• Anonym (Ved)

Någon kunnig gällande högskoleantagning?

2015
    Antal antagna 1a urval: 10 st, reserv 9 st.
    Antal antagna 2a urval: 9 st, reserv 13 st.

Hur kan antalet antagna minska mellan 1a och 2a urvalet och hur kan reservantalet öka? Någon som förstår och kan förklara?

• Svar på tråden Någon kunnig gällande högskoleantagning?
  • snedtak
    Anonym (Ved) skrev 2016-07-14 21:00:36 följande:
    2015
    Antal antagna 1a urval: 10 st, reserv 9 st.
    Antal antagna 2a urval: 9 st, reserv 13 st.

Hur kan antalet antagna minska mellan 1a och 2a urvalet och hur kan reservantalet öka? Någon som förstår och kan förklara?
    En del utbildningar har ett överintag, dvs. man har tex. 100 platser man antar 120 studenter till utbildningen. Sedan räknar man att upp till 20 st (i snitt) kommer tacka nej i urval 1, inte dyka upp på uppropet eller hoppa av i början av utbildningen. Därav kan antalet antagna minska.

Varför reserverna ökar vet jag däremot inte. Vilken antagningsgrupp? Om det går att göra en sen anmälan skulle det kunna vara det.
  • Anonym (Ved)

Ja, sen anmälan påverkar nog. Tycker ändå siffrorna är skumma men jag är väl trög :)

• 23åring

Antalet platser i de olika betygsgrupperna fördelas efter antalet behöriga sökande per grupp. Det totala antalet utbildningsplatser bör vara det samma. Är det inte det beror det på att skolan fattar beslut mellan urval 1 och 2 om att antingen minska eller öka antalet platser i klassen.

• Anonym (Ved)

Någon som vet om det är en idé att åka till skolan uppropsdagen? Hoppas på att folk inte dyker upp och att man på så vis kommer in.

2016 Urval 1: 15 antagna, 7 reserv.

2015 Urval 1: 10 antagna, 9 reserv

2015 Urval 2: 0 antagna, 13 reserv

Jag står som 1a reserv. Tror dock att dom gjort överintag.

• JA77
    Anonym (Ved) skrev 2016-07-17 10:20:13 följande:

Någon som vet om det är en idé att åka till skolan uppropsdagen? Hoppas på att folk inte dyker upp och att man på så vis kommer in.

Nej, det ska du inte göra. Högskolan kontaktar själva reserver enligt turordning.
  • elin1989
    Anonym (Ved) skrev 2016-07-17 10:20:13 följande:

Jag skulle inte åka dit. Om folk inte dyker upp så kontaktar de dig. Det kommer inte att hända där och då dock. Om 14/15 dyker upp så kommer de inte automatiskt att ge den sista platsen till dig för att du råkar vara där, de kommer antagligen att kontakta personen som uteblev för att se om de fortfarande vill ha platsen och om hen säger nej kontaktar de dig då.
  • Anonym (Ved)
    JA77 skrev 2016-07-17 10:22:45 följande:

Nej, det ska du inte göra. Högskolan kontaktar själva reserver enligt turordning.

Jaha är det så?
  • Anonym (Ved)
    elin1989 skrev 2016-07-17 10:27:23 följande:

Jag skulle inte åka dit. Om folk inte dyker upp så kontaktar de dig. Det kommer inte att hända där och då dock. Om 14/15 dyker upp så kommer de inte automatiskt att ge den sista platsen till dig för att du råkar vara där, de kommer antagligen att kontakta personen som uteblev för att se om de fortfarande vill ha platsen och om hen säger nej kontaktar de dig då.

Visste ej att det var så? Det har väl inte alltid varit så? När jag kom in förra gången var jag reserv, minns ej nr, åkte dit och kom in på uppropet.
  • Schack73

Beror på vad skolan säger. På SU (ekonomlinjen) skulle man vara där som reserv och när alla som blivit antagna fått plats började de ropa upp reserver. Svarade man ja när de ropade ens namn hade man kommit in.

• Anonym (Ved)
    Schack73 skrev 2016-07-17 10:47:24 följande:

Beror på vad skolan säger. På SU (ekonomlinjen) skulle man vara där som reserv och när alla som blivit antagna fått plats började de ropa upp reserver. Svarade man ja när de ropade ens namn hade man kommit in.

Ja, så kom jag in förut. Men vem frågar man? Bara att ringa skolan eller programmet?
  • Anonym (Ved)
    Schack73 skrev 2016-07-17 10:52:20 följande:

Ring till institutionen och fråga hur de brukar göra.

Det ska jag göra :)
Svar på tråden Någon kunnig gällande högskoleantagning?