en ipad air). Jag kan inte hjälpa dig med problemet, mer än att det brukar gå lite snabbare att ladda i flygplansläge.

Tack, ska testa det där med flygplansläge!
  • StevenDiese

Prova det här:

Ta en synål eller ett gem du vikt upp änden på eller något annat smalt och rensa laddportens botten på plattan. Var försiktig bara så du inte sabbar nån kontakt, rör ej dessa om det går undvika. Vet ej heller om man kan få en stöt eller nåt men det har jag aldrig fått.

I iPhone byggs det upp en massa ludd på portarna som gör att laddaren inte riktigt kommer ända in. Kan tänka mig att efter ett par år blir det likadant i iPad, även om man inte har de i fickan så mycket.

• v i r r a
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-07-13 21:16:10 följande:

Jo har prövat olika laddare, men tack ändå.

Jo jag tänkte ju det

Vår padda blev svårladdad och jag testade med laddaren till en iPhone men det blev inte bättre. Trodde det var fel på paddan men det var ändå laddaren som var problemet. Det funkar inte med samma "laddar-puck" som till iPhone.
  • Demmpa

Använd inte någon metall att peta med i ladduttaget, finns risk att elektroniken förstörs, använd trä- eller plasttandpetare istället!

iPaden vill helst ha minst 2A för laddning (orginalladdaren), det fungerar med laddare för iPhone (1A) men det tar >24 timmar för full laddning, den tar ingen laddning alls om man ansluter den till en dator (0,5A) men den kan strömförsörjas lite gran via datorn så att det nätt å jämt går att använda paddan.

• Aniiee

Du har fått bra svar på ditt problem, men inte direkt på din rubrik.

Mitt svar på det är: 3-4 år, om du vill hänga med i utvecklingen. 5-7 år om du bara vill vänta på att telefonen/plattan inte längre är direkt brukbar (utan mycket frustruation och seghet, vill säga.)

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Hur ofta behöver man köpa en ny Ipad?