• Anonym (swaddle)

Att "swaddla"?

I USA rekommenderas tydligen nyblivna föräldrar att använda sig av en teknik som heter swaddle. Det innebär att man lindar det nyfödda barnet i tyg så att det inte kan röra armarna. Tanken är att barnet ska känna sig tryggt och omfamnat, ungefär som att det är i livmodern. I USA finns till och med speciella swaddle-dräkter som man kan köpa för att lättare kunna linda barnet. Innan man lämnar BB visar tydligen en sköterska hur man lindar barnet så att man ska ha kunskapen med sig.

Varför finns inte denna teknik i Sverige? Vad finns det för för- och nackdelar? På vår föräldrakurs pratade de om att man minskar PSD genom att låta barnet ha fri rörlighet med armarna, men enligt rekommendationerna i USA är det alltså inte på det viset?

Ni som har lite kunskap om detta, vad har ni att säga om det?

• Svar på tråden Att "swaddla"?
  • Anonym (USA)

Funkade jättebra på vår son när han var nyfödd. Dock kanske det inte fungerar för alla barn men för vår son så blev han lugn och nöjd så fort vi gjorde det.

• cosinus

Allt som får ett spädbarn att sova bättre är en ökad risk för psd eftersom det sker i djupsömnen och mindre djupsömn = mindre risk för psd.

Så ja, jag tror att barnen sover bättre och därmed borde även risken öka något.

När min yngsta var lite sov hon alltid dagtid i garaget, det var enda stället som var tyst (3 äldre syskon kan väcka döda, även utomhus). Iaf så var det över vintern rätt kallt där inne sån hon sov i en windstopper-overall från pop och den var rätt stum i tyget, drog alltid in händerna mot kroppen och det blev lite tvångströja av det. Sov som en gris.

Sen blev det vår och overallen blev för varm men hon kom inte till ro utan, var inte van att kunna röra händerna och vaknade och var ledsen. Så jag bestämde en swaddle-me. En filt som var förberedd med benficka och kardborre för att linda in barnet och göra kåldolme snabbt och effektivt. Hon tokälskade den. Paketerade henne, stoppade henne i vagnen och hon sov återigen som en liten gris. Efter några dagar började hon skratta så fort jag tog fram filten och hon fick syn på den.

Mycket bra inköp :)

• Anonym (Lite skoj)

Det har jag gjort med mina barn, de är 13, 12 och 7.
    Min mamma gjorde det med sina, min svärmor, mormor, farmor och de alla andra i lin släkt har gjort så.
    Och sjal och sele när vi burit.
    Trodde det var något alla "visste" bara, jag lindande jämt in min docka så när jag var liten också.
    Om de nu inte lär ut det så undrar jag också varför... Eller nu när jag tänker efter så gjorde min bm det på BB med de äldsta, det yngsta föddes på annat ställe, kan det vara regionalt hur man gör?

• Anonym (Också)
    Anonym (USA) skrev 2016-07-13 22:21:04 följande:

Funkade jättebra på vår son när han var nyfödd. Dock kanske det inte fungerar för alla barn men för vår son så blev han lugn och nöjd så fort vi gjorde det.

Vårt barn också, som är född i USA förra året. Han var dock bara nöjd med det de första två månaderna, sedan ville han kunna röra sig mer så då fick han ligga i endast pyjamas
  • Anonym (även här)

Även BB för 8 år sedan visade hur man viker runt en filt för att stoppa om babyn.
    Till mitt livligare barn använde vi metoden för att han skulle komma till ro.

• Hilda77

Jag gjorde det med min son. Barnmorskan gjorde det på bb med honom. Fungerade super. Han hade svårt att komma till ro innan jag började. Hans sömn blev betydligt bättre.

Finns swaddlepåsar även i sverige. På jollhroom tex.

• MissHelene

En nattpersonal på bb visade oss hur vi kan linda barnet med en filt och det hjälpte, men hon var tydlig med att det inte fick sitta för taight då nyfödda "får för sig" att dom är i livmodern igen och beter sig som där i, på det viset sluta andas. Om d stämmer har jag noll koll på men det låter logiskt :)

• Darimna

Fråga:

Det handlar BARA om att linda barnet när det ska sova alltså?

För jag hörde just om att i vissa kulturer har man fortfarande barnet lindat dygnet runt första halvåret och ibland ännu längre, så som vi hade på medeltiden. Men det fattar ju de flesta moderna människor att det inte är så bra antar jag.

Men med båda mina barn har det fungerat jättebra att linda när de ska sova. De slappnar av direkt och känner sig trygga och omhållna. 

• Anonym (swaddle)

Det är väl det jag inte riktigt har förstått, alltså om det handlar om enbart då barnet ska sova eller om det är även i vaket tillstånd. Jag trodde ju först att det handlade om enbart i vaket tillstånd så att barnet skulle bli lugnare men när jag läste lite verkar det som att det handlar om när barnet sover. Jag har inte riktigt förstått om det är enbart vid sömn eller om det kan vara hela tiden för att barnet ska vara lugn.

• Anonym (Linda)

Det är absolut inget nytt och det kommer inte från USA. Tidigare lindade man de flesta barn i Sverige. Man har gått ifrån det, jag vet inte varför. Det heter linda på svenska.

• Darimna
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-14 19:41:27 följande:

Det är absolut inget nytt och det kommer inte från USA. Tidigare lindade man de flesta barn i Sverige. Man har gått ifrån det, jag vet inte varför. Det heter linda på svenska.

Ja fast då lindade vi barnet dygnet runt. Det är ju en annan sak.. 

Som vi kommenterade ovan.

Självklart är det inte något nytt, det tror jag inte det var någon som trodde. Det som är "nytt" är väl att det finns speciella dräkter för det och att de lär ut metoden på BB. Säkert bara nytt för de senaste generationerna dock, jag tror nog man gjorde det mer erkänt och utbrett för bara 40-50 år sedan

• Anonym (swaddle)

Men vet ni om tanken alltså är att man lindar när barnet ska sova då? Vad jag förstår funkar det också bara de första typ 2-3 mån eftersom bebisen blir större och vill röra sig mer, stämmer det?

Min fråga är ju också vad forskningen säger om risken för PSD? Jag tycker ju att tanken om swaddling låter bra, men jag vill ju inte göra det om det ökar risken för PSD. Bm på föräldrakursen sa att barnet ska kunna röra på armarna och det gör ju barnet alltså inte om man lindar. Jag har försökt googla lite på detta men hittat lite olika uppgifter om saken. På något ställe såg jag att det där med att kunna vara rörlig gäller när barnet samsover med föräldrarna.

Svar på tråden Att "swaddla"?