Inlägg från: Maltemånsson |Visa alla inlägg
  • Maltemånsson

Vilka komplimanger är ok att ge?

Jag gillar att ge komplimanger, men ibland avstår jag för att jag är osäker på hur de ska tas emot.

Vilka komplimanger tycker du är ok att ge till kollegor eller vänner, utan sexuella baktankar. Dock skulle det kunna vara en väldigt oskyldig och vänskaplig flört. När känns det som att man blir för närgången?

Antar att de flesta är ok med komplimanger som inte genast associeras till intimitet, som t.ex vilka fjupblå härliga ögon,den snygga hårfärg eller vad härlig och sommrig man ser ut.

Men är det ok att i ett sammanhang som på kontoret (bland andra kollegor) berömma en jämnårig kollega hur snyggt byxorna sitter över rumpan? Hur snygga brösten ser ut i toppen? Eller hur snyggt musklerna kommer fram i t-shirten? Att jeansen sitter snyggt runt skrevet?

Var tycker ni gränsen går?

Helst skulle jag önska att man ska kunna ge beröm om allt och till alla för att det skulle kunna sprida positiva effekter på mottagaren- men det får ju motsatt effekt om det inte tas emot på ett positivt sätt.

• Svar på tråden Vilka komplimanger är ok att ge?
  • Maltemånsson
    Celines Essence skrev 2016-07-15 11:02:31 följande:

Jag vill inte att män ska kommentera min kropp, i vardagliga sammanhang, så som du föreslår. Det känns för närgånget.

Du blir inte alls glad, känner bara obehag eller i alla fall något negativt?

Men om en annan kvinna ger dig samma komplimang så känns det ok?
  • Maltemånsson
    Anonym (G) skrev 2016-07-15 11:16:37 följande:

Inga kommentarar om utseende och kroppen. Det är bara obehagligt.

Se där! Inte ens om att någon har snygg frippa?
  • Maltemånsson
    Dr Nail skrev 2016-07-15 11:20:37 följande:

Varför ska man ge beröm? Finns det något som är mer meningslöst? 

Jag gör det för att jag vill berätta positiva saker för filk runt mig, med syfte att de ska bli glada.
  • Maltemånsson
    MammAmma skrev 2016-07-15 11:30:32 följande:

Om du vill berömma folk (i synnerhet kvinnor som får oombedda kommentarer om sitt utseende på daglig basis redan som det är) så beröm hur duktiga de är i sitt arbete eller någon av deras personliga egenskaper ist. Att kommentera om folks kroppar och utseenden - även om det är ämnat att verka'upplyftande' - är olämpligt i de allra flesta sammanhang, om man inte har en intim relation redan, eller jobbar för att få till en sådan med personen ifråga.

Personligen blir jag obekväm av komplimanger om mitt utseende, även när det är min egen mamma som säger att jag är vacker.

Jag upplever det absolut inte som att mina kollegor får dröser med komplimanger, inte alls. Men det kanske beror på vilken arbetsplats man har?

Att berömma folk för sina kunskaper och färdigheter står ju inte i motsatt relation till att berömma ytliga saker. Jag försöker berömma folk så mycket som möjligt, oavsett om det är deras personlighet, kunskaper/färdigheter eller utseende.
  • Maltemånsson
    Anonym (U) skrev 2016-07-15 11:51:08 följande:

Räcker det inte för dig att ge komplimanger till din partner? Eller om du är på en dejt?

Ser det mer som ett sätt att interagera med andra människor och ser det inte som något stigmatiserat som måste hållas inom ett förhållande eller date.
  • Maltemånsson
    palmskan skrev 2016-07-15 12:12:44 följande:

Fast att ge komplimanger är ju precis som allt annat, i grunden en egoistisk handling.

Och hur tänker du då?
  • Maltemånsson
    Anonym (anonym) skrev 2016-07-15 14:53:35 följande:

Du tycker att det är att integrera med andra på ett positivt sätt genom att säga att byxorna sitter snyggt i skrevet eller över rumpan?

Vill du att andra människor ska granska ditt skrev för att se om dina byxor sitter snyggt där?

Du får nog ta och läsa igen vad jag skriver.
  • Maltemånsson
    Anonym (anonym) skrev 2016-07-15 15:05:59 följande:

Du frågade om det var ok att säga att jeansen sitter snyggt i skrevet, att brösten ser snygga ut i toppen....då är frågan tycker du det skulle ses som en komplimang att dina kollegor granskar ditt skrev och sedan ger sitt utlåtande om hur dina jeans sitter?

Ingenstans skriver inte att jag berömmer någons bröst. Jag frågar var gränserna går, för vad folk gillar för komplimanger. Jag skriver att jag ger komplimanger, inte vilka komplimanger.

Så här skriver du: Du tycker att det är att integrera med andra på ett positivt sätt genom att säga att byxorna sitter snyggt i skrevet eller över rumpan?

Vill du att andra människor ska granska ditt skrev för att se om dina byxor sitter snyggt där?

Så nej, jag skriver inte att jag tycker det är att interagera genom att säga stt byxor sitter bra över skrevet eller rumpan. Därför är ditt påstående felaktigt samt fråga överflödig.
  • Maltemånsson
    Smecker skrev 2016-07-16 18:26:46 följande:

Positiv feedback rörande arbetsprestation, lojalitet och hängivenhet ger jag gärna och ofta. När det gäller personligare saker så kan jag absolut kommentera t ex när någon gjort något fint med håret, eller kanske köpt en snygg jacka eller väska eller skor. Men utöver det, absolut inte. Det passar sig inte att jag kommenterar/komplimerar personalens kroppar, eller ens kommer med kommentarer som tangerar deras personliga sfär.

Nej, kommentarer av typen "vad vackert dina blygdläppar fladdrar i vinden under den kjolen" kommer med största sannolikhet att ge dig grava problem. Jag finner det oerhört förvånande att någon i den åldern inte har lärt sig gränserna.

Lika förvånande som jag finner det att en person av din "FL-dignitet" inte inser att när jag formulerar trådstarten påvisar ytterligheterna på komplimangskalan för att få igång en diskussion.

Jaja...
  • Maltemånsson
    Smecker skrev 2016-07-17 00:56:43 följande:

Diskussion? Det existerar ingen diskussion här, det är ensidigt spel på öppet mål. Vilket någon i den åldern borde insett på förhand, särskilt om hen har någon som helst koll på vilka gränser och sociala koder som gäller i arbetslivet. Jaja..

Du får nog ta och läsa igen, folk är inte eniga om var gränsen går. Och uppenbarligen togs inte min komplimang till dig emot positivt, då du fortsätter med ditt vanliga humör.

Jaja.
Svar på tråden Vilka komplimanger är ok att ge?